Hallo, 4 maanden geleden ben ik gestopt met de pil na 5 jaar slikken. Tot nu toe is mijn cyclus elke maand precies 30 dagen. Wanneer mijn eisprong is weet ik niet precies. Ik voel deze namelijk niet echt bewust en weet ook niet heel goed op welke 'pijntjes' o.i.d. ik moet letten. Nu hebben wij besproken dat we graag zwanger willen worden, maar dan eigenlijk een beetje op de 'wanneer het komt is 't goed, als 't nu nog niet komt is ook niet erg' manier. Dit meer omdat ik vaak hoor dat als mensen er zo bewust mee bezig zijn, het langer duurt of het echt je leven over neemt. (Lees: elke dag eraan denken en er te bewust mee bezig zijn dat je er bijna gek van word. ) Aan de andere kant wil ik ook wel graag weten wanneer mijn eisprong is en of ik die überhaupt heb. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met ovulatie testen en ik weet ook niet of ik daar nu al wel aan wil beginnen .... Wat zouden jullie mij aanraden? .....
Ik snap wat je bedoel met gebruik van ovulatietesten. Ik heb eerst ook getwijfeld met dezelfde reden, maar het niet weten wanneer m'n eisprong is maakte mij ook onzeker. De ovulatietesten hebben mij wel meer rust gegeven dan dat ik ze niet gebruikte ! Je kan ze ook 1 of 2 maanden gebruiken om te kijken wanneer je eisprong ongeveer is en daarna er weer mee stoppen, want je heb wel een regelmatige cyclus. Ik had daarin tegen een onregelmatige cyclus Succes!
Je kan ook je eisprong uitrekenen met behulp van zo'n calculator op diverse websites. Google het maar eens... Het is een schatting maar als je het rond die dagen om de dag doet dan zit je goed
Als je cyclus 30 dagen is, dan zullen alle apps etc. er automatisch van uit gaan dat je eisprong dan op dag 16 is en je een LF van 14 hebt. maar je kan ook een LF van 11 hebben, dus dan is je ei op dag 19. Of misschien wel een LF van 16 en je ei op dag 14. Wat je zou kunnen doen is er voor te zorgen dat je vanaf dag 10 tot dag 20 om de dag seks hebt, dan denk ik persoonlijk dat je je ei niet kan missen. Ik snap dat je er niet te veel mee bezig wilt zijn, helemaal om dat dit het begin is. Het voordeel is dat je cyclus mooi regelmatig is. Ik ben gelijk begonnen met ovulatie testen, omdat er bij mijn geen touw aan vast te knopen is en mijn vent vaak weg is in het buitenland. Dus dan vind ik het fijn om te weten of we überhaupt een kans maken . Als het dan met 2-3 maanden niet gelukt is, kun je alsnog ovulatietesten gaan gebruiken, toch?
Ben het met Lies eens. Zou inderdaad vanaf dag 10 zo'n kleine 2 weken lang om de dag seks proberen te hebben. Dan zit je in elk geval in de buurt van je ei. Ovulatietesten vind ik persoonlijk wel fijn, aangezien ik ook een onregelmatige cyclus heb en niet weet wanneer mijn ei springt. Maar.. het is wel lastiger om er dan niet "te veel" mee bezig te zijn. Hier is seks niet zo vanzelfsprekend, dus je gaat nogal klussen op commando soms. Dat is niet altijd een succes
Hier ervoor gekozen het een paar maanden te testen met OvU testen in de week dat hij zou kunnen springen (van dag 10-16 zo'n beetje). Nu drie maanden achter elkaar op dezelfde dag positieve ovu test. Dus nu geloof ik t wel en stop ik ermee. Weet nu dus wel zo ongeveer wanneer we het gezellig moeten maken! Heb wel een regelmatige cyclus, maar als jij dat ook hebt zou je dit kunnen proberen! Een beetje een middenweg
Bedankt allemaal voor jullie antwoord! Zou ik nu eigenlijk al zwanger kunnen zijn? Mijn cyclussen zijn nu 4 maanden 30 dagen. Volgens de schattingen zou ik rond de 1 juni mijn eisprong moeten hebben gehad. (14 dagen). Wij hebben het gedaan rond de 28ste/29ste of 30ste van mei. (Weet niet meer precies welke dag) en ook nog op 3 juli. Ik moet morgen ongesteld worden .... Voel al wel 3 dagen een beetje kramp onder in m'n buik, dus ik denk dat het eraan zit te komen. Ben erg benieuwd. Ik hoop het zo, maar omdat we niet echt gericht bezig zijn geweest zal dit denk ik een teleurstelling worden.
Ik heb een periode ovulatietesten gebruikt en zeker in het begin kan dit erg fijn zijn. Het geeft je de zekerheid dat je een eisprong hebt en je leert of er een patroon in zit. Op een gegeven moment kan je het dus laten liggen en weet je zelf, zeker met een vaste cyclus, wanneer je eisprong ongeveer is. Ik reken 14 dagen voor mijn te verwachten menstruatie en het beste is dan om in die week van je eisprong om de dag te vrijen. Ik heb ook wel eens gehad dat ik geen positieve ovulatietest kreeg. Toen heb ik niet lang genoeg door getest en bleek ik een langere cyclus te hebben, dus dan komt de eisprong ook wat later. Ik ben gestopt met de testen en merk nu zelf aardig wanneer de eisprong is, door bepaalde krampen in mijn buik en je kan het vaak zien aan de afscheiding rond die periode.