Verse terugplaatsing IVF of terugplaatsing van ingevroren geweest embryo

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door miekkie, 3 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Weer een nieuwe IVF vraag van mij. Ik moet dit traject nog gaan starten en ondanks de gesprekken die ik al gehad heb in de kliniek, reizen er steeds nieuwe vragen.
    Vandaag de kliniek gebeld en gevraagd of ik niet beter pas terugplaatsingen kan doen met reeds ingevroren embryo’s, zodat mijn schildklier na al de hormonen voor de punctie eerst weer kans heeft te stabiliseren.
    Maar de arts gaf aan dat dit niet opweegt tegen de voordelen van een verse terugplaatsing. Begrijp ik het dan goed dat een verse terugplaatsing grotere kansen geeft dan een niet verse terugplaatsing?
    Want dat wist ik nog niet. En dan moet ik mijn besluit om per keer slechts een embryo terug te laten plaatsen misschien ook herzien. Met mijn leeftijd mag ik namelijk kiezen voor twee.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.657
    27.305
    113
    Vrouw
    Bij een verse heb je niet het risico dat er 1 verloren gaat omdat het niet geschikt was om in te vriezen en/of niet goed ontdooit. Dus dan heb je iig zekerheid dat je 1 of 2 hebt die je wel kan terugplaatsen, vandaar dat ik denk dat de gyn voorkeur geeft aan wel een verse terugplaatsing

miekkie vindt dit leuk.
  3. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Ik heb totaal 4 verse terugplaatsing gehad (waarvan 2x 2 embryo’s teruggeplaatst op dag 3, 1x 1 embryo dag 3 en 1x 1 embryo op dag 5) en ben daar 3x zwanger van geworden. Ik heb 2x een cryo terugplaatsing gehad en 1x zwanger van een cryo.

Mijn ziekenhuis geeft aan dat er weinig verschil zit tussen vers of cryo en dat er even veel kans is.

miekkie vindt dit leuk.
  4. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zelfs wel eens ergens gelezen dat cryo’s hogere kans maken. Dat heeft dan te maken met wat hiervoor al gezegd wordt er kans is dat een embryo niet sterk genoeg is om in te vriezen en dus de cryo’s van hogere kwaliteit zijn. Het is dus niet zo dat een embryo er beter van wordt om ingevroren te worden, maar wordt er dus ook niet slechter van.

vroeger was het nog wel zo dan invries en ontdooi technieken niet fantastisch waren, maar daar zijn ze inmiddels super goed in. Ik meen dat zo’n 90% het cryo proces overleefd

het klinkt best logisch dat je eerst je waardes op orde wilt krijgen. Misschien ook even consult met de internist (?) overleggen die je behandeld voor de schildklier? En toch nog even vragen waarom je arts het nou beter vind om wel vers terug te plaatsen om het goed te begrijpen.

en als er eventueel bij verkeerde schildklier waardes meer mogelijkheden zijn op afwijkingen kindje bij een zwangerschap, dan zou ik dit nog eens goed overwegen en idd wachten. Mijn ervaring is dat gynaecologen vooral allrounders zijn. Als het zo specifiek wordt op 1 onderwerp (in dit geval schildklier), dan hebben ze onvoldoende kennis. Als je mazzel hebt gaan ze extra kennis halen bij de expert, maar dat gebeurt ook niet altijd. Ik merk dit zelf ook als het over stolling gaat. Dus vooral ook goed zelf blijven opletten en nadenken, maar zo te horen doe je dat al :thumup:

5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Meestal zijn cryo’s dag 5 en verse tp dag 3 in Nl. Dat geeft een cryo dus meer kans.
    Maar de kwaliteit van een embryo kan door invriezen en dooien wel wat verminderen, dus ik denk dat als je een vers en een diepvries embryo van evenveel dagen naast elkaar zet, je met een verse tp meer kans loopt.

edit: hier kun je het verschil in percentages per zkh bekijken.
    Maar hou er dus rekening mee dat veel zkh dag 5 invriezen en dag 3 verse tp doen.

miekkie vindt dit leuk.
  6. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ik ben alleen maar zwanger geworden (3 keer) van een cryo terugplaatsing. Twee keer vers geprobeerd, maar het lijkt erop dat door alle hormonen die nog in mijn lijf zitten van het spuiten ed het niet aanslaat. Ik heb dan ook veel buikpijn na de terugplaatsing. Bij cryo heb ik dat niet. Maar dat verschilt echt per persoon. Ik kan me in jouw geval wel voorstellen dat cryo helpend zou kunnen zijn.

miekkie vindt dit leuk.
  7. rossi1

rossi1 Actief lid

9 okt 2012
    246
    154
    43
    Hier ook alleen 'succes verhalen' met cryos. Nadeel is alleen dat dat niet alle embryo's op dag 5 kunnen worden ingevroren terwijl ze bij een verse tp wel goed zouden kunnen lukken.
    En ik dacht dat vers tegenover een cryo met de huidige technieken nog maar weinig uit maakt.

miekkie vindt dit leuk.
  8. Lorri

Lorri Lid

8 mei 2016
    63
    27
    18
    Lastig in NL vinden ze vaak dat verse best is, maar ik weet uit ervaring dat schildklier ook belangrijk is.. dus dan zou ik toch max 1 terugplaatsen..

In VS doen ze bijv. Soms wat wij overstimulatie vinden: veel embryos maken en dan geen verse terugplaatsen. Zo heb je ook alvast embryos voor als je nog een kind hierna wil (met eicellen van de leeftijd van nu, maarja in NL denken we niet zo ver voorruit)

ik denk dat het heel goed is om naar de cijfers te kijken. Cryos kunnen heel goed zijn, maar de kwaliteit komt ook door het lab.

miekkie vindt dit leuk.
  9. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties!!
    Ik ga het allemaal meenemen in mijn overweging.
    Ik wil wel voor de verse terugplaatsing gaan, maar weet nog niet of ik dan voor 1 of voor 2 embryo’s terug plaatsen ga kiezen. Daar ben ik nog niet uit.

10. 1986CHANTAL

1986CHANTAL Fanatiek lid

12 mei 2014
    1.767
    760
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Niet zwanger na 3 daags vers embryo (na punctie en alle hormonen) Maandje rust en wel zwanger na 5 daags cryo:)

miekkie vindt dit leuk.
  11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier beide verse tp zwanger geworden. En 2 keer van een cryo. Zoontje was een cryo en heeft 7mnd in de vriezer gezeten voor hij werd terug geplaatst

miekkie vindt dit leuk.
  12. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Ik raakte niet zwanger van de verse tp. Eerste cryo wel, maar dat werd een vroege miskraam. Tweede cryo werd ik weer zwanger, dat is mijn jongste zoon :)

miekkie vindt dit leuk.
  13. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Ik heb besloten op advies van de kliniek toch ook voor een verse terugplaatsing te gaan.
    Nu heb ik voor mezelf alleen nog de vraag open staan of ik dan 1 of 2 embryo’s terug wil laten plaatsen. Die keuze is aan mij en vind ik een lastige.

14. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Ik zou eerst eens afwachten hoe je traject gaat en hoeveel embryo’s er ontstaan.
    De kans met 2 is dacht ik niet significant hoger dan met 1, dus met meer spreiding heb je dan meer kans uiteindelijk.
    2 embryo’s kunnen leiden tot een tweeling zwangerschap, dus je kan je ook afvragen wat je daar evt van zou vinden.

miekkie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina