Ik ben 32 wk zwanger en probeer al weken mijn ijzer gehalte omhoog te halen, met stroop eten en floradix en roosvicee ferro... maar ik krijg het niet hoger dan 6,6. ik ben supermoe en duizelig maar de VK vind het gehalte niet laag genoeg om ijzertabletten voor te schrijven. Wat zijn jullie ijzerwaarden rond de 32 weken, wat is een beetje normaal? en wat doen jullie ermee?
Hoi! Ik heb rond de 32 weken bloed laten prikken; de waarde was toen 6,3. Bij aanvang van de zwangerschap was het bij mij rond de 7,5 à 8. Ik heb wél een recept meegekregen van de VK overigens, terwijl ik niet echt benoemenswaardige klachten heb (tja, vermoeidheid lijkt me namelijk voor de meeste zwangeren met rond lopende peuter en 32-urige werkweek een voor de hand liggende kwaal). Balen zeg, dat jouw VK niks voorschrijft!!!!
6.6 is niet hoog, maar ook niet extreem laag. Ik snap best dat ze geen ijzerpillen wil voorschrijven. Vaak is een laag ub in de zwangerschap ook niet veroorzaakt door te weinig ijzer (soms ook wel). Je lichaam maakt anderhalve liter bloed extra aan tijdens je zwangerschap. En soms kan je lichaam dat gewoon niet bijbenen. Of beter gezegd kan je beenmerg dat niet bijbenen. Extra ijzer doet dus niet altijd zoveel. Bovendien kennen die pillen ook weer de nodige bijwerkingen, zoals verstoppingen. Ook niet fijn. Mijn hb is 6,7 en ik doe het er maar gewoon mee. Goed eten ende nodige rust.
Wat werkt is extra vit c nemen omdat vit c ervoor zorgt dat ijzer beter opgenomen word. Je kunt wel extra ijzer nemen maar je neemt niet meer dan een bepaalde hoeveelheid op. Door extra vit c kan je meer opnemen en heb je kans dat het beter word. Ik at veel tomaat (zit ook veel ijzer in) en bijv spaghetti of macaroni met veel tomatenpuree (is erg geconcentreerd en zit ook veel ijzer in). Maar nogmaals extra vit zorgen voor een betere opname van ijzer.
Veel groene dingen eten. kiwi's, augurken, spinazie daar zit allemaal veel ijzer in. (en idd zorgen voor veel vitamine c, want dat zorgt dat je ijzer beter opgenomen wordt)
Probeer het eens via je HA... Ik werk in een HA praktijk en daar wordt bij een Hb van 7.3 al een staalkuur van 14 dgn uitgeschreven. Weet niet wat het beleid zal zijn van jouw huisarts. Maar zou het toch even proberen. Toch wel prettig om je Hb voor/tijdens de bevalling een beetje op peil te hebben, want na de bevalling zal dit nog weer lager zijn.
In een zwangerschap bij 7.3 al staalpillen? Dat vind ik echt ridicuul als je het mij vraagt (sorry hoor ). Allie, hebben ze ook je ijzer geprikt, of alleen je Hb? Alleen dan weet je of je echt ijzertekort hebt of dat er sprake is van een normocytaire anemie (dit betekent dat je geen ijzergebrek hebt, maar gewoon minder rodebloedcellen, hierdoor komt je Hb dan ook lager uit).
7.3 algemeen... en ja ook wel bij zwangerschappen onder de 7.5... ridicuul? Vinden de HA'en waarvoor ik werk niet.. Maar bedankt voor je mening. En misschien heeft topic-starter veel baat bij deze tip
Ik heb ook Ferro tabletjes geslikt rond de 30 weken, geloof ik 2 weken gedaan toen was het ijzer iets opgeschroefd en hoefde ik het niet meer te slikken zeiden ze. Kan dit dan niet opeens weer dalen?? Wat is het risico bij de bevalling eigenlijk mocht het te laag zijn?
Ik kreeg ook ferrotabletten toen mijn hb 7.3 was. Ik was nl zo vreselijk moe rond de 24 wk (vorige zwangerschap ) Ongeveer 8 wk geslikt en toen was het 8.3 . Voelde mij een stuk beter
Pfff... bij mij was het voor de zwangerschap 9.8 (vrij hoog voor een vrouw geloof ik?). Heb ik nu ook weer. Rond de 32 weken 6.0, ik was helemaal kapot maar kreeg er niets voor... Misschien toch een beetje vreemd?
ik had bij mijn dochter een hb van 6,3 en kreeg ook niks maar voelde me dan ook wel goed.. helaas kreeg ik een fluxus en zakt hij tot 4.0 en toen was het wel even allemaal heel draaierig allemaal haha.
ik heb ook lage ijzer maar hoe laag weet ik niet precies en bij ons schrijft alleen de huisarts die pillen voor misschien kun je even naar de huisarts hiervoor
ik weet niet wat normaal je hb is maar die van mij bleek altijd vrij hoog te zijn. bij Jill zat ik toen op 6,7 en kreeg wel staaltabletten. ik was er maar al te blij mee!!! geen bijwerkingen gehad en voelde me weer kip lekker, zo moe zijn is echt geen pretje en nu weer, nu met een bezige peuter erbij en dan de hele dag moe zijn is echt niet leuk. ben nu bijna 19 weken maar moet nog steeds 2 uur slapen smiddags en dan nog blijf ik moe. morgen maar eens hb na laten kijken want ik herken het weer van de eerste en is het niet mijn hb, jammer dan dan moet ik het er maar mee doen. en oja, ik ga dan altijd naar mijn HA, de vk wilde het bij de eerste ook niet controleren en nu weer niet. (kleine moeite zou je zeggen..)
fijn soms he die vk´s. Hier werd het steeds ook niet gedaan en het was ook niet nodig, tot ik overging naar de gyn en hij erg laag was en dus nog een ijzerinfuus moest ivm de fluxus bij de eerste.
Met 30wk was de mijne 6,8, iets te laag, maar hoefde geen pilletjes te slikken omdat ik nergens last van heb. Mocht gewoon tabletjes nemen van de drogist als ik dat wilde, maar het hoeft niet.
Hier veel last van moeheid, licht in mijn hoofd etc. Gewoon niet lekker in het algemeen. Blijkt dat mijn hb 5.6 is, zo te lezen aardig aan de lage kant. Hopelijk helpt de floradix!
Weet iemand dit misschien? Ik slikte trouwens ferrofumaraat, sloeg wel snel aan... Zat rond de 6.nogwat, dat was net aan de lage kant zeiden ze.
Mijn HB was twee weken geleden ook te laag (6,2) en wel tabletjes voorgeschreven gekregen. Mijn vk zei juist dat ze rond deze termijn het HB gehalte graag op peil hebben of krijgen. Het duurt meestal ongeveer een week of 3/4 voordat de pilletjes goed aanslaan en het ijzergehalte weer op peil is. Tijdens de bevalling verlies je sowieso bloed, als dit wat meer is dan normaal en je zit nog met een lager HB gehalte, kun je je na de bevalling helemaal als een dweil voelen. Om dit te voorkomen schrijven ze bij ons bij een laag HB (zeker rond dit termijn) wel tabletjes voor.