dag allemaal, Zoals de titel al aangeeft hebben wij meerdere problemen. Na misdiagnosen door de huisarts bij ons beiden, ik had een cyste van 14 cm die nooit onderzocht is en mijn man bleek slecht zaad te hebben wat de huisarts afdeed als heel goed, zijn we na veel duwen en trekken na ruim een jaar proberen eindelijk in het ziekenhuis beland. Bij echo nummer 1 zei de gynacologe goh wat is uw blaas vol... dat kon niet bleek het een cyste te zijn (waar ik al een jaar over zeurde tegen mijn huisarts) Het zaadonderzoek wat we vooraf gedaan hadden en door de huisarts werd bestempeld als goed bleek in het ziekenhuis helemaal niet ok te zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het onmogelijk is zonder hulp zwanger te worden. Slechte beweeglijkheid, slechte morfologie, weinig volume. Niet verwonderlijk want de broer van mijn man heeft hetzelfde (uiteindelijk via icsi kind gekregen) Mijn Amh waarde bleek maar 0,5, (34 jaar) ik blijk milde endometriose te hebben en heb eind 2016 een cyste van 14 cm laten verwijderen. Daarnaast bouwt mijn baarmoederslijmvlies zich onregelmatig op en blijft het redelijk dun. We zitten nu in icsi poging nummer 2 ( 1e was ivf waar slechte bevruchting geen deling of cryos) in deze poging had ik 12 eitjes en uiteindelijk 3 goede bevruchtingen en 2 cryos. Na de verse en een blasto cryo terugplaatsing met progynova en utro niet zwanger (baarmoederslijmvlies na 3 weken net 7 mm maar alleen aan het einde vd baarmoeder, rest dun) Herkent iemand onze problemen? Zijn hier koppels die ook meerdere vergelijkbare problemen hebben en toch zwanger zijn geworden?
Wij hadden ook meerdere uitdagingen, waaronder slecht zaad en laag amh (0,8). In Nederland waren de 2,5 IVF pogingen zeer onsuccesvol. In Düsseldorf was de eerste ICSI raak en kan ik nu dankbaar zijn voor een heerlijke dochter. Onder begeleiding van Düsseldorf is gericht op verbetering van eicelkwaliteit en was de embryoscoop beschikbaar voor de beste omstandigheden voor mijn weinige embryo's. Ik zou in jouw geval zeggen: zoek je heil in het buitenland. Nederlandse fertiliteitskunde kan uitstekend overweg met niet al te moeilijke gevallen, maar jij hebt meervoudige uitdagingen.
Hi Lafayette, Fijn dat het uiteindelijk in Dusseldorf gelukt is. Hebben jullie nooit ICSI in Nederland gehad? En, als ik vragen mag, had je wel (goede) embryos van de IVFs in NL? En hoe was dat in DD? De ICSI (UMC) hadden wij namelijk wel 3 goede embryos. Mijn man maar vooral ik overwegen DD, maar weten niet goed hoe en wat. Bijvoorbeeld hoe je dit aanvraagt en met de verzekering regelt. Hoe hebben jullie dit gedaan? Dank alvast voor je antwoorden.
Ik heb in Nederland twee IVF pogingen gedaan, en nog eentje die is afgeblazen omdat er maar twee eicellen groeiden. Alleen bij de allereerste poging had ik bevruchtingen, 1 verse TP en een cryo TP. Allebei op drie dagen teruggezet en ik kreeg nooit een duidelijk antwoord als ik vroeg naar de kwaliteit. Ze zijn in ieder geval niet blijven zitten. In NL zou mijn derde poging ook ICSI worden, maar ik zat al aan max follikel stimulatie en het werden toch iedere keer minder eicellen. Dus of ik eicellen zou hebben gehad met de maximum NL stimulatie, dat weet ik niet. In Düsseldorf heb ik het dubbele aan medicatie mogen gebruiken (niet dat je daar dan twee keer zoveel eicellen van kweekt overigens!). Ik vond het ook heel lastig om die sprong te wagen om naar Düsseldorf te gaan. Maar ik wilde alles er uit halen wat er in zat. Heb vaak genoeg gedacht dat ik helemaal gek was geworden om zo ver te gaan hoor. Maar het is een kwestie van gewoon doen. Bellen of mailen voor een intakegesprek kan altijd en deze intake, second opinion, wordt door iedere verzekering vergoed. Dan weet je een beetje hoe Düsseldorf je kansen inschat. Je moet dan je medisch dossier fertiliteit opvragen bij UMC en aanleveren bij Düsseldorf. Voor wat betreft de verzekering, je moet uitzoeken wat jouw verzekering vergoedt voor een poging in het buitenland. En of je een vierde of vijfde poging ook wil gaan verzekeren. Je kan voor 31 december nog overstappen naar een verzekering met gunstiger voorwaarden als dat nodig is! Ik moest bij mijn verzekering een speciale aanvraag voor de behandeling doen, die werd goedgekeurd, en uiteindelijk heb ik een paar honderd euro zelf moeten betalen.
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg, Lafayette. Hier heb ik zeker wat aan. Zo stom dat de artsen je zo enorm in onwetendheid laten zitten. Zo herkenbaar ook!