Jeetje, je zou haast denken dat we het over verschillende waarden hebben! Ik heb er nog nooit van gehoord dat AMH waardes kunnen stijgen! Niet dat ik zeg dat het niet klopt hoor, dat kan ik natuurlijk niet, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk! Want het zegt iets over je eicelreserves en die nemen natuurlijk niet toe! Maar misschien dat het hormoon fluctueert, want het is uiteindelijk een hormoon waar ze op prikken. In mijn ziekenhuis wordt niet standaard op AMH onderzocht. Dit omdat het een duur onderzoek is wat mijn ziekenhuis in het Erasmus liet doen, omdat het eigen ziekenhuis hier nog niet toe uitgerust is. Bij mij werd het onderzocht vanwege herhaalde miskramen en familiaire belasting (moeder, tante en oma allerdrie 38 in overgang).
Ja! Daarom wil ik ook alle details weten van hoe dit kan.. heb binnenkort een gesprek in het ziekenhuis. Het was wel bij 2 verschillende ziekenhuizen, maar ze hadden het allebei van hetzelfde lab (idd Erasmus). Als het echt klopt, kan het aan de vit D liggen, wat mij betreft. Ik had weleens bij iemand anders gelezen dat het gestegen was, maar dat vond k ook vreemd, tot ik het zelf dus meemaakte. Maar qua de vitamine D. Ik had in dat onderzoek gelezen dat vit D tekort dus een VALSE lage AMH waarde kan geven. Dus dan zouden die eerste 2 metingen niet geklopt hebben bij mij. Maar ik zal het nog laten weten als ik het ziekenhuis zelf heb gesproken hierover ! Ik heb ook herhaalde miskramen, maar toen ik de eerste test liet afnemen was het puur op onderbuik gevoel, had toen nog maar 1 vmk gehad. Ik was toen 28.
@Dpbovenkamp: ik heb mijn amh-waarde in NL laten bepalen. Mijn zkh stuurde het dan op naar het lab van het Radboud-zkh. Mijn amh-waarde was toen 0,1. Ik ben 2-3 maanden later naar DD gegaan en daar hebben ze het nog een keer geprikt. Toen was het daar 0,34. Ik heb wel eens gehoord dat het scheelt of het bloed direct onderzocht wordt, of dat ze het even laten staan. Of dat zo is, weet ik niet, want ik ben maar een leek. Een andere theorie die ik wel eens gehoord heb is (even heel kinderlijk simpel uitgelegd) dat in het lichaam allerlei vakjes zitten en dat het wel eens verschilt hoeveel eitjes er net in een bepaald vakje zitten. En dat als je dan net op een bepaald moment prikt, daardoor de waarde ook wel eens iets kan fluctueren.
Ik heb al eerder gelezen dat vitamine D met je AMH waarde te maken heeft. Vitamine D zit al is VSM puur mama. Ik heb zaterdag wel tarwekiemcapsules gekocht, omdat dit de innesteling kan bevorderen, aangezien dit ook lastiger is met een laag AMH. Heb de vit. D vraag en de DHEA vraag aan mijn lijstje toegevoegd. Hou ons maar op de hoogte scarabee!
is het voldoende om gewoon vitamine D van davitamon dagelijks in te nemen same met davitamon mama?? ik heb toevallig vit d besteld en ook voor de zekerheid vitamine b12 want daar hoorde ik ook van dat dat aangeraden word?
Zonlicht is de grootste bron van Vit. D! Elke dag ongeveer 30 minuten naar buiten, hoofd en handen onbedekt. In Mama Plus Visolie weet ik dat er 10 mcg Vit. D in zit en dat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar dat is pure aanvulling. Het scheelt een boel extra pilletjes en vooral centjes! Vit. B12 zit in voeding van dierlijke afkomst (zuivel, vlees). Per dag hebben wij ongeveer 3 mcg Vit. B12 per dag nodig en in de multivitamine van Davitamon zit 0,5 mcg. De rest (2,5 mcg) moet wij uit de voeding halen.
