Onze jongste dochter is geboren met een 'snotoogje' Er loopt eigenlijk de hele dag door groen/gelig snot uit. Volgens de kraamverzorgster en het consultatie bureau komt dit heel vaak voor en heeft het te maken met het traanbuisje dat niet goed open is. Advies is schoonhouden met gekookt water en afwachten tot het vanzelf over gaat. En dat kan wel een half jaar duren schijnbaar. Als het te erg wordt, is het wenselijk om even langs de huisarts te gaan Maar nou vraag ik me af, wat is te erg? Ik ben eigenlijk de hele dag aan het poetsen. Het wordt niet minder ofzo. Maar om nu al een medicinaal zalfje op zo'n klein oogje te smeren? Hebben meer moeders hier ervaring mee? Gaat het inderdaad vanzelf over en zijn jullie ermee langs de huisarts geweest? Zijn er nog andere middeltjes die ik kan proberen? Alvast bedankt! Groetjes
Je kan natuurlijk altijd je HA even bellen om te informeren. Je kan haar ogen ook nog met kamille thee schoonmaken. Dit desinfecteerd ook meteen. Zelf doe ik dit ook als mijn meisje een prut ook heeft.
Mijn zoontje heeft het tot een maand of 5 gehad, ook heel erg. We hebben van de huisarts wel een zalf gekregen ivm een mogelijke infectie/bacterie, maar dat was het niet. Uiteindelijk ben ik het gaan masseren in de ooghoeken. Dat vond hij niet leuk, maar daarmee is het wel over gegaan!
ogentroost thee helpt ook goed, bijv. bij reformzaak te krijgen. Sterke thee van zetten, af laten koelen en een gaasje erin dopen. Is een dag houdbaar ongeveer. Inderdaad als je vragen hebt toch even de huisarts bellen, misschien hebben ze een telefonisch spreekuur?
Mijn zoontje is er ook mee geboren. Er werd ons ook geadviseerd om het met afgekoeld, gekookt water schoon te maken. Maar, niet vaker dan 3x per dag, anders wordt het juist weer erger door het schoonmaken. In het zkh werd gezegd om het van het ooghoekje naar de neus te wrijven.. Op het cb werd precies het tegenovergestelde gezegd omdat je anders het prut juist weer in het traanbuisje wrijft, waardoor hij weer verstopt raakt.. Een druppeltje Moedermelk schijnt ook te helpen. Ik kan nu trouwens precies zien wanneer boefje verkouden wordt. Als hij weer een prutoogje krijgt, is hij een week later verkouden
Ons meisje heeft het ook gehad toen ze 10 dagen oud was. Alleen werd het bij haar steeds erger; op den duur zat het 5 minuten na het schoonmaken alweer dicht. We gingen ook graag met ze douchen om het los te weken, dat ging prettiger als met een watje. Op den duur was haar ooghoek/neusje ook helemaal gespannen, rood en pijnlijk. Toen ben ik naar de huisarts gegaan, kreeg ABdruppels en binnen 2 dagen was het helemaal over. Ik wou eigenlijk geen AB bij zo'n kleintje, maar het hielp wel en was meteen over. Dus je kan altijd voor de zekerheid even langsgaan.
als je bv geeft kan je er bv in doen! werkt fantastisch.. mijn zoontje had het na de geboorte met 2 ogen. helemaal dichtgeplakt. moest de leden optillen dan kwam de pus er uit.. en als t dan eenmaal btje schoon was kon ik m verder schoonmaken en kon hij even kijken. na een paar dagen las ik over bv in de ogen laten druppelen. en t werkte fantastisch. ze werden gelijk rustiger en hij vond t fijner als ik t daarmee schoonmaakte. (kolvde wat af drenkte er een wat in en kneep het als het ware uit over zijn oogjes. het heeft best lang geduurd voor het helemaal over was (misschien 1 a 2mnd) 1 oog sneller als de andere. maar t was dat of ab zalf en dat laatste zag ik niet zitten aangezien het wel beter werd en niet erger. (in goed overleg met vk en cb) misschien heb je er wat aan. Edit zie dat rozemarijke dezelfde tip heeft gegeven.. hier de ervaring dat t dus idd fantastisch werkt
Zit met Thirza toevallig nu ook met dit probleem weer en die krijgt er dus ook weer BV in Ik zie het gelijk rustiger worden, oogjes ook minder rood enzo...
ja dat klopt.. en ze vinden t ook minder erg. ik had eerst paar dagen met afgekoeld gekookt water gedaan die hele randen waren rood.. arm kereltje.. (en hij had dikke ogen.. t was zooooo zielig.. maar vk wilde ook nog niet die ab zalf doen) er kwam een troep uit je wilt t niet weten. en idd met de bv gelijk rustiger minder rood. 1 oog werd heeel snel beter. de andere duurde nog wat langer.. handig die bv.. tis ook goed als je zelf verkouden bent. in een neusspray flesje doen en sprayen (naar schijnt niet getest.)