Wie ervaring met lange en korte protocol?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Dreamer29, 31 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Hallo,

onze 1e icsi-poging is afgebroken, omdat er teveel follikels groeiden. Ik spoot hiervoor decapeptyl vanaf dag 21 en na mijn menstruatie kwam daar puregon bij. De poging daarop hetzelfde (lange) protocol, maar met minder eenheden. Dit was succesvol, want er zijn veel embryo's ontstaan, maar helaas geen zwangerschap uit mogen voortkomen. Wel zat ik tegen het randje van overstimulatie aan, maar gelukkig bleven mijn bloedwaardes goed.
    Het advies van onze arts is om weer hetzelfde protocol te volgen, maar dan met nog iets minder eenheden (75). Omdat ik gelezen heb over het korte protocol bij kans op overstimulatie, heb ik hierna gevraagd bij mijn arts en dit zouden we ook mogen kiezen als we dat zelf zouden willen.
    Hierover dan mijn vraag.... Wie heeft er zowel het lange als korte protocol gehad en hoe heeft dit gewerkt? Was er een vergelijkbare hoeveelheid follikels? Ik ben namelijk bang, dat stel ik kies voor het korte protocol, dat mijn lijf daar misschien heel anders op reageert. Hoe was dit bij jou?

2. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb geen ervaring met het lange protocol, maar wel met het korte. Ik zal je vertellen over mijn ervaringen en hoop dat je hier iets aan hebt (anders moet je maar doorscrollen haha).

Ik moest mijn menstruatie afwachten en op dag 2 komen voor een echo, de volgende dag beginnen met Menopur. Bij de eerste poging 150 eh maar omdat er te weinig follikels groeiden is deze poging afgebroken en is de dosis bij de daaropvolgende poging opgehoogd tot 225 eh. Na ik geloof zes dagen Menopur kwam er Cetrotide bij om de eisprong tegen te houden. Ik heb beide keren vrijwel geen last gekregen van bijwerkingen, echt geen enkele!

De tweede keer had ik iets van 16 follikels, uiteindelijk zijn er 12 eitjes geoogst waarvan er 6 gebruikt zijn voor ICSI (5 daarvan bevrucht). Op dag 5 waren er nog twee over en heb ik een tp gehad van een 4bc blastocyst en zie mijn banner voor het resultaat!

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier zowel het lange en het korte traject gedaan. Onze meid is ontstaan uit het korte, met extra Pregnyl na de punctie in plaats van Utrogestan. Ook na een lang traject zwanger geraakt, dat is helaas met 11 weken in een missed abortion geeindigd, maar dat staat los van de ICSI zelf.

Wat ik begrepen heb, is dat er bij het lange protocol juist minder kans is op overstimulatie. Als je PCOS hebt, zoals ik, dan ben je extra gevoelig voor overstimulatie en moeten ze voorzichtiger te werk gaan. Vandaar dat het lange protocol later in ons ziekenhuis standaard is geworden, voor iedereen.

Bij een kort traject heb ik overstimulatie gehad, maar ook bij het lange heb ik op de grens gezeten. Doordat mijn bloedwaarde net binnen de norm lag, mochten we toch doorgaan met de punctie en terugplaatsing. Dat was echt geluk, want er was al sprake van het afbreken van de behandeling.

Het is zeker mogelijk dat je lichaam totaal anders reageert tijdens het korte traject. Ik zou de gok niet nemen en het lange doen. Je weet nu hoe het gaat, hoe je reageert en waar je op moet letten. Straks ben je met het korte bezig en moet je het afbreken en heb je alles voor niks gedaan, dat zou zonde zijn! Succes!

4. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Dankjewel voor jullie reacties!

@Jippie: het is inderdaad zo dat ik nu weet hoe ik reageer op het lange protocol, dus dat draagt ook wel bij aan dat ik daar voor zou willen gaan. Hoewel je lijf natuurlijk sowieso iedere keer weer anders reageert.
    Wel bijzonder dat jij juist begrepen hebt dat het lange protocol gebruikt wordt bij (kans op) overstimulatie... Mijn arts zei dat ze het korte protocol juist toe passen als iemand overstimulatie heeft gehad. Nu heb ik het nog niet daadwerkelijk gehad en raadt ze in mijn geval ook het lange protocol weer aan, omdat het dus inderdaad al goed heeft gewerkt.

@Spikkeltje: jij ook bedankt voor je reactie, en gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop dat alles goed mag gaan voor je!

Nog meer meiden ervaring met het korte en lange protocol? Ik hoor graag nog meer ervaringen :)

5. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Hier het korte protocol gehad en inderdaad ook begrepen dat je daarbij meer kans hebt op overstimulatie. Dus ik zou ook voor het lange blijven kiezen als je daar opzich goed op reageert. Ik heb idd ook overstimulatie gehad met het korte. Het leek goed te gaan met 10 follikels die nieteens supersnel groeiden. De echo daarna waren er 18 (niet allemaal groot), pregnyl gezet.... tot er bij de punctie ineens bijna 30 aangeprikt werden ;) Hier kwamen "maar" 11 goede eitjes uit en uiteindelijk 7 bevruchtingen (waarvan 4 goed doordeelden). Als we weer ivf zouden gaan doen zou ik 112.5 eenheden Fostimon moeten gaan spuiten ipv 150 eh Gonal-F.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dreamer Ik heb begrepen dat je juist met het lange protocol minder kans hebt op overstimulatie, doordat je eigen lichaam langer stil gelegd wordt. Eerst een poos met de pil en dan een aantal weken met de Deca. Bij het korte traject wordt je lichaam minder lang onderdrukt, waardoor de kans groter is dat er meer follikels gaan groeien. Maar wellicht is de mening hierover in een ander ziekenhuis weer heel anders.

Deel Deze Pagina