hoi, josefien vind fruit lekker en ze krijgt er geen kramp van ( wel lekkere volle vieze luiers hahaa) maar nu dacht ik gehoord te hebben dat je bepaald fruit beter niet kan geven aan een baby ze krijgt nu pruim, banaan, peer of gekookte appel. hoe zit het met kiwi,s ,sinaasappel, aardbeien, mango enzo??? gr Jose
Hoi joseetje, Over het algemeen kun je het beste pas beginnen met 6 maanden bijvoeding (maar dat is eigen keus ) Ze hebben dan minder kans op allergieen. Heb hier even een link gezet naar een voedsel introductie schema Daar staan de maanden bij vanaf waneer iets mag. Moet je maar ff scrollen naar kopje fruit. http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html Het schema is wel gebaseerd op borstvoeding maar kan ook naast kv gebruikt worden natuurlijk. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Vooral over dat laatste is erg veel discussie... en het wetenschappelijk bewijs is difuus. Algemene richtlijn: GEEN bijvoeding voor 4 maanden en IN IEDER GEVAL bijvoeden vanaf 6 maanden. De richtlijnen van borstvoeding.com zijn vrij strikt maar geven wel een aardige richtlijn. Wij zijn gaan bijvoeden met 5 maanden (geen allergieën in het gezin) en hebben gewacht met het geven van citrusvruchten tot 6 maanden. Overige vruchten zijn we gelijk gaan geven (ook aardbeien)
dit zijn de fruit soorten die jayden nu krijgt: mango peer appel aardbei banaan (alleen als ie een beetje diaree heeft anders ben ik bang dat ie niet kan poepen) eiegnlijk krijgt ie gewoon alle potjes vanaf 4 maanden als ik t zelf vers maak dan krijgt ie meestal peer of appel of banaan of gemengt.
wij zijn met goedkeuring van het cb begonnen met fruit tenzij ze duidelijk last zou krijgen van kramp of verstopping. maar ik ken de discussie.. daarom ben ik ook extra voorzichtig.. gr Jose
Zeker niet mijn bedoeling om een discussie aan het gaan hoor! Daarom zeg ik hoor eigen keus. Maar even over de aarbeien. De pitjes blijken nog niet goed te zijn voor de darmen. kunnen ze niet verteren en er last van krijgen is mij ook op het cb verteld. Het eerste was mijn dochter at is een banaan en denk dat ze er nu zon 5 in de week eet, en nu nog nooit last mee gehad. Maar daarin is elk kindje verschillend. @cygnet: Bij voeden vanaf 6 maanden is geen verplichting. Het is gewoon toegestaan om 1 jaar lang bv of kv te geven. Het wordt alleen nniet geadviseerd met zicht op ontwikkelin van mondspieren en spraak etc. Het klopt dat de rochtleiden vrij strikt zijn maar, mijn dochter at ook al sinasappels met 8 maanden. Krijgt ze niets van zetten het alleen neer omdat daar idd alle vruchten in staan en je het als een richtlijn kan gebruiken.