Morgen is het zo ver.. dan krijgen mijn partner en ik de uitslag van de eerste onderzoeken. Na bijna 3 jaar proberen zwanger te worden, besloten wij begin dit jaar te gaan voor het OFO (oriënterend fertiliteits onderzoek) Toen ik belde in januari, konden wij 3 april terecht. Bij mij is het inwendig onderzoek geweest waarbij ze in eerste instantie complimenteus was over hoe het er allemaal uit zag. “Prachtige baarmoeder” en “mooie eitjes” in de eierstokken. Dit maakte mijn partner echter erg onzeker omdat hij nu nog banger was, dat het probleem bij hem lag. Morgen krijgen we de uitslag van zijn onderzoek (semen analyse) en of er nog verdere bevindingen zijn geweest naar aanleiding van de foto’s van mijn baarmoeder en eierstokken, en het plan van aanpak. De afgelopen dagen zijn we hier erg nerveus en onzeker over. Wie zitten er nog meer in het begin van hun onderzoek? Hoe waren de ervaringen van degenen die hier al doorheen zijn?
Is er echt een baarmoederfoto (een HSG) gemaakt of alleen een echo? Is er labonderzoek bij je gedaan? Alleen een goede inwendige echo zegt nog niet dat het probleem niet bij jou ligt..
Wij kregen daarna nog een samenlevingstest, fertiloscopie en ehh ben even de rest kwijt. Ik denk niet dat je er nu al helemaal bent? Tuurlijk als bij hem de uitslag slecht is ga je een bepaalde richting op daar niet van. Heb je gewoon regelmatige cyclussen al 3 jaar? Bij ons was alles goed bij beide, dat kan ook nog..'onbegrepen verminderd vruchtbaar'. Uiteindelijk na 2 jaar ook spontaan zwanger geworden. Nu trouwens voor nr 2 hetzelfde gedoe ook weer bijna 2 jaar bezig inmiddels (11 jaar later dus nu zal leeftijd meespelen). Wij mogen dinsdag voor de eerste uitslagen en plan van aanpak. We hebben overigens zelf al gekeken in het ziekenhuisportaal en alles lijkt zo op het eerste gezicht wel binnen de marges, alleen mn schildklierwaarde lijkt me aan de hoge kant, maar ben ook heel benieuwd waar ze mee komen hoor...was het alvast maar dinsdag. Veel succes morgen en misschien valt het nog best mee voor je man 3 jaar is een lange tijd..ik hoop dat ze jullie snel verder op weg kunnen helpen.
Ik kan me nog goed herinneren dat we de uitslag kregen en ik blij was dat er rond de miljoen zaadjes bij mijn man waren gevonden. ‘We hebben er maar eentje nodig hè!’, dat bleek even anders te liggen want die uitslag was niet zo best. Sowieso wordt het zaadonderzoek over een aantal maanden nog eens herhaald, door ziekte bijvoorbeeld kan het behoorlijk afwijken. Maar op basis van de eerste uitslagen zal er een vervolgtraject met jullie afgesproken worden. Stap voor stap. Heel veel succes! Hopelijk krijgen jullie eindelijk antwoorden, ook al was het niet leuk, daar was ik wel aan toe na jaren vruchteloos proberen.
Dankjewel voor je reactie, daar ben ik me ook zeker van bewust. Ik kon bevestigen dat ik in 2015 chlamydia heb gehad, waardoor de cat test overgeslagen kon worden. Dan moet er dus wel sowieso nog een HSG gemaakt gaan worden om te kijken naar de doorgankelijkheid. Eerste afspraak was namelijk alleen de inwendige echo idd.
Hmm. Bij mijn ziekenhuis is eigenlijk alleen een inwendige echo gedaan, schildklierwaarden gemeten en gecheckt of ik ooit chlamydia gehad heb. Dat was bij mij niet zo en daarom verwachten ze geen verklevingen. Is dat volgens jou onvoldoende om te bepalen dat het bij mij in orde is? We zijn doorverwezen naar een ander ziekenhuis, dus dat is wel een moment om extra onderzoek te vragen indien nodig. @RimiLeno15: wij hebben het onderzoek dus net afgerond. Probleem zit in de zaadkwaliteit en na een tweede analyse en proefopwerking (met iui) worden we gelijk doorverwezen voor ivf. Hoe was de uitslag?