Oh zo! Dan zouden ze dus eigenlijk een keer of drie moeten prikken om een gemiddelde te krijgen lijkt mij. Of misschien wel meer! Maar ja, dat zal wel te duur zijn... Ik ben maar 1x geprikt dus nu ben ik toch wel benieuwd wat er een tweede keer uit zou komen!
Huh? Maar als je AMH waarden zouden stijgen van vitamine D dan betekent dat toch niet dat je meer eitjes krijgt, dat kan niet natuurlijk! Wat is dan de meerwaarde van een stijgend AMH vraag ik me af? Want ook al stijgt het AMH, je krijgt niet meer eitjes en dus zal die overgang toch gaan komen... Of gaat dat dan meer over de kwaliteit van de resterende eitjes?
Het lijkt mij ook niet dat je door bepaalde vitamines meer eitjes kan krijgen (of dat het amh daardoor stijgt). In DD krijg je als advies een hele waslijst met allemaal vitamines in hoge doseringen mee (vitamine B6, B11, B12, C, D3, E, Omega3, selenium, zink e.d.). Maar dat staat los van een laag of hoog amh en heeft te maken met anti-oxidanten en betere toegankelijkheid van het schilletje van een embryo. Dus kwaad kan het zeker niet om die vitamines in hoge doseringen te gaan slikken, maar een hoog amh krijg je er volgens mij niet door.
miss dat het de kwaliteit ietsjes verbeterd (laat ik het hopen altans) al zijn de meningen aardig verdeeld over amh en kwaliteit ziekenhuizen zeggen dat het er niets mee te maken heeft... waarom kunnen de mensen met laag amh dan zo moeilijk zwanger worden?? blijft vaag allemaal... vraag me ook af mijn moeders oma en tantewaren vervroegd inde overgang 36 omprecies te zijn maar hebben toch op een normale manier 3 kinderen gekregen me moeders oma zelfs mog op haar 35 1 jaar voord e defintieve overgang... hoe kan het dan dat het ons ( mij) niet lukt?? zou het dan toch te maken hebben met de pil die we jaren hebben geslikt en hun niet?? raar toch
Nederlandse ziekenhuizen zeggen dat ... ik heb alleen niet zoveel fiducie in de kennis van de Nederlandse ziekenhuizen als het aankomt op fertiliteit. Wat dat betreft lopen we hopeloos achter op de ons omringende landen. Waarom? Onder andere omdat dat gedicteerd wordt vanuit de zorgverzekeraars, zij zijn namelijk heer en meester in het bepalen van de kosten en daaruit komt een bepaald protocol.
Erg hè... Die zorgverzekeraars hebben véél te veel macht!! In mijn werk is het nu zelfs zo dat patiënten van bepaalde zorgverzekeraars voorgetrokken worden in behandeling (dus op de wachtlijst) omdat die zorgeverzekeraar minder eisen stelt aan behandelingen en dus sneller uitkeert. Idioot toch?
daarom vind ik het ook zo idioot dat xe ivf van 6x naar 3x hebben gedaan... wat als je geen bevruchtingen heb of weinig eitjes... het is tochbelachelijk dat eigelijk de zorgverzekeraars beslissen of jij wel of geen moeder kan worden?? niet iedereen heb 5000 euro om de ivf zelf te betalen...kan hier zo kwaad om worden:x:x
Inderdaad, maar het is wel een dure ingreep maar juist daarom vind ik dat er alles aan gedaan moet worden om de kans van slagen te vergroten, in Duitsland bijv wordt attached hatching toegepast op een embryo en de resultaten zijn veelbelovend mbt kans op zwangerschap, maar in Nederland doen ze deze ingreep nog niet, te weinig onderzoek naar gedaan zeggen ze bijv, ook plaatsen ze in Duitsland soms pas na 5 dagen terug en in nl volgens mij standaard 3. Maar daarentegen in Turkije wordt niet 1 behandeling vergoed door de zorgverzekeraars, zelfs iui niet, alles moet zelf worden betaald mbt een kinderwens, ook de consulten bij de gyn, hier heb je wel een soort inkomensgrens, de regering betaald zoveel IVF behandelingen per jaar, maar kom je boven de grens dan moet je het zelf betalen, ze zien het niet als "ziek" zijn... Hsg werd ook niet vergoed moest ook zelf worden betaald, daardoor ben ik de zorg in Nederland wel meer gaan waarderen eigenlijk, je betaald wel wat maar krijgt ook veel vergoed.
