Ik maak mij zorgen om mijn zoontje van 5jaar! Hij is geboren met een laag geboorte gewicht 2440g om precies te zijn . Toen met 6 maanden werden we door het consultatiebureau naar een kinderarts doorverwezen ivm een afbuigende groeicurve. Na velen onderzoeken is er niets naar voren gekomen! De arts wilde ons na 2,5 jaar onderzoeken achter de rug, toch jaarlijks blijven zien. Inmiddels is zoontje dus 5 jaar en weegt 15 kilo en 200 gram (net gewogen) dit al zeker ruim een ander halfjaar... Hij is verder nooit ziek en is erg actief, mijn man maakt zich geen zorgen en in januari hebben we de kinderarts bezocht en toen woog hij 15.1. Ze gaf aan dat hij zijn lijntje netjes volgt. Hoewel dit geruststellende woorden zouden moeten zijn, maak ik mij toch zorgen. Als ik naar hem kijk dan vind ik hem best dunnetjes.. Hij eet naar mijn gevoel net zoals andere zwaardere kindjes.. Ik weet ook echt niet wat het zou kunnen zijn...Ik lig er soms echt wakker van... Wie herkent dit? Zijn er hier ook moeders met een mager kindje? Zowel hoe gaan jullie hier mee om?
Hoi, Onze dochter is ook erg lang te licht geweest. Nu bijna 4 jaar en net 15 kilo, netjes dus. Maar wij moesten ook erg vaak extra wegen bij het cb. Ze is het laatste halfjaar goed aangekomen. Ze kreeg dan ook volle melk, veel boter op brood (blue band: goed idee! heet deze boter, zitten goede vetten in), griekse yoghurt, af en toe zelfs elke dag slagroom als ze was afgevallen door ziekte oid. Pindakaas enz. Dus niet per se veel snoep want dat is ongezond maar wel de vettere zuivelproducten. En in pindakaas zit weer veel vitamine E. Eiwitrijke voeding en zeker geen magere producten! Verder 2 stuks fruit, groente met een kaassausje bijvoorbeeld enz. Dit heeft wel echt geholpen! Probleem bij haar was een enorm snelle spijsvertering en een steeds dalende suikerspiegel. Wortels kwamen er in stukjes weer uit in de ontlasting en rozijntjes en doperwtjes zelfs bijna heel! Haar lijf had de tijd niet om de voedingsstoffen eruit te halen en het goed te verteren. Dus dan kun je eten wat je wilt maar je komt er niet van aan. Verder is ze enorm beweeglijk. Tot 2 jaar kreeg ze elke avond na het avondeten een banaan en elke nacht nog volkoren ontbijtkoek zonder suiker met boter omdat ze helemaal trilde van de honger. Ons was echt op het hart gedrukt geen magere producten aan haar te geven zoals optimel, magere yoghurt, rijstwafels enz. Maar echt volle melk, Griekse volle yoghurt, volle pindakaas, volle boter, 2x per week vette vis. Veel groenten.Volkorenproducten. Los plakje kaas bij de boterham, vitamine pilletjes (davitamon, van die 'zonnetjes') af en toe een blokje witte chocolade. Noten en zaden, avocado, gebakken eitje op brood enz. Verder wel voorzichtig met suikers. En het heeft enorm geholpen! Ze heeft nu een gezond gewicht en haar energie en weerstand zijn echt veel beter. Een idee om een doorverwijzing naar een diëtiste te vragen? Heeft hij elke dag 1x of vaker ontlasting? Dan kan het zijn dat hij zijn voeding ook gewoon super snel verwerkt. Is er al naar de schildklierfunctie gekeken?
mijn dochter is 4 jaar en weegt 14,2 kilo. Toen ze geboren werd was ze voor de termijn keurig op gewicht en lengte. Nu is ze te licht maar wel langer als gemiddeld. sinds vorig jaar heeft onze KA maltodextrine voorgeschreven voor als ze ziek is, dit heeft er wel voor gezorgd dat ze ten tijde van ziekte minder afvalt. Behalve volle producten, gezond eten, veel fruit. geef ik gerust limonade en sappen ter afwisseling naast water, thee en volle melk. toch af en toe een snoepje en chipje extra. voor de rest probeer ik het los te laten, je kan het niet afdwingen, zeker aangezien je zelf al zegt dat je zoontje weinig ziek is en voldoende energie heeft.
We hebben ooit dieet gehad idd en toen kwam hij een klein beetje aan. Misschien idd toch maar weer eens beginnen!
Ik ben een moeder van twee pubers. Mijn zoon van 13,5 weegt nu 33 kg en mijn dochter van 11 30 kg. Beide erg slank. Mijn zoon was op de leeftijd van 6 wel op het magere, maar hij at veel, maar bewoog ook veel. Wel heef hij extra controles om te checken of hij niet afvalt. Maar ik was tot mijn 14e erg slank en mijn ex tot rum zijn 45e. Het is ook de bouw. Mijn maatstaf? Ze zijn hier gemiddeld een dag per jaar ziek, vaak niet eens. Dan zal het wel goed zitten met de gezindheid. Ze eten meer dan hun leeftijdsgenoten, dus ze krijgen ook genoeg binnen. Kijk naar alle factoren en kijk dan of je je zorgen moet maken. Mijn kids waren op die leeftijd echt niet zwaarder.