meiden, misschien kunnen jullie mij helpen, de vader van sam en ik zijn nu bijna 2 maanden uit elkaar, nu is sam de laatste weken erg van slag, het lijkt wel of hij steeds heel moe is omdat hij veel drift en huilbuien heeft. nu is het ook wel zijn leeftijd, hij wil alles graag zelf doen en als iets niet gaat zoals hij wil dan is het een groot drama. wij wonen tijdelijk bij mijn ouders in waar hij natuurlijk ook aandacht van krijgt en alles is ineens anders geworden voor hem, hij kon niet meer naar de psz omdat we daarvoor te ver weg wonen. wel gaat hij vanaf volgende week 2 dagen naar een gastouder omdat ik moet werken weer. maar nu ik weet niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan, en ik vraag me ook echt af wat er in zo'n koppie omgaat, wat begrijpt ie en wat niet?
Je moet ook niet vergeten dat er naast zijn gewone "groeifasen" er ontzettend veel in zn leventje gebeurt hè. Zijn papa en mama zijn ineens niet meer samen, hij woont bij opa en oma, en gaat eens in de zoveel tijd naar papa. Er komt zo ontzettend veel op hem af. Mijn stiefdochter was ook 2,5-3 jaar oud toen haar ouders gingen scheiden, en daaroverheen in ongeveer 2 jaar tijd beide ouders een nieuwe partner en een verhuizing naar een plaats "ver" weg. Zij is tijden helemaal van slag geweest tot bijna hysterie aan toe wanneer papa haar naar bed bracht... hij mocht niet weggaan! Hij moest bij haar blijven tot ze sliep. Probeer op zijn nivo met hem te praten over wat er gebeurt, laat hem praten of tekenen oid.
ik besef zeker dat er heel veel op hem af komt, ik leg de dingen wel uit zo goed mogelijk, maar weet niet wat hij daarvan begrijpt. hij belt wel elke dag met papa voor hij naar bed gaat, en hij gaat er om het weekend heen, als hij weer terug komt is hij heel erg moe en de maandag is hij ook moe heel de dag.
Hij zal in dat weekend bij ze vader ook wel veel enthousiasme en frustraties kwijt zijn dat hij daardoor zo moe is. Scheidingen zijn op wat voor manier dan ook heel zwaar voor de kinderen en vooral op een jonge leeftijd. Laat hem idd tekenen, praat met hem en probeer ervoor te zorgen dat het gesprek over hem gaat, dan willen ze vaak nog veel loslaten. Vragen wat hij niet leuk en wel leuk vind enz. Het is gewoon een moeilijke situatie en ik wil je veel sterkte wensen! Liefs
het weekend bij zijn vader is meestal erg druk, tenminste tot nu toe. ex zijn ouders zijn gescheiden en die komen dus beide apart langs, dan heeft ie ook nog een grote zus, die heeft dus een andere moeder dus die is ook in het weekend daar en dan zijn ze heel erg druk. sam heeft zijn middagdutje nog erg nodig, maar gaat daar dus niet slapen, wel aan ex gevraagd of hij hem gewoon naar bed wil doen s'middags maar tot nu toe dus niet gebeurd. waardoor sam op maandag bek en bekaf is...
Sorry meid maar dan zou ik er een stokkie voor steken. 'hey die jongen heb ze slaap nodig voor ze rust dus breng hem in de middag even naar bed' dan maar even geen visite, slapen is gezondheid en dat hebben kinderen nodig simpel. Je kind is belangrijker als al het chaotische om hem heen. Als je ex moeilijk gaat doen en er geen verandering in komt zou ik hem thuis houden. Niet om je ex te pesten maar omdat die jongen heel hard ze slaap nodig heeft en dat je ex ook voorleggen.
heb het al gezegd tegen hem idd, afgelopen maandag was gewoon echt geen leuke dag met sam, en dat vind ik echt jammer als ik hem een weekend niet gezien heb. dus uit gelegd hoe of wat en hij zegt dat ie hem voortaan naar bed zal brengen dus daar moet ik nu op vertrouwen. we hebben wel goed contact hoor verder en overleggen die dingen ook, dus zal ook best boos zijn als hij dat niet doet. alleen hoe ga ik om met die driftbuien, is het uit verdriet en omdat alles veranderd is of de leeftijd.
Ik denk dat de driftbuien door alle drie factoren worden veroorzaakt. Wees zo stabiel en consequent en liefdevol mogelijk. Je zoon heeft net als jijzelf tijd nodig om alles te verwerken. Jij kan er over praten maar hij niet, hij verwerkt het door zijn driftbuien heen. Veel sterkte!
Wat mirjamrn al zegt het zal alles nu bij elkaar zijn. Wij kunnen zeggen dat we iets niet willen enz en de kids op jonge leeftijd uiten zich in gedrag, spraak en slaap. Ik en mijn vriend hebben best veel ruzie gehad waar die meid bij was (heel erg natuurlijk schaam me dood!) maar dat merkte ik echt wel. Ze ging moeilijker slapen, wilde niet alleen in bed want ze was vertrouwen kwijt leek wel, wat hij deed, deed zij na en wat ze natuurlijk overnemen qua taal. Poeh Me dochter is een stuk rustiger weer en dat mede omdat ik en me vriend al 1,5 niet bij elkaar wonen Wees zo open en liefdevol mogelijk, hij is jong maar voelt heel goed dingen aan
we moeten ook echt weer een "nieuw"ritme vinden, toen we nog bij mijn ex woonden toen waren sam en ik best veel met zijn 2 en nu is er altijd wel iemand anders bij, en ik merk ook dat als ik wel alleen met hem ben dan hij graag dicht bij me wil zitten en lekker wil hangen bij mij. consquent zijn vind ik soms best lastig maar het is wel belangrijk natuurlijk.
Andere situatie, maar ik merk dat er veel teveel prikkels zijn als papa en ik of oma (vaste oppas) en ik tegelijk met meisje bezig zijn of tegen haar praten/ haar iets uitleggen/verbieden oid. Ik wil dus altijkd dat maar een volwassene tegelijk "op haar inpraat" op dat soort momenten. Misschien is dat bij jouw ouders ook wel aan de hand? En kun je op dat front meer rust scheppen?
Zou ik dan wel afspraken over maken. Jouw kind dus jouw opvoeding, en zeker niet door elkaar heen "instructies" geven of tegenstrijdige... De wereld is voor hem al druk en verwarrend genoeg nu denk ik. En waar je kunt toch wat tijd met hem alleen doorbrengen, als je denkt dat dat hem goed doet. Overigens zou ik dat ook met de papa bespreken, als die het hele weekend visite heeft omdat je zoon er maar kort is, is hij dus nooit met papa alleen, of te weinig! Schoonouders ook af en toe bij jou laten komen een optie?
Ex zijn moeder wil ook bij mij langs komen dus dat is prima natuurlijk. Vanmiddag was sam erg verdrietig en wilde graag naar papa toe, heb hem uitgelegd dat papa aan het werk is maar dat hij hem mag bellen voor hij gaat slapen, dat mag elke dag. Ook heb ik uitgelegd dat papa en mama nu niet meer bij elkaar wonen maar wel hem allebei heel lief vinden, heb dit natuurlijk al wel meerdere keren gedaan.