Wat voor melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Polletjepiek, 26 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hallo Eveline,

Volgende week wordt onze dochter 1 jaar. Gister zijn we naar het cb gweest en alles was goed. Ook vroeg aan haar of ik dan over moet gaan op gewone melk. Ze vroeg wat wij zelf hadden(volle melk) dat was opzich goed. Ik vroeg wat beter was peutermelk of gewone melk. Ze zei, kindjes die verder al het andere eten goed eet, kan volle melk prima. Maar zegt ze, met peutermelk is de overgang naar gewone melk makkelijker.
    Ook zijn er mensen die zeggen dat de zgn peutermelk geldklopperij van de fabrikanten is.

Onze dochter eet verder vrij goed, de ene dag wat meer/beter dan de andere, maar goed dat zal overal zo zijn. Haar groei is gemiddeld, dus goed. En ze krijgt nu nog zo'n 400 a 500 cc opvolgmelk per dag.

Kunt u mij adviseren wat ik haar het beste kan geven? Volle melk of peutermelk/opvolgmelk 3?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Saskia,

Veel ouders kiezen voor een peutergroeimelk als tussenstapje naar gewone melk. Peutergroeimelk bevat meer ijzer en extra vitamines en mineralen die kindjes soms nog niet allemaal uit de voeding halen. Wanneer een kindje helemaal goe met de pot me eet, kun je ook kiezen voor gewone koemelk hoor. In beide gevallen is het belangrijk om 10 microgram vitamine D extra te geven.
    Je kindje heeft vanaf 1 jaar nog 300-400 ml melkproducten per dag nodig.

Groeten eveline

3. Polletjepiek

Ik heb toch nog even weer een vraagje over de hoeveelheid van 300-400cc melk. Hoe kan ik die het beste over de dag verdelen?

Nu krijgt ze voor ze gaat slapen nog een flesje melk(daarna tanden poetsen en naar bed)dat is zo tussen 19.00 en 20.00 uur. Verder ziet het schema er zo uit:

± 8.30/9.00 uur ontbijt met broodje en flesje melk 150/5
    halverwege de ochtend fruit met wat drinken, slapen
    ± 13.30/14.00 uur lunch met broodje en flesje melk 120/4
    slapen, soms tussendoor nog wat drinken+koekje oid, afhankelijk van hoelang ze slaapt
    ± 17.30/18.00 uur avondeten + yoghurt(met een drupje diksap erdoor)
    ± 19.00uur/20.00 uur flesje 180/6, gaat soms leeg, soms niet.

Hoe kan ik de melk het beste over de dag verdelen, als ze 1 wordt? En is die fles voor het slapen gaan dan nog wel goed/nodig?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Saskia,

Je hoeft het niet direct helemaal af te bouwen, maar vaak wordt het laatste flesje nog wel aangehouden voor het slapengaan. Je zou kunnen kijken of je de fles in de ochtend en middag iets minder kunt aanbieden. Wanneer je het idee hebt dat je kindje de laatste fles voor het slapengaan niet nodig heeft kun je deze ook laten vallen hoor.

Groeten eveline

5. Polletjepiek

Hoi Eveline,
    Even een update over de melk van onze dochter. Ze lustte zo in 1x ook gewone melk. Dus dat ging heel goed. We hebben nog een beetje opvolgmelk staan, die maken we nu 's avonds nog op en dan zien we wel of ze de fles voor het naar bed gaan nog nodig heeft.

In ieder geval bedankt voor de adviezen.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Saskia,

Dat is goed gegaan, fijn zeg.

Groeten eveline

Deel Deze Pagina