Wat vreemd, bij ons is het bloedtesten, semen, HSG en baarmoeder de volgorde. Zou zeker op de HSG aan sturen. VB: Was hier op het forum ook een meid die in een OI (ovulatie inductie) traject kwam. Na een x aantal ronden geen resultaat. Ze hadden wel vast gesteld dat ze een dominante eierstok had, dat is dus diegene die het vaakst een follikel maakt. Ik vroeg haar of ze wel eens een HSG had gehad, nooit voorgesteld. Zij naar de arts, vroeg ernaar, zo gezegd zo gedaan. Bleek haar dominante eierstok verstopt, geen eisprong dus omdat deze geen doorgang vond. Eerste poging na HSG, zwanger. Ik bedoel hiermee te zeggen hoe belangrijk dat onderzoek is in het voor traject.
Wij zitten ook net in het traject. Bij mij was de echo ook perfect. Bloeduitslagen kon ik online inzien en ook goed. Wel positief op chlamydia dus verwacht dat ze inderdaad daar nog iets mee gaan doen. Vanochtend geweest voor semenonderzoek en heel benieuwd naar de uitslag.. 8 mei hebben wij weer een afspraak om alles te bespreken. Moet ook bellen als mijn menstruatie aanbreekt (13 dpo vandaag en negatieve test weer helaas) zodat ze de hele cyclus op kunnen volgen dmv bloedonderzoek en echo's. Super spannend allemaal he... Veel succes!
Ik denk dat ze niet iedereen direct alles laten doen ivm de kosten/baten. Heel veel vrouwen hebben bijv PCOS, dit is vaak door enkel een echo vast te stellen. Ik heb zelf ook PCOS en kreeg pas na een aantal rondes een HSG. Natuurlijk is t fijn als dat meteen gedaan werd maar veel vrouwen zijn na een paar rondes gewoon zwanger, al die vrouwen een HSG geven is kostbaar en tijdrovend, het geld en de arts kan beter anders worden ingezet. Ander verhaal is het wanneer er geen oorzaak gevonden wordt, kun je dan nog zeggen het is gewoon pech (net een jaar bezig, geen ovulatietesten gebruikt bijvoorbeeld) of is er noodzaak door te zoeken (al jaren bezig en een oudere leeftijd bijvoorbeeld). On topic: heel veel succes met wachten, wat ontzettend spannend! Vond het toentertijd in mijn hoofd lastig, ergens hoop je de oorzaak te leren, aan de andere kant hoop je dat alles gewoon normaal is en er dus geen oorzaak is.
Ja, dat is onvoldoende. Ik zou echt vragen om een HSG. Dat je chlamydia test negatief was zegt niets, want ik heb ook geen chlamydia gehad (weet ik zeker en dat wees het bloedonderzoek ook uit) maar mijn beide eileiders bleken dicht te zitten tijdens een hysteroscopie. Dit wist ik pas na 23 mislukte, kostbare inseminatierondes.
Ik heb nooit een HSG gehad, blijkbaar is de aanpak toch overal weer anders. Als het zaad slecht is en je meteen doorgaat naar IVF of ICSI dan maakt het ook helemaal niet uit, de eileiders heb je dan toch niet nodig. Hier trouwens eerst wel IUI gehad maar na 3 pogingen bleek wel dat dat niet zou lukken met het zaad en door naar IVF. @RimiLeno15 hoe was het vandaag?
Nou we hebben de uitslagen gekregen. De baarmoeder en eierstokken zagen er op de inwendige echo goed uit. Geen op of aanmerkingen. Ook de zaad kwaliteit was goed. Nu moet ik bellen op de eerste dag van mijn menstruatie om tussen cyclus dag 6 en 13 een HSG te doen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat die ongesteldheid niet komt.. en ik in deze ronde alsnog zwanger blijk.. de tijd zal het leren. Het is allemaal enorm spannend inderdaad! Ik lees wel dat er inderdaad aardig wat vrouwen in de rondes na de HSG zwanger worden, dus dat geeft ook wel iets van hoop voor de toekomst!
Op zich wel fijn dat alles er goed uitziet maar ook frustrerend dat het dan niet lukt. Hopelijk ben je snel zwanger, veel succes en geluk gewenst!