Voor de jaren 2010 en 2011 hadden wij kwijtschelding aangevraagd. Dit is afgewezen omdat wij in jan 2011 een auto hebben aangeschaft. De auto is 15 jaar oud en onder het bedrag wat je aan een auto mag uitgeven. De regionale belasting groep vind het terecht om de kwijtschelding af te wijzen omdat we beter met dat bedrag het aanslag bedrag konden betalen. Het gaat niet om de waarde zei de mevrouw aan de telefoon. Al kostte het 500,- het gaat erom dat we dat bedrag beter konden gebruiken voor de aanslag. Maar nu begrijp ik het even niet meer. Waarom mag je dan wel een auto hebben met een waarde tot 2269,- Batuhan heeft tijdens de bevalling een hersenbloeding gehad. (geen hersenschade maar onverklaarbare beperkingen) Hij kan geen stap zetten, niet staan, niet kruipen, nog niet helemaal zelfstandig zitten (ja kan hij wel maar gooit zich soms naar achteren) Had ademstops nu nog af en toe saturatiedalingen. Had 1x per week logo 1x per week fysio 2x perweek revalidatiecentrum En de keren dat we steeds naar het ziekenhuis moesten/moeten voor zijn saturatiedalingen en het vaak ziek zijn. Pastte niet meer in een reguliere autostoel. De taxi wilde hem zo niet meer bij mij op schoot mee nemen. Hebben dus voor dit allemaal een auto gekocht. Had niet eens een rijbewijs. Batuhan is de reden waarvoor ik een rijbewijs wilde en auto heb gekocht. En nu moet ik eventjes 600 euro betalen. Kan dit? Of zit er niet iets fout. Want er zijn zoveel mensen die ik ken die al jaren een kwijtschelding aanvragen terwijl ze ook een auto hebben. Die krijgen het wel wij niet? 2010 en 2011 waren de eerste jaren dat wij kwijtschelding hebben aangevraagt.
het gaat er niet om dat je een auto hebt maar dat je hem hebt aangeschaft. Belasting kijkt niet naar de sociale kant, die denken alleen als jullie het geld aan een auto hebben kunnen uitgeven dat had je dat ook aan de belasting kunnen uitgeven. (belasting is plicht, auto is luxe) Ik denk dat wij allemaal bang worden van alle verhalen die de belastingdienst te horen krijgt, en dan worden ze van zelf wat afstandelijker, en sociaal... daar is de belastingdienst niet voor
Waarvoor kwijtschelding dan? Lijkt me ze zeker mogen afwijzen. Kwijtschelding is immers een gunst,geen recht.
Ja maar weetje het gekke is: we hebben ook kwijtschelding aan gevraagd bij de gemeente voor bijv afvalstoffen heffingen en die is wel toegewezen? Waarom zeiden ze dan eerst dat we wel in het bezit mochten zijn van een auto tot 2269,- en dat ik moest aantonen of hij onmisbaar is! Ik denk dat het ivm Batuhan behoorlijk onmisbaar is of heb ik het mis?
Je mag een auto in bezit hebben tot een bepaalde waarde. Dat is dus als je m al hebt. Je hoeft m dan niet te verkopen, je mag de auto houden, mits hij niet boven een bepaalde waarde uit komt. Schaf je m aan, dan mag t weer niet, want dan geef je geld uit voor de aankoop van de auto, wat je dan ook voor de aanslag had kunnen gebruiken, en daarom mag dat weer niet. (Zo is mij dat uitgelegd door een vriendin)
Ow ok zo zit het en gaat dat alleen voor het jaar van aanschaf? Want er was een kwijtschelding voor 2010 en 2011 aangevraagd. En de auto is in 2011 aangeschaft.
het gaat idd om de aanschaf van de auto, dat je met dat geld ook de belasting had kunnen betalen. In hoeverre die auto onmisbaar is, kan ik uiteraard niet beoordelen maar ik weet ook niet in hoeverre de belasting daar naar kijkt, heb je dat al nagevraagd? Het feit dat mensen reeds een auto in bezit hebben, staat er idd los van, want die is er al en is op dat moment geen geld dat je eraan uitgeeft waarmee je belasting had kunnen betalen. Ik zou even navragen hoe dat zit met het feit dat jij de auto echt nodig hebt. Als ze daar niks mee doen, vrees ik dat je gewoon moet betalen.
Dat moet je denk ik aan de belastingdienst vragen. Wij weten ook niet waarom ze eerst zeiden dat het wel mocht. Ik kan je alleen adviseren om de officiele bezwaarprocedure van de belastingsdienst te volgen.
kan je aantonen dat je zoontje bijv niet op de fiets mee kan? auto is en blijft luxe . misschien dat je via de gemeente een aangepaste fietsstoel had kunnen regelen bijv. of een speciala taxi als dit nodig is. de belastingdienst kijkt gewoon naar wat je kan uitgeven en hier van uit gaan ze kijken of je recht heb op kwijtschelding etc. je hebt een auto kunnen kopen (de rede waarom je er een nodig hebt is niet van belang voor hun) dus blijkbaar had je extra geld die je ook aan hun had kunnen betalen. bijv een oud damentje die niet ver meer kan lopen maar wel kan autorijden krijgt ook geen kwijtschelding als ze een auto koopt ook al heeft ze dit nodig om zelfstandig te kunnen zijn. als ze per persoon moeten gaan kijken dat is geen doen. daarom kijken ze naar inkomsten en uitgaven. auto is en blijft een luxe ook al heb je hem nodig. het gaat om het jaar dat je de auto koopt en dat jaar krijg je dus geen kwijtschelding. je hebt door het kopen van een auto aangetoont dat je wel extra geld hebt voor luxe en dat is voor hun een rede om te zegen dat je hun dan ook kunt betalen. hun goed recht ook wel. volgend jaar kun je waarschijnlijk gewoon weer recht op kwijtschelding
Regionale belastinggroep is zo te lezen helemaal niet de belastingdienst zelf. Moet je voor kwijtschelding hiervan niet gewoon bij de gemeente zijn?
Tja... het is hierboven al gezegd: het gaat niet om de waarde van de auto, maar om het feit dat je hem hebt aangeschaft. Ik heb een poosje de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gedaan en kreeg daar inderdaad ook mee te maken. Het klopt wel dat je zó ontzettend veel schrijnende zaken onder ogen krijgt, dat je eelt op je ziel krijgt. Of mensen die zich helemaal blut kopen door allerlei luxe artikelen aan te schaffen, maar vervolgens wél kwijtschelding aanvragen. Nog twee voorbeelden: - Heb je spaargeld, dan krijg je ook geen kwijtschelding. Dankzij de koppeling met de bd en soza kun je geen rekeningen meer achter houden (en dat gebeurde vaak!). - Heb je een eigen huis (met overwaarde?) dan krijg je ook geen kwijtschelding. Overwaarde = vermogen. Dat jij ervoor gekozen hebt om je vermogen te beleggen in een huis, is je eigen keuze geweest en daarmee verlies je het recht op kwijtschelding. Soms is het krom, maar soms ook wel terecht.
Zat ik me ook al te vragen, wat is de regionale belastinggroep? De criteria van bv. gemeentebelasting zijn anders dan die van de 'gewone' belasting. Zo kregen wij tot vorig jaar nooit kwijtschelding van de gemeentebelasting, ook niet voor privé (zakelijk krijg je 'em nu nog niet), omdat we een eigen onderneming hebben. Heel krom, want we krijgen wel langdurigheidstoeslag enzo. Als je nou uiteindelijk wél moet betalen, kun je voor het vervoer van je kindje, wellicht een ander 'potje met geld' gebruiken. Zo zou je bv. een PGB kunnen aanvragen (nu via WMO loket in je gemeente Aanvragen Wmo en eigen bijdrage | Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | Rijksoverheid.nl) als hij die nog niet heeft, of bv. bijzondere bijstand of zorgverzekering.
T.s heeft het over de... Waterschapsbelasting dat heet tegen wordig belasting regio zo of zo iets. T.s het is heel zuur dat je geen kwijtschelding gekregen hebt. Snap dat jij een auto nodig hebt en snap ook zeker dat je je rijbewijs daar voor bent gaan halen. Is het niet verstandiger om de voorzieningen voor je zoon aan te gaan vragen die hij nodig heeft. Bijvoorbeeld een andere rolstoel en dat soort dingen. Dan kan je volgend jaar ook niet meer voor verassingen te komen staan. Daar bij ook een mediche verklaring laten opstellen waarom om jullie die auto nodig hebben. Je kunt proberen nog in bezwaar te gaan. Maar of het dit jaar nog lukt betwijfel het. Maar voor volgend jaar je maatregelen nemen dus. Sterkte er mee.
De Regionale Belastinggroep is een samenwerkingsverband, waarbij bepaalde gemeenten en waterschappen hun belastingen hebben ondergebracht. De RBG voert de werkzaamheden dus uit namens de gemeente of het waterschap.
Ik denk ook echt dat je pech hebt, maar eerlijk: als je ene auto hebt kunnen aanschaffen en je rijbewijs hebt kunnen halen zit je toch niet zonder geld? of het voor jullie nu noodzaak is of niet? ik kan echt niet zomaar even mijn rijbewijs betalen en een auto aanschaffen tegelijk, en wij krijgen nergens kwijtscheldingen van? Niet leuk voor jullie, maar het werkt nu eenmaal wel zo. Ik zou idd. eens kijken naar dat PGB en speciale taxi vervoer etc. Sterkte, lijkt me niet makkelijk,een kindje met zulke beperkingen.
Rijbewijs en auto was ook niet "zomaar" gehaald. Hebben we behoorlijk moeite voor moeten doen! Maar gelukkig in dat geval kunnen lenen bij fam. rijlessen heb ik niet veel voor moeten betalen. Maar ok wist niet dat het zo zat. Iemand die wij kennen heeft bijv ook dit jaar een auto gekocht. Die zelfs iets duurder als die van ons. Heeft ook nog eens (voor ons) flink wat spaargeld maar heeft het toch toegekend gekregen. Wmo etc is allemaal al aangevraagd. Zijn ook brieven vanuit het wmo waarin staat. Waarom een auto noodzakelijk is. Kan niet bij iedere apneu wachten tot de taxi er is De auto is ook het enige materiele wat we hebben plus een minimum inkomen van mijn man. En dacht dus dat je wel een auto mocht hebben tot dat bedrag. En wist niet of het uitmaakte of je hem net hebt gekocht of vorig jaar.
Dat vroeg ik me dus ook af, een rijbewijs en een auto kosten geld. Nodig of niet.... Als je dat kan betalen kun je toch ook de belasting betalen....
Twinkle star heb het niet zo 1,2,3 uit mijn zak betaald. Zoals ik er boven ook bij had vermeld. Dacht alleen dat we er dus recht op hebben. Wist dus niet dat het zo zat. Maar bedankt voor de reacties! Weet nu hoe het zit.
En nodig of niet kan zijn dat ik het verkeerd op vat, maar we hebben het niet over "zomaar" iets he. Ik denk dat iedereen er alles voor over zou hebben om dat te kunnen bekostigen. Hebben gelukkig ervoor kunnen lenen. Voorde rijlessen niet veel betaald. Maar bijv niet verhuist en toch elke dag 3 hoog tillen. Niet eens gordijnen. Banken van hier tot tokio uitgescheurd. Etc etc. Hebben op alles gelet. Geld terug gekregen me terugwerkende kracht van bijna 5 jaar van de belastingdienst en daarmee onze schulden weer terug betaald. Maar een auto was en is voor ons gewoon noodzakelijk! Als je een kind na 6maanden ic opname , 100den zh opnames allerlei ziektes, beperkingen. En het allerbelangrijkst apneu's saturatiedalingen tot 45% met bewakingsapparatuur en zuurstoftanken thuis hebt zioten. Hoop ik toch dat jullie wel begrijpen dat je hier alles ook zelf aan probeert te doen ingeval van nood! Ja, een ambulance kan ook maar het zijn vaak momenten en dan gaat het weer en moet hij toch wel gecontroleerd worden! Niet dat we dus ons handen zomaar ophouden. Maar dacht dus dat we er wel recht op handen. Omdat het pas een paar maanden geleden is aangevraagd. en omdat we op dat moment het geld er niet voor hadden. Had het anders ook wel zelf betaald. Maar wordt erover terug gebeld. en anders een betalingsregeling die we kunnen treffen dus komt goed