Hallo verloskundigen, Ik ben op dit moment 16 weken zwanger van mn tweede. Sinds 3 weken heb zowat iedere week een dag of 2 bloedverlies. De ene keer alleen oud bloed, en de andere keer gevolgd door helderrood bloedverlies. De eerste keer schrok ik mij natuurlijk een apenootje en heb ik meteen de verloskundige gebeld. Alles bleek in orde. Daarna heb ik dus nog 2 keer bloedverlies gehad (Meerdere maandverbandjes vol!) Nu heb ik een angelsound, die me gerust stelt als ik dat wonderlijke geluid van het hartje hoor. Daar ben ik blij mee. Nu mijn vragen: - Is er een mogelijke oorzaak van het bloedverlies te benoemen? - Kan dit bloedverlies kwaad voor mijn kindje? - Is de kans op een kindje met een afwijking hierdoor groter of heeft dat helemaal niets ermee te maken? - KAn ik iets doen om het bloedverlies te minderen? (Rustig aan doen of juist niet??) ALvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragenlijst! Danielle
Hoi Danielle, wat zou kunnen is dat je placenta (een stukje) over de uitgang van de baarmoeder zit. Hierdoor kun je regelmatig bloedverlies hebben en daar is niets tegen te doen. Het enige is geen gemeenschap en niet in bad gaan. Bij de 20 weken echo kun je goed zien waar de pacenta op dat moment zit, al kan deze nog mee omhog groeien met de weken. Voor het kindje kan bloedverleis op zich geen kwaad, maar ik zou ben herhaling wel weer bellen met de vk en je door laten verwijzen naar de gyn dat dez eeens goed kan kijken of er een oorzaak te vinden is. Soms is dit niet het geval en is het een bloeding aan je baarmeodermond bijv. Dit kan gebeuren door een goed doorbloede baarmoedermond en bv een drukke dag. In dat geval kan rust wel helpen, maar ook lang niet altijd. Ik zou even aankijken hoe het komende weken gaat en op tijd aan de bel trekken als het weer gebeurd, dan een onderzoekje in het ziekenhuis laten doen. Aangeboren afwijkingen aan het kindje zijn vaak geen reden voor bloedverlies. Groetjes Brigitte
Bedankt voor het antwoord en advies. Ik heb alsnog mijn eigen verloskundige gebeld en kon vandaag voor een echo komen. Met de kleine is alles goed. Wel was op de echo te zien dat ik een hematoom in of bij (dat weet ik niet precies) de baarmoeder heb. (Niet in de buurt van de placenta) Zijn er na deze diagnose dingen die ik kan doen om de hematoom weg te krijgen, of dingen die ik juist niet moet doen? Zijn er nog risico's die mijn kindje (of ik) loopt hierdoor? gr. Danielle