Hoi, Ik heb vandaag mijn evaluatiegesprek gehad in het zhuis in NL. Daar heb ik meer info gekregen over hoe de eerste mislukte ivf is gegaan. Maar ben nu toch het e.e.a. vergeten te vragen, dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik had 5 eicellen, die ze allen hebben kunnen gebruiken. Hiervan zijn er 3 bevruchtingen gekomen waarvan 1 gedegenereerd was (ofzoiets), 1 was 'anders' en 1 was een 7-cellig embryo van matige kwaliteit (blijkbaar gebruiken ze 3 standaarden: redelijk, matig en slecht). Weet iemand wat een gedegenereerd embryo is? Als ik google dan kom ik uit op misvormingen etc. En kan het zo zijn dat ik in de toekomst met een hogere dosis toch meer eicellen kan krijgen van betere kwaliteit? Hebben jullie ook ooit gehoord van die 3 standaarden? Ik dacht dat er ook een 'goed' bij zat?
Even een copy-paste van http://www.infocvb.nl/kennisbank/ivf/ Op dag twee na de punctie wordt er gekeken of de bevruchte eicellen zijn gaan delen en er dus meerdere cellen ontstaan zijn. Vanaf twee cellen spreken we van een embryo. Bij de beoordeling van het embryo wordt het aantal cellen (blastomeren), de gelijkheid van de cellen, fragmentatie en granulatie (korreltjes) beoordeeld en wordt hieraan een gradatie gegeven van slecht tot perfect. – Perfect: de blastomeren zijn mooi, even groot, er zijn nauwelijks korreltjes en er zijn vrijwel geen fragmenten – Redelijk: de blastomeren zijn minder mooi, wijken wat af in grootte of vorm of zijn wat gegranuleerd (gekorreld). Er is maximaal 20 procent fragmentatie aanwezig – Matig: de blastomeren zijn niet even groot en onregelmatig van vorm, eventuele granulatie is duidelijk zichtbaar. Er is maximaal 20 tot 50 procent fragmentatie aanwezig – Slecht: de blastomeren zijn onregelmatig van vorm, bijna niet te onderscheiden of geheel gegranuleerd. Er is meer dan 50 procent gefragmenteerd. De blastomeren bevatten meerdere kernen (MNB) – Degeneratief: het embryo is vrijwel geheel gesneuveld – Fragmentatie: het embryo is volledig uit elkaar gevallen ------ Volgens mij zorgt een hogere dosis niet voor een betere kwaliteit, maar dat er meer follikels aangezet worden om zich te ontwikkelen. Voor kwaliteit worden er dacht ik in het buitenland wel middelen voorgeschreven. In het Radboud praten ze niet over goed, matig, slecht, maar van A B C. Overigens kun je je daar heel druk om gaan maken, maar het zegt niet perse dat je van een A wel zwanger wordt en van een C niet. Er zijn genoeg dames die perfecte A tp's hebben en een zwangerschap uitblijft en er zijn ook dames die een C krijgen en daar wel van zwanger worden. Mijn vorige zwangerschap ontstond uit een C embryo, mijn huidige weet ik niet, we wilden er geen 'stempel' op drukken, maar hebben wel een foto meegekregen. Een embryo is een kans en die wilden we met beide handen aanpakken
Ik had tijdens mijn eerste ivf poging ook maar 3 embryo's 1 van goede kwaliteit 1 redelijk en 1 matige. Nu heb ik bij de 2e poging het korte protocol gevold en ben opgehoogd van 150eh naar 225 eh. Had nu 13 eicellen waarvan 12 bevruchtingen en alle 12 van perfecte kwaliteit. Dus 1 verse terugplaatsing en 11 cryo's. Wel een iets ander verhaal maar denk dat het bij mij dus met name met het protocol en lage dosis te maken had.
@puppy28 : ik heb zelf wel ervaring met gedegenereerd, wat ze bij ons hebben omschreven als direct uit elkaar vallen na de toepassing van icsi / bevruchting. Wij hebben dit zowel bij poging 3 als poging 5 gehad... daarnaast hebben wij bij zowel poging 2 (ivf) als poging 5 (icsi) gehad dat er meerdere 'afwijkende' bevruchtingen waren ontstaan (3 kernen na bevruchting in plaats van 2). Bij de IVF dachten ze nog dat dit mogelijk veroorzaakt werd doordat de schil van de eicel niet snel genoeg sluit, waardoor een tweede zaadcel mee naar binnen komt. Echter doordat dit bij de ICSI wederom aan de orde was, weten ze zeker dat het een eicelprobleem is (bij deze poging hadden we 12 eicellen, 9 rijp, 3 afwijkend bevrucht, 3 normaal bevrucht, waarvan 1 gedegenereerd en de andere 2 op dag 2 gestopt met delen). Ik heb niet eerder uitleg gehad over de verschillende kwaliteiten, dus daar kan ik je niet verder helpen. Al is de uitleg van Hagedisje volgens mij erg verhelderend. Wat is het advies van jullie ziekenhuis voor vervolg?
