Wanneer tandje poetsen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nikki23, Mar 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

May 26, 2007
    1,922
    1,906
    113
    Sinds vrijdag komt er bij mijn mannetje een tandje door. Nu vroeg ik mij af wanneer ik moet beginnen met poetsen...Moet het nu al (er is nu alleen een wit randje boven het tandvlees) of pas als het tandje er helemaal door is gekomen? En op welk tijdstip doen jullie dat? 's Avonds of 's ochtends?
    Alvast bedankt!

2. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Ik ben laatst met Elena naar de tandarts geweest. :) We hebben haar meegenomen op onze controle afspraak en de tandarts heeft haar tandjes ook ff bekeken. Zij vertelde me dat we haar nu alvast een tandenborstel moeten geven als ze in bad zit bijvoorbeeld, waar ze spelenderwijs alvast aan kan wennen. Ze zei dat het nog niet noodzakelijk is om de tandjes te poetsen, totdat ze helemaal zijn gegroeid.

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Advies wat ik heb gekregen is om meteen te poetsen zodra er iets zichtbaar is. En dan 's avonds. Pas met 2 jaar 2 keer per dag poetsen.

4. kruimel78

kruimel78 Lid

Aug 7, 2007
    48
    0
    0
    Mijn dochter is 5 maanden en heeft sinds 1,5 maand tandjes. Zowel de tandarts als het consultatiebureau vertelden dat we gelijk al moeten poetsen, al bestaat het poetsen voorlopig alleen uit een piepklein beetje tandpasta op de tandjes smeren. Volgens de tandarts moest het zelfs twee keer per dag, maar dat vind ik voorlopig overdreven :)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier kreeg ik het advies om zelfs als er nog geen tandjes zijn met de borstel de mond in te gaan en poetsbewegingen te maken, zodat ze er echt van heel jongsafaan aan gewend raken.

Maakte overigens niet echt uit, toen de peuterpuberteit kwam werden het alsnog hele drama's natuurlijk...

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hahahaha leuk vooruitzicht ;)

Gelukkig heeft Louise niks helemaal niks... :)

7. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Ik ben gelijk begonnen, na de laatste fles. 1x op een dag is voldoende.
    Heb trouwens een vingertandenborstel gekocht bij prenatal, is fijner want dat zit de tong er niet steeds voor ;)

8. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    hier ook bij het eerste puntje begonnen, lars vind t tot nu toe erg leuk en doet blij zijn mondje open als hij de borstel ziet. ik poets eerst en dan mag hij zelf nog even

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij zijn ook begonnen met poetsen vanaf het eerste tandje, toen er net een wit randje te zien was. We kregen van de week nog een compliment op het CB omdat we elke dag poetsen, ook als Jelle het niet leuk vind. :)

Wat Dirksmama zegt, ze kunnen er maar vast aan wennen, maar ik verwacht niet dat het altijd zo vlekkeloos gaat.. :) Ik poets overigens wel altijd zijn hele mond, dus ook zijn tandvlees. Dan went hij er ook vast aan dat er een tandenborstel achter in zijn mond komt.

10. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier ook begonnen toen het eerste tandje door was! Toen vond hij het nog niet erg, maar nu met 6 tandjes is het een heel drama! Ondertandjes mag ik wel poetsen maar ik mag absoluut niet aan de boventandjes komen, wat helaas wel moet gebeuren..

11. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik ben hier ook vrij vlot na het doorbreken begonnen met poetsen. Het moet een gewoon te worden om tanden te poetsen ( temeer omdat zijn vader een slecht gebit heeft). Tot nu toe gaat het goed, en is hij er aan gewend. Ik poets 1x per dag 's avonds.
    Ik ben het ook wel eens vergeten ja.... :rolleyes:

12. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    misschien rare vraag.
    Maar als je de tandjes poetst en je gebruikt tandpasta, hoe komt het schuim dan uit de mond? Of schuimt het niet? Ze is pas 9mnd en kan nog niet de mondspoelen en uitspugen, haha!

twinny

13. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Peutertandpasta hoeft niet te worden uitgespuugd!Is speciaal gemaakt daarvoor.

14. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    Marit had met 3.5 maand al 2 ondertandjes...wij zijn meteen an het poetsen geslagen! :D

15. Anique

Anique Niet meer actief

Is zelfs beter om dit niet uit te spoelen.. staat ook meestal in de gebruiksaanwijzing.

16. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    o oke, bedankt. Moet maar eens lezen wat op de tube staat dan, hahaha! Ze heeft nu 2mm en 0.5mm ondertandjes dus we zullen langzaam maar eens beginnen!
    Ze wilde niet eens dat je naar de tandjes keek of er Dentinox op smeerde, ben benieuwd hoe ze op de tandenborstel gaat reageren dan!

twinny

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De speciale babytandpasta is bedoeld om door te slikken. Alleen dan krijgen ze (bij regelmatig dagelijks gebruik) voldoende fluor binnen om de tanden sterk te krijgen. Anders zou je weer aan die fluortabletjes van vroeger moeten.

18. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    hier wordt ook al gepoetst vanaf 5,5 maand want toen kwamen de 1e 2 tandjs door.
    hetpoetsen doen we 's avonds voor ze naar bedje gaat.

Share This Page