Ja hier ook 2 halfbloedjes maar een dochter die enorm snel overprikkeld is, moeilijk om hier een kind in 'op te voeden' . Zelfde voor late bedtijden enz, hier werkt dat gewoon niet.
Nou dat vind ik dus ook Moonlight. Rekening houden met elkaar hoort er nou eenmaal bij. Zoals ik al schreef, toen ze hun vader over hadden had ik zoiets van 'nou ja.. moet kunnen ze zien die man bijna nooit' en met een feestje op zijn tijd wil ik me ook best wel even aanpassen (als ze het van te voren laten weten dan kan ik zelfs met de kinderen lekker bij mijn ouders in huis logeren) maar ik wil ook wel eens lekker met mooie zomeravonden gewoon buiten kunnen zitten in mijn eigen tuin en mijn man of mijn visite kunnen verstaan zonder dat we moeten gaan schreeuwen of als ik een mooie film wil zien dat ik dan niet afhankelijk ben van de ondertiteling. Je kan het geluid vergelijken met een drukke kroeg wat je moet overschreeuwen. Je zou denken dat er 30 man in de tuin zit maar met zijn 4-en kunnen ze al veel geluid produceren. Dan kun je zeggen, ga vrijstaand wonen dan heb je geen buren maar ik heb geen last van de normale leefgeluiden en het normale gepraat van mijn buren... Eigenlijk ben ik van mening dat als je zo vrij wilt leven dat je dan zelf vrijer moet gaan wonen en anders moet je je een beetje inperken. Mijn dochter heeft een zware vorm van ADHD en andere stoornissen maar als zij buiten in de tuin een driftaanval krijgt neem ik haar ook mee naar binnen en doe de deur dicht.. daar hoeven anderen geen last van te hebben. Het schoot mij trouwens te binnen dat deze buren, toen wij hier kwamen wonen, vertelde dat hun naaste buren zo luidruchtig zijn. Die man schijnt zijn vrouw te mishandelen en ze hebben veel last van het gescheld. Ik heb ze wel eens buiten te keer horen gaan maar lang niet zo luid als dat zij zijn wanneer ze buiten zitten... En bij hen hebben ze zelfs geprobeerd ze het huis uit te krijgen vanwege de overlast vertelde de buurman (en ik moet zeggen, dat Spaanse gekwetter klinkt mij ook al ruzie in de oren). Ook zeggen ze meerdere malen dat onze baby zo lief is omdat ze haar nooit horen en dan geef ik standaard als antwoord.. Je hoeft toch ook geen overlast van elkaar te hebben? Maar ze begrijpen de hint niet...
Ik denk dat dit weleens een goede oplossing zou kunnen zijn. En laat die collega dan zeggen dat hij wel vaker bij jullie zit, maar nooit eerder er iets van wilde zeggen Ik bedoel: ze praten niet voor niks zachter als ze in het Nederlands praten
idd dat kan ook nog zijn ja, maar over bedtijden zijn we het in ieder geval eens ze gaat gewoon op tijd haar bedje in. ik vind het wel belangrijk dat een kleintje genoeg rust heeft als ze bijvoorbeeld al naar school of de creche moet gaan en we gaan zoveel mogelijk stofzuigen en muziek draaien (niet te hard) maar dat ze er wel mee leert slapen. soms vind ik het wel lastig hoor dat cultuur verschil maar heb er zelf voor gekozen toch!! haha en ben nu na 5 jaar wel gewend, en daarvoor ook dus dat scheelt mischien ook wel een beetje dat ik dit topic niet als raar zie.. en dat sommige denken dat mensen met andere cultuur zich maar moeten aanpassen vind ik kant en klare onzin, zou eruit zien dat ik mijn roots op meot geven omdat mijn buurvrouw er last van heeft.. een beetje rekening mee houden kan zeker maar opgeven no way!!!
haha ik heb er zelf voor gekozen ja, maar gelukkig heb ik hem op bepaalde punten aardig weten te 'vormen' (snoep, bedtijd enz) Overigens vind ik niet dat bepaalde culturele zaken ervoor moet zorgen dat iemand er overlast van moet ondervinden. Dat is zijn cultuur, maar niet die van zn buurvrouw. Ik weet dat we in Nederland graag willen dat allochtonen zich tot het naadje gaan aanpassen maar dan blijft er ook niet veel kleur meer over in het leven. Anyway ts, hoop dat jullie eruit komen, zou gewoon rustig met ze in gesprek gaan.
Hey, wat een herkenbare irritatie zeg! Mijn buren komen van Sri-Lanka en hebben een liefde voor dezelfde herrie. Ik vind je Spaanse-collega verhaal een erg goed idee, en anders inderdaad de wijkagent. Als het al meermaal hebt aangegeven is dat een goed idee. Die kan dan als bemiddelaar optreden. En anders heb je ook nog wel buurtbemiddeling meestal. Iemand van buitenaf heeft vaak wat meer invloed dan wanneer je het zelfs steeds vragen blijft, denk ik. Succes ermee!
Je hoeft je roots niet op te geven maar rekening houden met elkaar lijkt me niet meer dan logisch. Ik heb het niet over 1 keer per half jaar kwetterende buren maar over dagelijks zodra het weer het toelaat. Dat is egocentrisch gedrag. Wat ik begrijp van de 2 eerder genoemde collega's hoef je dat in die landen ook niet te doen als je zeer dichtbij je buren woont. Stofzuigen en muziek draaien doen wij hier ook wanneer de kids slapen. Ik stofzuig ook in de slaapkamers wanneer er geslapen wordt en de deuren staan altijd open van de slaapkamers, ook hebben we een open trap naar boven in de woonkamer dus ze groeien op met leefgeluiden. Telefoon gaat gewoon over en de bel van de voordeur gaat ook niet uit. @ Adi, dat gaat hij inderdaad zeggen ja.. Dat hij hier vaker zit en alle gesprekken woord voor woord kan volgen. Ik begreep echter wel dat Colombiaans en Spaans hetzelfde verschil heeft als Vlaams en Nederlands, ze hebben ook sommige woorden anders benoemd dus ik ben heel benieuwd.
Ik wilde in eerste instantie zeggen: verhuizen. Omdat ik er vanuit ging dat je in een huurwoning zou zitten. Maar ik lees dat je in een koophuis zit: wat kut zeg! Dat is echt een nachtmerrie van mij: dat we straks flink veel geld investeren in een nieuwe koopwoning en naast vreselijke buren komen te zitten. Bahh! Ik zou er overspannen van kunnen raken denk ik. Ik ben benieuwd hoe ze reageren op die collega. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of ze echt zullen veranderen. Het zal misschien op bepaalde momenten wat kunnen minderen, maar dit zit er denk ik te diep ingebakken bij ze.
Natuurlijk hoef je je roots niet op te geven. Houdt dat soms enkel en alleen overlast veroorzaken in? Nee toch? Je dient gewoon rekening te houden met buren. Daar zijn niet voor niets regels voor. In ons gebouw is het bijvoorbeeld verboden overlast te veroorzaken tussen 22.00 en 07.00 uur. Omdat mensen dan slapen.