Hoihoi! Even wat vragen want ik weet het eigenlijk ook niet zo goed meer. Ik hoop dat ik een beetje een duidelijk beeld kan schetsen, zo niet, vraag maar raak! Wij zijn 29 mei weer trotse ouders geworden. Een gezonde jongen, 4180 gram en 52 cm lang. Alleen is dit een heel erg onrustig mannetje. Bevaling was snel en heftig, 4 uur over gedaan waaronder 10 minuten over de laatste cm ontsluiting en persweeën. Het begon met niet aan de borst willen en of kunnen drinken(kan geen goed vacuum tot stand brengen/aanhouden, lukt het hem wel laat hij los omdat hij eigenlijk het geduld niet heeft). Viel de eerste 2 dagen af(8%), bleef daarna stabiel tot ik ging kolven, toen kwam hij ineens aan. Na 2 dagen kolven zat hij 20 gram onder zijn geboortegewicht, dus eet goed uit de fles. Lactatiekundige bij geweest, uiteindelijk besloten om in ieder geval de eerste weken alleen de fles te geven en daarna weer de borst te proberen. Afijn, ik kolf nu volledig. Ook constateerde de wijkverpleegkundige vorige week spruw bij ons mannetje, dit is gelukkig weer bijna weg. Hiernaast huilde hij eerst heel veel, had heel erg veel last van krampjes. Ik heb het idee dat dit door de vitamine K komt want sinds ik het niet meer geef is hij een stuk rustiger. Maar hij blijft super onrustig. Hij heeft snel de hik, ik hoor hem vaak smakken maar ook niet altijd na een voeding. Dus niet consequent(verborgen reflux? dat zou ik dan toch altijd moeten horen??). Ik gebruik als hij krampjes heeft infacol, helpt aardig. Als hij zo wakker is en of verdrietig is de oorzaak soms krampjes, dit is wel duidelijk aan hem te zien. Maar dit is lang niet altijd zo. Hij drinkt de ene keer 60 ml, dan komt hij echt steeds om het uur/de twee uur en drinkt hij steeds weinig. Dan wil hij ineens heel veel en drinkt zo 150 weg?? Daar slaapt hij wel weer even goed op. Ow en betreft mijn voedig, ik laat sinds gisteren alles waar hij last van zou kunnen hebben weg(aardbeien, koolsoorten, knoflook, scherpe kruiden/ scherp eten etc.). Merk alleen helemaal geen verschil aan hem. Mijn man en ik hebben beide wel aanleg voor allergieën en eczeem(ik ben overgevoelig voor koemelk, spastische darm, contacteczeem(kan niet tegen een heleboel cremepjes en afwasmiddel etc.) en seborrisch eczeem. Manlief heeft last van plotselinge overgang tussen warmte en kou, slaat meteen op zijn huid) en de hele mannelijke lijn uit mijn familie heeft astma. Ook wil hij de ene keer heel rustig slapen, lekker in zijn bedje gaat helemaal prima, dan is hij na een rustig dagje weer 24 uur helemaal uit zijn doen. snachts wakker tot 3 uur en moord en brand krijsen als ik hem wegleg, op mijn arm ook jengelig maar niet zo hard als dat ik hem neerleg. Dat slapen en drinken houd echt al 2 weken zo aan. Ik vind het heel erg lastig, want op dagen als vandaag loop ik de hele dag met hem op mijn arm en op een andere dag slaapt hij rustig en is alles prima En om nou om de dag een regeldag te hebben kan toch ook niet? Ik vraag me af of dit normaal is? Ook dat een kindje soms heel veel huilt en soms helemaal niet. Het lastige is dat het absoluut niet consequent is wat hij aangeeft, ik weet soms echt niet meer wat ik moet doen om hem gelukkig te maken. Ja behalve hem op de arm houden. Vind het echt super zielig, hoop dat jij misschien ideeën hebt.
Hoi hoi, Waarom geef je geen vitamine K meer dan? Ze hebben dat wel nodig hoor. Ik denk niet dat het door de vitamine K kan komen trouwens. Ik wil je het advies geven, om een afspraak te maken met de osteopaat. Er kan iets fout gegaan zijn met de bevalling waardoor er klachten zijn. Er zit nog geen regelmaat in, maar dat komt wel hoor. Hij is daar nog te klein voor. Geef het de tijd! In principe mogen ze drinken zoveel ze willen als ze borstvoeding krijgen. De kans dat hij een allergie heeft is natuurlijk wel aanwezig. IK neem aan dat je zelf geen koemelk gebruikt?? Het kan zijn dat je zoon erg snel geprikkeld is. Ligt hij veel beneden of in zijn bedje boven? Het laatste is wel aan te bevelen hoor. Baby's hebben rust nodig. Probeer hem wakker op bed te leggen. Hij zal dan best even huilen, maar als hij geprikkeld is, laat hem dan even, hij heeft het even nodig. Spruw kan de veroozaker zijn van slecht drinken. Als dat weg is zou het beter moeten gaan. Om de dag een een regeldag is wel veel, maar blijkbaar is de vraag en het aanbod nog niet op elkaar afgestemd. Blijf contact houden met de lactatiekundig. Groetjes en succes Adrienne
Hoihoi, dank voor je uitgebreide antwoord! Wij zijn gister bij de huisarts geweest omdat hij steeds meer ging huilen en nog veel onrustiger werd. Hij leek echt pijn te hebben. Nu blijkt dat hij maagzuuropruspingen heeft die hem waarschijnlijk flink zeer doen. We zijn nu gestart met nutriton toevoegen(olé gaan we weer met de krampjes...) en als dit niet aanslaat moet hij aan de medicijnen. ik heb het idee dat dit wel helpt, hij ruikt al een stuk minder zuur uit zijn mondje en "gilt" het niet meer uit.
Even een update! Wij zijn nu 3x bij de osteopaat geweest en sinds 2 weken gestart met Nexium(hij heeft toch echt verborgen reflux). En we hebben een heel ander kind! Hij slaapt goed, is een stuk tevredener en lacht heel erg veel!! Hij heeft wel een enorm temperament(wil bijvoorbeeld in de box de mobile pakken, dit lukt natuurlijk nog niet en dan wordt hij boos!) maar dat is niet erg De rust en regelmaat en prikkels beperken(nog bedankt voor de tip!!) werken hier ook geweldig. Hij slaapt alleen maar in zijn eigen bedje en doet het daar hartstikke goed!