@Hagedisje dankje voor je duidelijke uitleg! Mijn zhuis gaf me heel erg weinig informatie omdat ze zelf ook maar een "samenvatting" kregen waar blijkbaar niet alles in stond, vanuit het andere zhuis waar de bevruchtingen plaatsvonden. Echt slecht geregeld, waarvoor dan een evaluatiegesprek als je maar halve info kunt geven. Ik vond het raar want idd die gradaties ken ik ook, maar in mijn zhuis zeiden ze letterlijk "wij hebben geen 'goed'"". Het is of redelijk, of matig, of slecht. Dus als ik dat vergelijk met andere gradaties weet ik niet waar ik mijn matige zou moeten plaatsen. Maar je hebt idd gelijk, ik moet me eigenlijk ook helemaal niet vastpinnen op de kwaliteit, maar je probeert je toch onbewust zo ergens aan vast te houden ofzo. Dat je alles maar dan ook alles wilt weten. @indy90 ik ben nu in DD geweest voor een intake waarbij de arts ook direct aangaf dat ik meer eh moet gaan spuiten. Hopelijk levert dat voor mij ook iets meer eicellen op. Hoe gaat het nu bij jou? Heb je alweer een tp gehad? @Jolandadjk maar heb je wel ooit terugplaatsingen gehad? Of is het nooit zo ver gekomen? Ik ben nu voor het eerst in DD geweest omdat ik echt het idee heb dat ze in NL maar "wat" doen. Ik ben nu in afwachting van de bloeduitslagen en heb zelf het gevoel dat ik toch een lagere eicelvoorraad heb, eindelijk wordt dit nu dus ook getest. Ik zit hier al over in sinds ik tussen neus en lippen door, door mijn vragen aan de gyn, te horen heb gekregen dat mijn fsh iets verhoogd was. Maar zij vond dat niets ernstigs omdat ik vorig jaar nog zwanger ben geweest en "goed" te stimuleren was bij de iui. Nu is het even afwachten hoe mijn behandelplan er in DD uit gaat zien, maar voel me er iig een stuk beter bij. Hoe gaat het verder met jou, na dat rottige nieuws?
@puppy28 : ja, tp gehad bij ivf 1 (1 vers en 1 cryo, waarvan ik zwanger ben geweest, wat helaas geëindigd is in een miskraam), bij ivf 2 (1 verse tp, embryo was 4-cellig op dag 3, maar was de enige vanwege de 2 afwijkende bevruchtingen) en bij icsi4 (1 verse tp van een vroege blastocyst, toen maar 2 eicellen uit 12 follikels, waardoor er bij icsi5 flushing is toegepast tijdens de punctie). Bij icsi 3 geen tp (2 eicellen, 1 rijp en bevrucht, maar dus gedegenereerd) en bij icsi 5 zoals eerder aangegeven ook niet... met ons gaat het naar omstandigheden redelijk, al merk ik dat het nieuws nog niet echt geland is... Goed dat je de overstap naar DD hebt gemaakt! Hopelijk meer duidelijkheid wat betreft eicelvoorraad, hogere stimulatie en daarmee hopelijk een betere opbrengst!
Ik zit nu op het wachtbankje goed dat je de overstap naar dd hebt gemaakt. Hoop dat dit gewoon een foute lichting was en dat je de volgende keer meer geluk hebt!
Eindelijk meer informatie omtrent mijn ivf de laatste keer. Heb mijn dossier opgevraagd bij het ziekenhuis waar de bevruchting plaats heeft gevonden. Moet echt zeggen dat ik zo'n transportkliniek (of hoe ze dat noemen) echt zo patient-onvriendelijk vind! Het ziekenhuis waar je in behandeling bent krijgt slechts een kleine samenvatting en weet totaal niets over de embryo's te zeggen behalve dan wat ik eerder al schreef, en als je meer informatie wilt (bv wilt weten of er fragmentatie was oid.) moet je eigenlijk een gesprek aanvragen in de transport kliniek. Wat een gedoe zeg! Er zijn 5 eicellen verkregen terwijl er 4 verwacht waren. Alle eicellen waren rijp genoeg. Uit de 5 eicellen zijn er 4 bevruchtingen en 1 dus gedegenereerd. 3 embryo's hadden meer dan 50% fragmentatie en deelde niet snel genoeg door. Degene die is teruggeplaatst, een 7-cellig embryo, had 10-20% fragmentatie (en ongelijk). Ik weet nu dus dat de kwaliteit niet om te juichen is/was, maar genoeg verhalen gelezen waarbij dit toch leidde tot een zwangerschap, dus ik hou hoop! Volgende week donderdag mijn bloeduitslagen vanuit Dusseldorf, hopelijk kan ik dan de volgende cyclus beginnen!
Hey @Hagedisje ja gisteren binnen gekregen. Mijn vermoeden is bevestigd en gek genoeg voel ik me er helemaal niet rot onder, eerder een grote opluchting. Mijn AMH waarde is laag, 0,76 en mijn FSH 9,7. Op 2 nov moet ik weer naar DD voor een uitgangsecho en bespreken behandelplan. Ik heb eigenlijk gewoon weer moed gekregen, de dr gaf ook aan dat mijn kansen zeker nog niet verkeken zijn. En inmiddels ook zoveel gelezen dat ik er weer in geloof, zelfs misschien wel ooit spontaan zwanger worden. Daarnaast vind ik het toch wel bijzonder dat ik met 150 gonalf toch nog 5 eicellen had. Dus hopelijk wordt dat alleen maar beter met een nieuwe dosering en andere hormonen. Hoe gaat het met jouw zwangerschap?
Goed te lezen dat het vooral een grote opluchting is!! Dat je met 150 Gonal idd 5 eicellen had geeft zeker ruimte voor verbetering, dus dat is erg prettig om te weten. Ik was blij met 3 eicellen bij 225 Gonal (AMH 0.7). Hoop echt op een goede uitgangsecho en natuurlijk hoop ik nog meer op een positieve test bij jullie! Onze kleine is vandaag weer gemeten en groeit mooi op schema. Hoewel het zwaarder wordt is het ook echt genieten en dat doe ik ook bewust aangezien we er zo lang op hebben gewacht. Ik hoop echt heel erg dat jij dit ook mag ervaren!
Ik hoop het ook! Oh wat fijn dat het goed gaat. En goed dat je er bewust van geniet, nog even volhouden!!