Hoe vaak kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jes1, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik kolf melk voor mijn zoontje en geef hem dat met de fles.
    Nu wilde ik vannacht niet gaan kolven maar dat ging niet omdat
    mijn borsten stuwden. Moet je om de 3 uur kolven? (zo vaak wil
    hij drinken, ook 's nachts).
    Hoe doen jullie dit?

2. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Als hem full time bv in een fles wil geven...JA...als je minder kolft gaat je productie ook achteruit en zal je melk te kort krijgen.... Je heb best kans dat je vaker moet kolven omdat je met kolven er minder melk uit krijgt dan hem te laten drinken aan de borst...

Lukt het aan de borst niet?

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Met de kolf krijg je er minder uit dan als je kind zelf drinkt, dus zal je vaker moeten kolven, ook 'snachts.

Ik vraag me ook af waarom je niet gewoon je kind aanlegt?

4. m038

m038 Actief lid

14 sep 2007
    167
    0
    16
    ik heb mijn dochter ook bijna zes weken bv gegeven met de fles. ze heeft lang in het ziekenhuis gelegen en de fles pakte ze beter dan de borst. ik vond alles prima als ze maar het beste kreeg. het zh gaf mij het advies om in het begin wel 's nachts even de wekker te zetten om te kolven. na een tijdje voel je zelf wel dat de stuwing wat later begint en nu kolf ik 's morgens na haar eerste fles. ik kolfde eerst wel 8 keer per dag en nu vier tot vijf keer en daar kon ik haar helemaal mee voeden. ben nu aan het afboeuwen dus nu nog maar drie keer per dag.

groetjes marije

5. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik kolf omdat de bv niet lukt!

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.978
    113
    Verplaatst naar 'Borstvoeding'.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jes1: wat vervelend dat het niet lukt om je zoontje aan de borst te krijgen. Heb je er ook al een lactatiekundige naar laten kijken ? Ft kolven kan prima maar is wel meer werk.

's Nachts kolven is wel vervelend maar wel heel goed voor je productie. 's Nachts is je prolactine niveau (prolactine is het hormoon dat ervoor zorgt dat er melk gemaakt wordt) hoger.

Een lactatiekundige kun je vinden op: http://www.nvlborstvoeding.nl/

En ik pb je nog even.

8. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Dank je wel Nemo! Ik heb er wel een lactatiedeskundige bij gehad, maar die gaf niet zoveel tips, heb ik dus helaas niet veel aan gehad, terwijl ze wel 60 euro per keer vroeg! (wat we pas achteraf zagen toen we een factuur kregen). Ze heeft me wel goed geholpen met kolven, ik heb er eerst een gehuurd.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Jammer dat die lk je niet verder kon helpen. Check trouwens wel even de voorwaarden van je zorgverzekering. Veel zorgverzekeraars vergoeden een consult van een lk.

Mag ik je vragen hoe het komt dat je zoontje niet aan de borst wil ?

10. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Mijn zoontje wordt heel driftig, zuigt 2x en laat dan weer los. Op een gegeven moment ben ik het dan zelf zat en kolven is dan wel zo handig! Misschien probeer ik het over een tijdje wel weer, als hij wat groter en sterker is.

11. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Had mijn dochter ook. Die heeft de fles gehad in het ziekenhuis om de stofwisseling op gang te brengen toen ik nog geen bv had. Ze werd driftig omdat de melk uit een fles er makkelijk uitkomt en ze er geen moeite voor hoeven te doen...de borst daar moet stevig aan gezogen worden en eerst op gang komen.

Mij is het uiteindelijk gelukt door het gebruik van een tepelhoedje (lekker groot en lijkt op een speen van een fles) en aan te leggen ½ uur voordat ze schreeuwende honger had....zodat ze niet te driftig werd als het ff niet lukte. Ze drinkt nu 7 maandne later nog bij me.

Misschien heb je hier wat aan.

12. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    @ beastie: sorry off topic
    voed je nu nog steeds met tepelhoedje?, zo niet hoe is het jou gelukt om het af te wennen, ik voed ook met tepelhoedje en het lukt niet om het zonder te doen.

@jes 1: vervelend dat het zo niet lukt, wel goed dat het lukt met kolven, lijkt me wel zwaar, ook mijn kleintje wilde niet zo aan de borst, lukt hem niet om goed aan te happen, als het wel lukte zoog hij ook 2x en liet hij weer los en werd dan steeds driftiger omdat hij natuurlijk honger kreeg, met tepelhoedje lukt het nu wel.

13. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Nee hoor hier nogsteeds met...heb wel geprobeerd maar het was een grote strijd aan het worden...en we hadden al een strijd omdat ze na 2 maanden ook geen fles meer wilde..hoezo eigenwijs!? En nu met tandje en bijten ben ik wel blij dat het hoedje er tussen zit :D kan ik makkelijk ingrijpen als ze bijt en ik heb geen pijn...noujah bijna niet. ;)

14. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Je moet kolven op het moment dat je kindje zou drinken...dat is de enige manier om vraag en aanbod bij te houden. Aangezien een baby de beste kolf is die je kunt bedenken zal je productie achteruit lopen als je niet vaak genoeg kolft.

Toch lijkt het me verstandig om nogmaals een lactatiekundige in te schakelen, want ik vraag me af waarom je niets aan haar bezoek hebt gehad. Was ze niet duidelijk in haar uitleg, of heeft ze niet gezien hoe je voedde, of begrijp je haar uitleg niet? En heb je geen telefonisch naconsult gehad?

Het is zonde om nu de handdoek in de ring te gooien, maar BV heeft echt tijd nodig. Het doet pijn in het begin, je bent onzeker, het duurt lang, maar geloof me na een aantal wken ben je blij als je hebt doorgezet en is het het leukste en makkelikste wat betreft je kindje voeden.

Neemt niet weg dat ik veel respect en bewondering voor je heb dat je nu FT kolft. Chapeau!

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik weet niet wat de lk je geadviseerd heeft. Maar heb je al eens geprobeerd om eerst de tsr op te wekken en dan aan te leggen ?
    Als je nu een tijd de fles geeft en niet probeert aan te leggen kan het zijn dat je kindje de techniek van het uit de borst drinken verleerd. Dan krijg je je kindje dus nooit weer aan de borst. Mischien dat je het eenmaal per dag o.i.d. kunt proberen ? Lekker veel huid op huid contact en als je kindje dan wil drinken dan kunnen jullie dat proberen. Natuurlijk niet proberen met een kind wat erge honger heeft.

16. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    dat zal ik proberen! Bedankt voor de tips. De lactatiedeskundige is niet echt een goede prater, ze geeft me steeds gelijk en daar zit ik dan niet op te wachten! Ik wil graag goede tips maar dat kwam er bij haar niet echt uit. Ik zal morgen weer bv proberen. Mijn grootste probleem is dat ik niet weet hoe ik hem vast moet houden: moet het mondje voor de tepel/ net iets erna of voor. Daar worstel ik zelf behoorlijk mee.

17. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    heb even geknipt en geplakt van het forum van de lactatiekundige:

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je je kindje naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat hij een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Net zoals L83 aangeeft je zorgt dat het neusje tegenover het mondje is. Je kindje moet dan zijn/haar mondje goed open doen om te kunnen happen. En dat is de bedoeling. Een groooooote hap borst in het mondje van je kindje.

19. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    hihi...foutje

@jes.....Net wat de dames zeggen...neusje en tepel gelijke hoogte. Het strijken van tepel over de wang werkt goed om het mondje open te krijgen (werkt zelfs met tepelhoedje)....heel erg open en dan laten happen...tepel en tepelhof! suc6 meid!

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Haha! Ik zat net idd het antwoord van Nemo te lezen en zag dat er iets niet klopte, maar kon niet bedenken wat er nou eigenlijk zo gek was aan die zin ;)! Maar nu zie ik het ;)!

Deel Deze Pagina