Ik zou een second opinion vragen bij een andere logopedist. Het lijkt me dat logopedie zich (groten?)deels op vaardigheden richt en dat er dus prima wat mogelijk moet zijn, alleen misschien met een net wat andere aanpak. MEE zou hierover ook mee moeten kunnen denken, lijkt me. Ook qua passend aanbod op school zou ik toch wel iets verwachten. Als ze het zelf niet weten of kunnen, dan vragen ze advies binnen het samenwerkingsverband, daar is dat juist voor. Dan hoeft er, bij mij weten, niet per sé meteen een potje extra geld open getrokken te worden, ze kunnen ook de huidige leerkracht en school advies geven mbt wat aan te bieden en hoe te handelen ed. En inderdaad, er zijn praktijkonderwijsscholen met dakpanklassen (andersom misschien geen vmbo scholen die zich ook richten op pro). En er zijn natuurlijk scholen die alles in huis hebben. Ik zou vooral op zoek gaan naar zo'n school, zodat ze kan doen wat bij haar past. En dit jaar dus ook vooral kijken of er begeleiding naast school opgestart kan worden, omdat die 'mee kan' als ze van de basisschool af gaat. Voordat alles opgestart is, is dit schooljaar waarschijnlijk al zo ongeveer voorbij, ik zou me dus richten op de langere termijn (dus een goede, passende middelbare school en begeleiding buiten school die 'mee kan').
Ik zou het verslag afwachten en dan op korte termijn met de ib-er en de leraar om tafel gaan zitten voor een plan. Het is begin groep 8. Een arrangement is hier best snel geregeld, alleen komen ze van het samenwerkingsverband maar eens in de twee maanden ofzo samen om die aanvragen te bespreken, dus als ze net te laat zijn, is het zo januari met de kerstvakantie ertussen. Een beetje jammer als ze meteen alle begeleiding stop willen zetten en alleen maar 1 onderdeel is onderzocht van haar iq. Je hebt dan geen totaalbeeld. Mocht school en het samenwerkingsverband niet meewerken, dan kun je een onderwijsconsulent inschakelen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-rol-van-de-onderwijsconsulent-in-het-speciaal-onderwijs
Dakpanklassen hebben ze hier niet in wat ik zo zie, hebben wel een pro school. Een andere logopediste is ook niet handig voor haar, ze is nu duidelijk op dr gemak bij deze en gaat ook prima. Alle testen zijn afgenomen door het audiologisch centrum. Verslag zit ik trouwens nog op te wachten, duurt dat altijd zo lang? Vorige verslagen waren sneller binnen. Ze hebben beloofd de hulp weer op te pakken dus ga er vanuit dat dat snel weer gebeurd. Gelukkig qua rekenen is het nu nog vooral wat herhaling van groep 6 dus red ze zich wel mee. De uitslag van de test geef ik inmiddels een plek, heb me wat ingelezen en wat vooral typisch is en een kenmerk is dat ze heel slim over kan komen maar ook af en toe wat zegt van hoe kom je daar dan weer bij. Heel lastig peilen dus.
@Roozjuh inderdaad herkenbaar, hier is het automatiseren ook altijd een probleem geweest. Verder is het gelijk inderdaad alleen is het IQ dan uit onze test een flink stuk lager. Wij hebben inderdaad na de herfstvakantie weer een zorggesprek.