Ha die andere mama's, Nu onze dochter inmiddels het jaar gepasseerd heeft komen de gedachte voor een evt. 2e kindje als dat mag lukken. Maar voor ons spelen daarbij de praktische mogelijkheden behoorlijk mee. Daarom ben ik benieuwd hoe het gaat met 2 kinderen die 2-2,5 jaar verschillen. Denk bijv. aan het kinderdagverblijf (hier gaat onze dochter nu 2 dagen naar toe), de ruimte in de auto met al die spullen, dubbele kosten van luiers, voeding, kleding.. woonruimte ( wij wonen op een bovenverdieping- genoeg slaapkamers maar tillen van 2 kinderen...of laat je de andere al de stenen trap aflopen?)...Genoeg vragen zien jullie wel. We twijfelen of we misschien toch niet nog een jaartje moeten wachten.... maar ja, dan is het verschillen tussen de kinderen voor henzelf misschien weer wat groot om samen te spelen?...pfff.... Ik ben me trouwens wel bewust dat kinderen niet zo strak te plannen zijn en het een zegen is als alles goed mag lopen. Maar daarnaast hebben we ook verstand gekregen.. en een niet zo'n dikke portomonee Ik hoop dat ook niemand met deze vragen te kwetsen maar op bruikbare reacties! Wie weet maken we ons druk voor niks... Bedankt alvast en groetjes
Ik zal niet zeggen dat het niet duurder word want dat word het wel. Ruimte hebje genoeg zeg je. Ik moet het met drie kamers doen en twee kinderen ret het ook. Trappen op lopen ja is lastig, Maar zo als je zelf zegt de oudste kan al trappen lopen en tegen de tijd dat je kind je er is. Loopt het steeds beter dan is het ruim 2 jaar. Financieel. Heb nu een baby en een kind dat naar school gaat ja goed koop is het allemaal niet maar ik red het. En dubbelen luiers dat heb ik wel niet maar wel de school kosten. Enz maar ook dat red ik tot nu toe. Maar ben het met je eens dat je tegen woordig er verstandig aan doet om er over na te denken. Ik zeg altijd tijd komt raad. Succes met wat je ook gaat doen.
wij hebben net een zoontje erbij gekregen, de oudste is net 2 geworden. de kosten vallen mij tot nu toe mee. we hebben bijv bijna niets hoeven aanschaffen voor de babykamer, wel hebben we voor de oudste een nieuw kamertje gemaakt (ik heb wel een dure smaak, maar dat hoeft niet duur te zijn). vanaf eind augustus gaat de tweede ook naar de opvang (voor 2 dagen) en dat kost natuurlijk wel een boel geld. (maar je krijgt natuurlijk afhankelijk van je inkomen kinderopvangtoeslag waardoor de kosten weer minder worden). onze jongste krijgt bv dus aan eten zijn we niets extra's kwijt (behalve dan dat ik nogal honger heb hihi). volgende week gaan we op vakantie en daarna gaan we kijken of de oudste al toe is aan zindelijk worden, dat scheelt weer een hoop luiers... maar dat kan je niet van tevoren inschatten of jouw oudste hier snel mee zal zijn of niet. hier geen problemen met slaapkamers en gesjouw op de trappen. maar thijmen (de oudste) loopt al een half jaar zelf de trappen binnen huis op en af, hij klimt zelf op zn triptrap kinderstoel, hij klimt zelf in zn autostoeltje (allemaal geleerd omdat ik last had van bi en dus weinig kon/mocht tillen). dus ik denk dat zo'n trap ook wel zou moeten lukken, gewoon bijtijds mee beginnen met oefenen. thijmen vindt zn broertje geweldig, hij zit er de hele dag bovenop, kusjes geven en knuffelen, dus ik moet zeggen dat ik blij ben dat we er al weer voor zijn gegaan en dat we al zo snel (ondanks de mk) een tweede kindje mochten verwelkomen! ik moet zeggen dat ik makkelijk praten heb omdat het bij ons zowel in de ruimte als financieel goed te doen is, maar ik zou zeggen volg je gevoel, dan is de rest wel op te lossen...
hier zit 21 maand tussen hier scheelde wel met veel alleen de eerste paar manden verschillende luiers vanaf dat dice 7 maanden ong was droegen ze dezelfde maat luiers dus hoefde maar 2 pakken per maand te halen (c1000) luiers dice at ook al snel mee met avond eten enz dus geen extra kosten aan potjes voeding kleding kregen we veel van familie en vrienden we hadden een duowagen gehaald via marktplaats als mijn dochter moe was kon ze daar in zitten wat ik ook vaak deed was de kinderwagen uit de schuur halen beneden de kids nog boven en luiertas enz naar beneden brengen en de kids ophalen we zijn verhuis naar een 1gezins woning toch wat makkelijker dan in een flat maar we hadden op zich niet veel last van de dubbele kosten ja de eerste half jaar zoiets hoe ouder ze worden hoe minder je hoeft mee te nemen
Kinderdagverblijf; het tweede kind is bijna gratis. (en wij hebben een hoog inkomen dus zal het voor jullie zeker goedkoper zijn). Luiers; tja.. hopen dat nr 1 gauw zindelijk wordt, dat scheelt aanzienlijk, al gebruik je steeds minder luiers hoe ouder de kinderen worden. Dan nog; autostoel, bed, kledingkast, kleding (indien ander geslacht). Verder heb je alles nog wel vermoed ik. Valt mee met de kosten. Luiers, maar je krijgt ook weer kinderbijslag erbij. Als de wens er is, doen! Wie weet waar je over een jaar bent, misschien nog in dezelfde situatie.. zou raar zijn om het daarom uit te stellen, ik zie in elk geval geen bezwaren.. enneh die trap loop je vast niet 20x per dag op en neer
hier is de 2e dus op komst. De 1e is dan 2 jaar en 4 maanden. Ik verwacht dat we de meeste kosten toch wel op kunnen vangen met de kinderopvang. Alleen nu eventjes de kosten voor het kamertje van de oudste komen er even bij, maar dat kun je ook zo duur maken als je zelf wil. Maar alles hebben we al. Toevallig wordt dit ook een meid, dus ook qua kleertjes hoeft niet alles nieuw. Tuurlijk koop je wel wat, maar dat doe je ook voor zover je dat kunt missen. Ik denk dat het hier ontzettend mee gaat vallen. Grote kosten als luiers en voeding worden denk ik dus gecompenseerd door de kinderbijslag. Verder klimt onze dochter zelf naar boven en schuift ze op haar billen naar beneden, af en toe draag ik haar natuurlijk wel, maar zo min mogelijk. Dat zijn we overigens al aan het oefenen vanaf 18 maanden en dat gaat hartstikke goed. Ik merk wel dat deze zwangerschap fysiek wat zwaarder is, maar je hebt gewoon een kindje wat de dag al voor een deel bepaald en je kan niet altijd helemaal luisteren naar je eigen lichaam... Ik denk wel dat het straks , als ukkie geboren si, fysiek zwaar gaat worden, maar oke, dat zien we dan wel weer . Ideale situatie voor hier was zo'n 3,5 jaar ertussen . Maar we werden dus verrast hier