Hallo, Ik ben nu 6 weken en 2 dagen zwanger van de vierde. Nu heb ik een lichte voorwand verzakking. En dat maakt mij heel erg bang voor de bevalling. Wordt het erger? Dit heb ik gekregen na de derde bevalling. Ik ben heel erg bang dat ik strx een erge voorwandverzakking eraan overhou of misschien ook een baarmoeder verzakking of achterwand, elke verzakking. Moet ik bang zijn??? Of zijn mijn zorgen onterecht??
hoi hoe het met de verzakking zal gaan is afwachten. Het hoeft zeker niet erger te worden, maar het kan wel. Ik zou me geen zorgen maken, dat is niet nodig! Je kunt wel bekkenbodemspieroefeningen doen, evt naar een bekkenfysiotherapuet gaan die je tips kan geven. Hoe het er na je bevalling voorstaat moet je afwachten. Maar je kunt altijd een verwijzing naar een gynaecoloog vragen die er iets aan kan doen dan. Mirjam
Hoi nog een vraagje, als de vaginawand alleen slapper is geworden doordat je bekkenbodemspieren slapper zijn geworden en daardoor iets van je vaginawand naar buiten komt bij het zitten, kan dat door bekkenbodemspieren trainen weer beter worden? Of is het altijd in combinatie met een blaasverzakking??
hoi bekkenspieroefeningen helpen zeker, ook als het door een blaasverzakking komt! Ik weet niet waardoor het bij jou komt maar ik zou dus zeker wel oefenen. Mirjam
mijn eerste zoon was 4165 en de placenta was ook ongeveer 900 gram(vacuumverlossing)en ik had polyhydramnion, de tweede was klein 2960, maar hier nog geen probleem. Bij mijn dochtertje de laatste is tijdens de zwangerschap een stukje van de vaginawand gezakt. Ook bij haar had ik polyhydramnion en werd ze zwaar verwacht, klinkt raar, maar was blij dat ze daarom maar twee aders had in de navelstreng en dat ze een week eerder is geboren waardoor ze maar 3390 woog maar de placenta was wel groter dan gemiddeld. Maar doordat ik dus twee keer toe polyhydramnion had is mijn buik gewoon erg groot en is de belasting ook groot.vanwege het vele vruchtwater dat ik meedraag. Dus ik denk dat het daardoor is gekomen. Anywayz, nu weet ik dat je bekkenbodem kan trainen en dat doe ik dan ook, en als ik een beetje urine verlies zou hebben vind ik dat niet zon probleem, maar dat heb ik dus niet, ben nog steeds goed zindelijk, hihihi. Ik vind het gewoon verschrikkelijk dat er iets van mijn vaginawand zichtbaar is en daar wil ik vanaf en daarom ben ik bang dat het erger gaat worden na deze bevalling.