Kleine nuancering: er worden niet 3 IVF behandelingen per jaar vergoed, maar in totaal! Dus als het na drie keer niet is gelukt is het gewoon einde oefening. Ik kan begrijpen dat er niet eindeloos betaald wordt om de kinderwens in vervulling te laten gaan, maar 3 pogingen vind ik véél te weinig.
Naja dat bedoel ik... en niet op de mensen af te vallen die gewoon genoeg eitjes hebben maar die hebben het geluk denk ik om uit 1 punctie en goede embryo te krijgen en evt nog wat kunnen invriezen.. maar de gene met weinig eitjes mogen al blij zijn als ze überhaupt 1 eicel kunnen vinden en bevruchten daar zouden ze ook is naar moeten kijken ... maar goed daarin tegen loopt nl indd erg achter op de andere landen....jammer genoeg
Ja he ik ben het met jullie eens hoor meiden, sommige meiden hebben 10 cryos uit 1 IVF behandeling en andere maar 1 goede embryo..
Hi, even snel hoor! AMH zal niet omhoog gaan van vitamine D. Volgens mij was dat goed voor je kwaliteit en tarwekiem voor betere innesteling. Met een laag AMH schijn je de minder goed eitjes over te hebben en schijnt de innesteling moeilijker te zijn. Hopelijk helpt het iets.. Slaap lekker!
Ben er weer! Heb intussen de arts gesproken en nagevraagd hoe het kan dat m'n AMH gestegen is van 0,7 naar, ik zei 1,3, maar het was 1,5. Heb ook gevraagd of het mogelijk door de vitamine D kon komen. Ze ontkende het niet, maar bevestigde dat ook niet, ze zei dat het best zou kunnen, maar dat zij het persoonlijk niet weet. Verder legde ze uit dat qua AMH zelf nog weinig bekend is hoe het precies werkt en wat het zegt, dat ze zich nu houden aan dat het betekent : Lage eicelreserve en dat het niet kan fluctueren, maar dat ze dat zo weer kunnen veranderen in iets anders. Daarom zegt het haar niet zoveel. Als het nog 0,7 was geweest had ze allicht wat meer haast willen maken met mij, maar nu hij hoger ligt, kunnen we het rustig aan doen. (ik heb zelf op het moment pauze van de MMM). Maar ik vind het zelf wel apart, dat hij omhoog was gegaan na die 3 maanden vitamine D extra. Ik bleek al een tijdje vitamine D tekort te hebben. Dus ik heb toch het vermoeden dat het voor een valse waarde heeft gezorgd. Hier is een site waar wat dingetjes staan uitgelegd: Low AMH and Vitamin D Link Trouwens als de andere hormonen (FSH) goed zijn, is dat ook geen reden tot alarm. De FSH en AMH staan nauw met elkaar verbonden. Als beiden waarden niet goed zijn, is dat meer een indicatie dat er wat haast is, maar als FSH goed is, is er nog niet zoveel ad hand
Ik zie je berichtje nu pas, sorry! Dus misschien toch de vitamine D? Mijn arts zegt ook, het is allemaal nog niet bewezen en baad het niet, dan schaad het niet. Wij hebben afgelopen maandag weer een afspraak gehad. Het blijkt dat ik op de verkeerde dag ben geprikt waardoor er nu geen reëel beeld kan worden gemaakt van de bloedwaarden. Aan de AMH zal weinig veranderen, maar op de 2e dag van mijn menstruatie moet het opnieuw. Ook mijn vriend krijgt een nieuw sperma onderzoek en worden mijn follikels geteld. Al met al willen ze proberen uit te zoeken hoeveel haast er is. Helaas ben ik net ongesteld geweest, dus daar moeten we sowieso op wachten. De uitslagen zijn begin mei binnen, maar we kunnen pas begin juni terecht voor evaluatie en behandelplan. Het aftellen is weer begonnen...