Om een eitje te laten rijpen gebruik ik gonal F, momenteel 100 i.e., om mijn eitje te laten springen spuit ik 5000 i.e. pregnyl. Ik hou mijn temperatuur bij en zie pas een eisprong na 3 a 4 dagen na de pregnyl. Terwijl dit volgens de gynaecoloog ongeveer na 36 uur zou moeten zijn. Ik heb dit van de week aangekaart, omdat ik me er zorgen over maakte, maar volgens de arts die ik toen had, kan dit niet. Toen ik aangaf dat ik dit meerdere rondes had gezien, gaf ze aan meer vertrouwen te hebben in de pregnyl dan in het temperaturen. Nu wil ze dat ik na mijn eisprong progesteron laat prikken, om zo te laten zien dat ik al eerder een eisprong heb gehad (dan mijn temperatuur laat zien). Toen vroeg ik of Utrogestan dat beeld niet onjuist zou maken. Maar ze wil het dus prikken voordat ik begin met de Utrogestan. Mijn vraag is nu, kan dit eigenlijk wel? In de hele cyclus heb je toch een bepaalde mate van progesteron in je bloed? Kun je direct na je eisprong dit aantonen in je bloed? En hoe beïnvloedt de pregnyl dit? Ik hoor graag wat jullie ervan weten. Alvast bedankt!
Progesteron moet 5-7 dagen na de vermeende eisprong gemeten worden. Meet je het eerder of later, dan geeft het een vertekend beeld en is de uitslag niet meer betrouwbaar. Je waarde moet op dag 5-7 DPO minimaal 20-30 zijn. Temperaturen is niet betrouwbaar als je hormoonmedicatie gebruikt. Aan jouw temperatuurkaartje kun je eigenlijk geen conclusies verbinden, omdat je Gonal, Pregnyl en Utrogestan gebruikt.
Ik weet dat het normaal gesproken op dag 5-7 geprikt wordt, juist daarom vind ik het zo raar dat ze het al zo vroeg wil prikken en ik me afvraag of dat zinvol is. Ik.snap dat temperaturen niet 100% betrouwbaar is, maar ik kan wel altijd mijn eisprong vinden. Hoe komt dat dan?
Begint jouw temperatuurstijging na de eerste dag dat je utrogestan hebt genomen? Want dan denk ik dat je niet je eisprong ziet maar het nemen van utrogestan... Verder weet ik het antwoord op je vraag niet. Op hoeveel DPO (uitgaande van de pregnyl) wil de gyn gaan prikken? Mijn gyn "gelooft" overigens ook niet in temperaturen dus volgens mij zijn de meningen er in de medische wereld nogal verdeeld over.
Ze wil het 1dpo laten prikken. Ik begin pas met utrogestan, nadat ik zelf een temperatuurstijging heb gezien. Anders komt het idd daardoor ☺. Temperatuur jij wel? Ondanks dat je gyn het niet gelooft?
Waarom maken ze niet na die 36 uur een inwendige echo? Dan zie je t toch. Anders ronde zonder utro en prikken op dag 3,6&9 (volgens gyn) dan zou je een goed verloop moeten kunnen zien Volgens mij beïnvloedt de pregnyl je temp overigens ook....
Bij mij hebben ze bloedgeprikt toen ze dachten dat ik eenveisprong had gehad. Later bleek geprikt te zijn 3 dgn voor de eisprong en op de dag vd eisprong (volgens mijn temperatuurlijsten). 1ste x was progesteron 1 en op dag van de eisprong was dit 7. Progesteron stijgt ook gelijk na de eisprong. Ze prikken meestal op 7dpo omdat hij dan piekt. Maar als ze bij jou op 1dpo prikken, zal er dus wel meer progesteron te vinden zijn dan ervoor. Maar ik weet niet welke waardes normaal zijn ervoor? Kan het ook niet zijn dat jouw temp langzaam stijgt na een eisprong? En daardoor pas later hoger wordt? Of hangt stijging weer samen met progesteron?