peuterspeelzaal

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door music4life, 2 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. music4life

music4life Niet meer actief

hallo mn dochter word volgende maand 1 jaar
    ik twijfel heel erg om haar naar een peuterspeelzaal te doen!
    we hebben oppas oma,s maar mischien is het beter voor haar om wel te gaan?
    ik weet niet of het meerwaarden heeft!
    merken jullie verschil mt je kindje

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Kunnen ze jullie al bij 1 jaar? Ik dacht dat het vanaf 2 of 2,5 jaar was hier.

Verder geen ervaring, mijn jochie gaat vanaf 15 maanden naar het KDV. Maar leert daar wel samen spelen, en bepaalde gedragsregeltjes aan. Hij begint nu, bij dik 2 jaar, ook echt een vriendje te maken.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje gaat sinds dat hij 14 weken is naar het KDV en ik merk wel dat hij veel meer bestand is tegen prikkels. Het is een kind die het enorm leuk vindt om te observeren en daar vermaakt hij zich naar harte lust! Er gebeurt daar veel meer dan thuis natuurlijk. Daarbij vind ik het een prettig idee dat er daar leidsters zijn die allerlei ontwikkelingsgerichte spelletjes met hem doen en dat als hij ouder is hij ook makkelijk vriendjes kan maken. Ook leren ze daar de kinderen gedragsregeltjes en zijn ze daar erg gericht op het omgaan met dieren, ook zo'n pluspunt aangezien we zelf geen huisdieren hebben!

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.843
    3.361
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zover ik weet is het ook pas vanaf 2 of 2,5 .
    Mijn dochter gaat zelf 2 halve dagen naar het kdv. Dus eigenlijk net zoiets als peuterspeelzaal vind ik ;) . Zeker als ze straks met 1,5 in de dreumes groep komt, met kindjes tussen de 1,5 en 2,5

Wat misschien wel leuk is, is een cursus muziek op schoot, of om regelmatig naar het zwembad te gaan, op tijden dat er anderen kinderen zijn. Of als je dicht bij een binnenspeeltuin woont, om eens wat vaker naar een peuterochtend toe te gaan.
    Wij gaan zelf vanaf haar 1e verjaardag af en toe naar Ballorig.. en het is een groot succes :) -ook al kan ze nog niet lopen :)

5. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Merel gaat nu vanaf augustus naar de psz en ik merk best wel verschil. Ze praat veel over andere kindjes waar ze mee heeft gespeeld, ze zingt liedjes die ik nog ooit heb gehoord, maakt allerlei dingen die ik niet had kunnen verzinnen, ze ontwikkelt nog eens een stuk sneller lijkt wel.
    Ik ben heel blij dat we het hebben gedaan en dat is ook omdat ze weinig in aanraking kwam met andere kinderen en ze vindt het geweldig om heen te gaan. Ze is helemaal gelukkig als ze er weer heen mag. Ik ben dus blij dat we het hebben gedaan!

6. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik twijfel ook heel erg of mijn zoontje (pas op... al 8 maand hahaha - Ik heb dus nog even om erover na te denken) wel naar de psz moet doen...

Mijn dochter is ook geweest en ik kan niet zeggen dat ze echt iets gemist zou hebben als ze niet gegaan zou zijn...
    Mijn dochter is ook nog eens 4 halve dagdelen geweest...

Ik vind het daarnaast behoorlijk prijzig (oke...das geen hoofdreden... Als het echt wat voor mijn kind zou doen zijn de financiën geen probleem) en het is nu zo dat je je kind een morgen en een middag heen moet brengen...
    Tja mijn kind slaapt smiddags... Ook als ze 2 en half zijn ga ik vanuit...
    Deed mijn dochter ook....

Dus tja... ik twijfel...

7. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris gaat vanaf zijn 2e jaar ook naar de psz toe. Voor hem heeft het zeker meerwaarde! Hij heeft wel heel erg moeten wennen, maar hij zingt thuis liedjes wat hij op school leert, heeft de grootste praatjes over school wat hij gedaan heeft, wat hij gegeten heeft. Merk aan het praten dat het vooruit is gegaan (wel pas sinds kort moet ik zeggen). Is een stuk losser geworden en dan in de zin van dansen, zingen. Dat durfde hij nooit als iemand naar hem keek! Heeft toen ook op de psz een tijd geduurd, maar hij zingt en danst nu mee en thuis ook!

Ik ben dus blij met de keuze die ik destijds gemaakt had om hem naar de psz te laten gaan!

8. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Kyra gaat nu ook sinds september naar de psz. Vind het wel heel belangrijk om je kindje daar naartoe te laten gaan en kennis te laten maken met andere kindjes en toch alvast wat regeltjes die te maken hebben met school. Als je kindje al naar het kdv gaat snap ik wel dat ze niet naar de psz gaan.
    Kyra vind het zelf ook helemaal geweldig om te gaan, vooral alle knutselwerkjes die ze maken vind ze helemaal leuk, ze zingt de hele dag door liedjes die ze leert en verteld vanalles over wat ze doen en over de andere kindjes.

Werk zelf in het onderwijs, en zie dan wel verschil tussen kleuters die wel of niet psz hebben gedaan.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Met 1 jaar kunnen ze toch helemaal nog niet naar de peuterspeelzaal?
    Die van mij gaat sinds ze twee is en vindt het erg leuk. Ze is wel een van de jongsten nog en soms merk je wel goed verschil tussen de oudere kinderen, maar over het algemeen komt ze goed mee.
    Ze vindt het echt heel leuk, vraagt elke dag of ze naar de peuterspeelzaal mag. En inderdaad, hier zingt ze ook liedjes die ik niet ken of vorige week pakte ze bijv. de hand van haar broertje die in de wipstoel zat beet en mijn hand en ging toen een liedje over opruimen zingen :)!

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Mijn zoontje gaat sinds hij 2,5 is. Hij wil elke dag wel, maar het is maar 2x per week. Daarnaast gaat hij ook 1 dag naar het kdv als ik werk. Psz is op mijn vrije dagen, want dat is maar 2,5 uur, dus komt niet best uit met normale werktijden.
    Hij vindt het echt geweldig, ik heb getwijfeld of ik het wel zou doen, omdat hij ook al naar het kdv gaat, maar wat hem betreft zou hij dus elke dag wel willen.

11. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Mijn zoon gaat vanaf 10 weken naar het kdv. Hij vind het superleuk om met de andere kindjes te spelen en vermaakt zich er prima. Hij heeft tijden gehad dat hij niet eens naar huis wou.
    Hij leert er idd zingen, kent al veel liedjes, en ook opruimen heeft hij er geleerd, heel handig haha.
    Hij is dol op de leidsters en praat zelfs thuis veel over hun en de andere kindjes.
    Ik zou het kdv dan ook echt niet van hem willen 'afnemen' zeg maar.
    Merk ook dat hij ontzettend snel gaat met zijn ontwikkeling, hij leert veel van de oudere kindjes.

Ik ben dus echt VOOR psz of kdv :D

12. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Wij willen onze zoon straks ook naar de psz brengen als hij de leeftijd er voor heeft.Ik vind het belangrijk dat hij ook andere kindjes ontmoet om mee te leren spelen.
    Hoe lang van te voren zou je je kindje moeten opgeven ervoor?Ik hoor nl dat bij kdv al lange wachtlijsten zijn,zou dat bij een psz ook zijn?

13. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Er is een grote kans dat er ook wachtlijsten zijn voor een psz.
    Ik heb m`n dochtertje ingeschreven toen ze 4 maanden was, heb eerst nagevraagd of het nodig was en als reactie kreeg ik terug dat het wel verstandig was om haar nu al op te geven. er waren nog geen wachtlijsten voor begin 2011, maar dan zou ze bovenaan komen te staan.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Ik zou het gewoon even navragen bij de psz. Bij ons waren er geen wachtlijsten, we kwamen op dinsdag inschrijven en op vrijdag kon hij al terecht.

15. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    hier meer als een jaar wachttijd! Heb ze opgegeven met 1,5 en ze kan er ws naar toe als ze 2,5 is. Eerder hoeft van mij ook niet trouwens.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Ik heb me een maand of 5 van tevoren ingeschreven, er waren bijna geen wachtlijsten hier. Ligt er denk ik aan waar je woont.

17. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier mag 't pas vanaf 2,5 jaar (en inschrijven kan vanaf 2 jaar). Wachtlijsten zijn er hier niet.

18. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik heb vandaag gebeld,er is een kleine wachtlijst maar er is bij ons in de buurt een grote woonwijk in aanbouw waarvan de kindjes ook naar die peuterspeelzaal komen.Die nieuwe mensen komen er tegen de tijd dat hij 2 word te wonen en dan word het daar ook drukker.Dus ik mocht hem al inschrijven en krijg bericht als hij 2 is.

Deel Deze Pagina