Hoi, Een vraagje, mijn zoontje is nu bijna een week oud en ik geef bv. Het doet erg zeer, beginnende kloven, volgens kraamzorg in opleiding niet heel erg, maar het blijft toch wel pijn doen met aanleggen en dan tijdens het voeden een stekende pijn die wel iets afneemt gelukkig. Ik weet van mijn eerste kind dat ik hetzelfde had, maar vraag me af hoelang dit zo nog door kan gaan. Hij tuit zijn mondje in de meeste gevallen wel goed, soms heb ik het idee dat zijn onderlip niet echt goed naar buiten om de tepel heen zit en probeer ik dit alsnog te doen. Die stekende pijn tijdens het voeden van de tepel recht naar binnen de borst in, is dat nou door de kloven, de gevoeligheid omdat ik nu natuurlijk ineens weer vaak een kind aan de borst heb, of omdat hij dan misschien toch niet altijd even goed hapt? Misschien heb je wat antwoorden op mijn vragen, groetjes en bedankt alvast!
Hoi, Het wordt inmiddels al wat minder pijnlijk, ben er erg blij om! Met aanleggen nog wel gevoelig, maar die stekende pijn wordt wat minder. Wel zit ik nog met een ander dilemma. Ik heb sterk het vermoeden dat hij bij liggend voeden veel meer melk binnen krijgt dan bij zittend voeden. Is dit uberhaupt mogelijk? En zo ja, zou dat dan kunnen betekenen dat hij bij zittend voeden dus niet genoeg binnen krijgt? Ik probeer het uit te testen door te kijken of hij sneller komt nadat ik zittend heb gevoed, maar doordat alles nog zo op verzoek gaat kan ik het moeilijk inschatten. Ik hoor hem met liggend voeden veel harder slikken en soms komt er zelfs wat melk uit omdat hij het niet zo snel door kan slikken allemaal. Dit heeft hij wanneer ik zittend voed helemaal niet. Maar misschien verslikt hij zich gewoon een beetje omdat hij ligt, niet zozeer omdat er meer melk uitkomt. Heb je enig idee?
hoi, zijn de klachten aan de tepels over? over het aanleggen: mogelijk ligt je borst ergens op wanneer je ligt (prop van je trui?) waardoor het harder loopt? anders zou ik zeggen misschien dat hij rechterop zit bij zittend voeden? ik zou me er niet zo druk over maken. evt. kun je de eerste melkstroom opvangen wanneer je liggend gaat voeden, zodat hij rustiger kan drinken? succes heidi margit
Hoi Heidi, Bedankt voor je berichtje. De pijnklachten zijn inderdaad zo goed als over. Ik onthoud het voor een derde kindje, dat het gewoon de eerste 8-9 dagen ontzettend gevoelig en pijnlijk is, ben blij dat het nu steeds minder wordt en dat ik gewoon bv ben blijven geven. Nee, lig niet op een prop, dus is mij nog steeds een raadsel waarom ik het idee heb dat ik liggend een grotere melkstroom heb. Hij verslikt zich wel steeds vaker, dus ga maar wat vaker zittend voeden Nu hoor ik tijdens het voeden heel duidelijk het slikken, of beter gezegd het 'kloek, kloek' geluid, ik heb zelfs soms het idee dat ik het in zijn maag 'hoor' vallen. Ik weet dus 100% zeker dat hij melk binnenkrijgt, maar toch blijf ik soms best groenachtige poepluiers hebben. Nu hoor ik van de een dat dat door teveel melk kan komen, maar bij bv dat het toch vaker door te weinig bv komt. Is dit iets waar ik mij echt zorgen om moet maken? Ik kan as dinsdag pas naar het weegspreekuur, dan weet ik meer. Tot die tijd, moet ik actie ondernemen denk je? Misschien is dit niet het juiste topic voor deze vraag, maar misschien ook wel, dus ik dacht, ik waag een gokje. Alvast bedankt! groetjes, Julia
En dan nog meteen een vraag erachter aan, ik moet over 2 weken een avondje weg naar een cursus en het kan dus goed zijn dat ik net tijdens een voedingsmoment niet thuis zal zijn. Helemaal omdat er nog niet echt een ritme in zit. Wanneer kan ik dan het beste wat melk afkolven voor die avond? Rond die dag, en dan voor of juist na een voeding? Ik geef normaal 2 borsten per voeding.
Hoi, over die luiers zou ik me helemaal geen zorgen maken. daar gaan zoveel verhalen de ronde over....die alle moeders dan weer van de wijs brengen. Of ontlasting nu geel of groen is, of geel met witte vlokken, allemaal goed, als het er maar uit komt! over het kolven: doe dat bij voorkeur in de ochtend, dan heb je vaak wat ruimere productie. JE kunt kiezen of je dit na het voeden doet, of juist een uur of anderhalf uur na het voeden. Na het voeden zul je misschien minder opbrengst hebben, maar als je het een keer of 3 doet, zul je een flesje vol krijgen. kijk op www.borstvoedingalmere.nl voor bewaartijden goed weekend, heidi margit
Hoi Heidi, Dank je wel weer voor je reactie. En zo blijf ik de ene na de andere vraag stellen, sorry hiervoor... Heb vandaag de hele dag de indruk dat ik rechts veel minder melk heb dan links?! Meneer is ook niet erg tevreden en wilt sinds het eind van de middag al 1,5 uur na een voeding de volgende. Heb de indruk dat hij sinds het eind vd dag niet genoeg binnenkrijgt. Gaat een beetje liggen slapen aan die rechterborst ipv zijn best doen om er wat uit te krijgen. Links loopt het er veel makkelijker uit. Ik blijf hem aanleggen, want weet dat het dan weer meer op gang komt, maar kan dat dus inderdaad, dat je aan 1 kant ineens minder melk hebt? Komt dit dan doordat hij bijv. 1 keer rechts niet veel gedronken heeft, dat er daardoor ook minder wordt aangemaakt? Ik hoop dat hij nu (23.25u) nog een paar uur slaapt zodat ik wat rust heb, kan slapen en dat de boel aan beide kanten weer gevuld wordt, maar werd er toch weer wat onzeker over. Ik had gedacht, nadat ik mijn eerste zoon die pas bijna 2 jr is en die ik 11 maanden bv heb gegeven, ik alles wel onthouden had, maar dat valt vies tegen! Ben dus erg blij met mensen zoals jij, bedankt weer voor je tijd en tips! groetjes, Julia
Vannacht met mijn slaperige hoofd eerst links gevoed ipv rechts en daarna viel hij bij de rechterborst wederom in slaap. Dus toen maar besloten om de kolf er even op te zetten. Beide kanten, toen kolfde ik rechts 60ml en links waar hij dus net gedronken had 40ml. Is dat ongeveer de normale hoeveelheid voor nu, gezien zijn 'leeftijd'?
wanneer je eerst hebt gevoed, kun je dergelijke hoeveelheden verwachten. dit is niet goed of verkeerd, dit is wat jouw borsten op dat moment aan opslagcapaciteit hebben. maak je niet te druk, het gaat goed! fijne dag verder, heidi margit
Vandaag was het consultatiebureau voor de eerste afspraak hier thuis en ons manneke is 350 gram aangekomen de afgelopen 11 dagen, dus ik ben opgelucht. Toch een soort van 'bewijs' dat het allemaal goed loopt en ik ga mij vanaf nu geen zorgen meer maken. T gaat gewoon goed, zoals jij ook al zei! Dank je wel nogmaals voor je hulp! groetjes, Julia