Hallo Meiden, Sinds kort weet ik dat ik een stollingsafwijking heb (Anticardiolipiden IGg/ Antifosfolipiden). de waarde moet onder de <10 zijn en bij mij waren ze >19 en >23 volgens de gyn was dit licht tot matig verhoogd. De gyn heeft een gesprek gehad met een internist in maastricht. en nu zijn ze tot de conclusie gekomen dat ik vanaf een positieve zwangerschapstest moet beginnen met aspirine 80 Mg tot en met 36 weken en moet ik Fragmin spuiten tot de bevalling en dan 6 weken na de geboorte. Tijdens het gesprek kwam er ook naar voren dat ik als ik zwanger ben heel streng in de gaten gehouden wordt en krijg ik vanaf 6 weken iedere twee weken een echo om het kindje goed in de gaten te houden qua groei en ontwikkeling en ik moet dan iedere twee weken mijn bloeddruk laten controleren. ze willen als de complicatie op treden er zo vroeg mogelijk bij zijn. Ik mag ook niet tot 40 weken blijven lopen en moet met 38 weken ingeleid worden om de complicaties zo klein mogelijk te houden. de gyn zei er toen ook snel achteraan ''als je dat in ieder geval haalt'' dus volgens mij komt het veel voor dat als je zon afwijking hebt vaak toch veelste vroeg bevalt en daar schrik ik toch wel van. Ik ben nu wel opgelucht dat ze iets hebben gevonden en er iets mee kunnen doen. maar aan de andere kant ben ik wel erg bang geworden met wat er nu gaat komen. ze houden me wel streng in de gaten dus als er iets misgaat zijn ze er snel bij. volgens de gyn hoeft het zo niet te gaan volgens haar kan het ook zijn dat ik nergens last van krijg en een probleemloze zwangerschap heb maar ze doen dit uit voorzorg. nu ben ik wel heel benieuwd of iemand met mij mee kan praten die in het zelfde schuitje heeft gezeten of nu zit en hoe het is gegaan met de zwangerschap en bevalling?
Ik ben er niet mee bekend! Maar wilde even zeggen dat ik het heel vervelend voor je vind! Jeetje, iedere 2weken een echo is niet erg maar al die medicatie en extra controlle's ik hoop dat je snel zwanger raakt en je zwangerschap goed verloopt zodat je er lekker van kunt (proberen) te genieten!
Geen ervaring mee, wil je wel veel sterkte en succes wensen. Is dit dan ook event. een reden van de vele miskramen die je helaas hebt moeten meemaken? Sterkte meis, houd hoop.
Waarschijnlijk zijn de herhaalde miskramen inderdaad het gevolg van de stolling. Maar de gyn. kan het niet met zekerheid zeggen dat het daar door komt.
Jeetje wat heftig! ZIjn ze daarachter gekomen omdat je onderzocht werd ivm he miskramen? Dat is ook heftig zeg! Veel sterkte! Hoop maar dat het allemaal mee valt bij een eventuele zwnagerschap!
Ik heb een stollingsafwijking, factor v leiden, maar die is minder ernstig dan die van jou. Ik sta wel onder controle bij de gyn en heb dus meer kans op pre-eclampsie /hellp en waarschijnlijk komt daar ook mijn hoge bloeddruk vandaan.. Ze weten nog heel weinig hoe het lichaam reageert op stollingsafwijkingen, maar ze denken wel dat meer mensen er (onbewust ) eentje hebben.. Ik heb verder geen medicatie (behalve tegen de bloeddruk ) maar ik weet dat in sommige ziekenhuizen bij factor v leiden ook aspirine / heparine wordt gebruikt.. Het scheelt wel dat ik heterozygoot ben.. Ik ben erachter gekomen omdat mijn moeder het ook heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat zwanger zijn niet meer onbezorgd aan voelt, ik heb zulke momenten ook.. Maar je leert er mee omgaan.
Ik heb ook een stollingsafwijkging, maar wel een andere dan jou (Factor 2). Ik heb mijn beide zwangerschappen vanaf 6 weken tot 6 weken na de bevalling Fragmin moeten spuiten (in totaal dus zo'n 40 weken). Ook heb ik beide keren de gehele zwangerschap onder begeleiding van de gyn gestaan en veel echo's gehad. Ik heb twee miskramen gehad, wat waarschijnlijk ook met mijn stollingsafwijking te maken heeft. Succes en hopelijk kan je toch een beetje genieten van je zwangerschap te zijner tijd.
