Wanneer cyclus terug na stoppen borstvoeding (10 maanden)?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sikki, 2 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Best Mirjam,

Ik heb in totaal bijna 10 maanden borstvoeding gegeven.
    Een heerlijk tijd!

Maar omdat wij graag voor een brusje willen gaan en hiervoor de MMM in moeten, heb ik besloten te stoppen.
    De nachtvoedingen waren er al heel lang af (ze sliep al met 9-10 weken door), bij 7 maanden ging de late voeding (23 uur) er af en ben ik terug gegaan naar 1x kolven op werkdagen (en nog wel volledig voeden op de dagen dat ik thuis was, dat waren toen nog 4 voedingen), bij 8 maanden gaf ik alleen de ochtend- en de avondvoeding bv en bij 9 maanden gaf ik alleen nog de ochtendvoeding bv.
    Twee weken geleden heb ik mijn laatste borstvoeding gegeven.

Ondertussen ben ik sinds m'n zwangerschap niet meer ongesteld geweest.
    Aangezien ik een lage eicelreserve heb en in de familie veel vrouwen voor hun 40e in de overgang zaten (moeder, zus) maak ik mij een beetje zorgen over het wegblijven van mijn cyclus.
    Je hoort en leest immers dat wanneer de nachtvoedingen er af gaan het prolactinegehalte daalt en veel vrouwen dan weer vruchtbaar worden en hun cyclus terug krijgen.
    En de nachten voedingen zijn er bij mij al ruim 8 maanden af!

Hoe lang kan het duren voordat mijn cyclus weer terugkomt?

Aangezien ik alweer 34 word, we afhankelijk zijn van ICSI en we voor onze dochter 9 ICSI behandelingen nodig hebben gehad, voel ik de tijd tikken.

Groeten Sikki

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

Gaaf dat je 10 maanden met zoveel plezier hebt gevoed!

het is maar gedeeltelijk waar dat vrouwen bij wie de nachtvoeding eraf is snel weer ongesteld worden, er zijn genoeg vrouwen die bij 1 voeding op een dag nog steeds niet ongesteld worden! Dit is heel persoonlijk dus.
    Meestal kun je binnen 6-8 weken je eerste ongesteldheid weer verwachten. Als het langer duurt is het geen probleem, maar als de tijd dringt bij jou, zou ik dan een afspraak maken met je huisarts om eventueel te kijken waar je in je cyclus zit.
    Succes! En start je weer met foliumzuur?

Mirjam

3. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Dank je Mirjam voor je reactie!

De grap is, ik ben alweer ongesteld geworden!
    Ik maakte me zo ongerust over het wegblijven, maar nu is het 2 weken na de laatste borstvoeding toch teruggekomen.
    Schijnbaar was 1 voeding per dag nog steeds voldoende om het tegen te houden bij mij.

Hopelijk is het ook gelijk weer regelmatig, zodat we over 4 weken, bij aanvang van de nieuwe cyclus, het ziekenhuis kunnen bellen om te starten met de ICSI.

Goede tip van de foliumzuur!
    Bedankt!

Deel Deze Pagina