Hoi wat een toestand zeg..Ik heb inmiddels 4 mk gehad .. Nu je dit zo verteld ik heb last van verlengde bloedingstijd.. Snel blauwe plekken , met ongi leeglopen.. Ik ben eens geopereerd en toen moest er een heamatoloog bijkomen Ivm bloed, ik had toen ook meer kans op een nabloeding.. Ik had nooit de link hiernaar gelegd.. Mocht ik weer zwanger worden, dan zal ik dit een voorleggen. Bedankt! Het is niet alles, maar je weet wel dat je goed in de gaten wordt gehouden s6 Liefs
Je kunt het beter nú na laten kijken, namelijk door de zwsch hormonen veranderen je waarden en kan het niet goed onderzocht worden. Als het al 3mnd na je laatste mk is, kan je nu bloed laten prikken en de uitslag volgt na 3 weken. Misschien wel handig TS hier geen ervaring, maar ze zijn bezig met de onderzoeken. Ik voel me na 4mks sowieso niet meer onbezorgd zwanger en kan me voorstellen dat het ook een opluchting is dát ze iets hebben gevonden zodat het misschien (hopelijk) deze keer goed gaat
@sophy ik zag dat wij hetzelfde hebben meegemaakt..Jullie hebben vanaf 2009 ook een kinderwens en in die afgelopen tijd ook 4 mk gekregen.. Wij ook.. Dat lijkt allemaal op ons verhaal. Niet dat ik daar trots op ben, begrijp mij niet verkeerd, maar ik vond het wel 'fijn' om te lezen.. Dat ik niet de enige ben die er al een tijdje mee bezig ben maar het steeds afbreekt Liefs
Ja ik weet het, het is fijn om soms te merken dat je niet de enige bent. Kom anders eens buurten bij het utro topic in de miskramenhoek Qua onderzoek, ik denk dat je het best bij je ha een verwijsbrief voor de gyn kunt halen ivm herhaalde miskramen. Je krijgt dan in het zkh een intake met bloedafname voor chromosomenonderzoek (karyo, die duurt een maand of 3) en stollingsonderzoek (ongeveer 3-6 weken). Aan de hand van de uitslag wellicht verdere onderzoeken of juist medicatie om een volgende mk te voorkomen als je weer zwanger bent. Er komt ook vaak niets uit, maar dan heb je het in ieder geval gecontroleerd
Ja dat is zeker waar..Ik ga dat eens bij mijn ha navragen Maar ben jij weer bezig om zwanger te worden? Mijn NOD is morgen maar heb weinig hoop omdat mijn temp is gedaald Liefs
Ik heb geen stollingsafwijking (althans niet dat ik weet), maar ik heb wel een ellendig einde van mijn zwangerschap gehad. Ik werd opgenomen in het ziekenhuis met te hoge bloeddruk en uiteindelijk is mn zoontje met een spoedkeizersnee geboren omdat ik een loslatende placenta had! Net op tijd ...(hij had Apgar score 1, maar is allemaal weer goed gekomen gelukkig). Ook bleek ik achteraf verkalkingen in mijn placenta te hebben, waardoor Robin een groeiachterstand had. Bij een volgende zwangerschap moet ik sowieso bij de gyn onder controle, en krijg ik ook extra onderzoeken etc. Het zal in ieder geval geen probleemloze zwangerschap worden... Wel heel jammer natuurlijk dat je dat van te voren al weet, maar ik ben blij dat ik zo goed in de gaten gehouden ga worden. Dat stelt me dan wel weer gerust. Succes en hopelijk kun je toch genieten als het zover is!
En aan je banner te zien ben je ook al ongi geworden, balen Ja wij zijn nog steeds bezig om weer zwanger te worden. Het gaat meestal niet heel snel (zit een jaar, anderhalf jaar tussen de mks). Daarnaast over twee weken naar Gent en het is de bedoeling om dan niet zwanger te zijn zodat ze bloed af kunnen nemen om m'n immuunsysteem te controleren. Daarna weer vol goede moed verder... zo lang als we met lege handen staan blijven we maar proberen
Hoi natasja22, Ook bij mij is t antifosfolipiden syndroom vastgesteld. Ik heb 5 weken na de geboorte van mijn zoontje een herseninfarct gehad, en na allerlei onderzoeken kwamen ze uit bij t afs. Nu ruim 1,5 jaar later begint t bij ons toch wel weer te kriebelen voor een tweede. Maar aan de andere kant ben ik ook doodsbang en vraag ik me weleens af of we t wel moeten doen. Maar de wens voor een tweede is groter! Volgende week heb ik een afspraak bij de ha om mijn spiraal te laten verwijderen, door andere redenen, maar t zet je wel aan t denken. Ik kan je dus eigenlijk niks nieuws vertellen, misschien kunnen we elkaar een beetje steunen de komende tijd, als je daar behoefte aan hebt, want t schijnt niet heel veel voor te komen. Mijn zoontje is trouwens met 37 weken geboren.gezond en wel,2410 gram. Liefs chicca