laagliggende placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door marjandeparian, 17 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjandeparian

3 okt 2008
    13
    0
    0
    pedagogisch medewerker kindercentrum
    ik ben afgelopen week voor de 20weken echo geweest. alles was goed met ons kleine prinsesje, alleen moet ik terug komen als ik 30 wkn zwanger ben i.v.m laagliggende placenta bij baarmoedermond?! Wie heeft dit ook(gehad) en is dit ernstig? kreeg niet veel hoogte van de vrouw van de echo...... :(

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook en in principe groeit de placenta meestal mee naar boven, dus is er niets aan de hand. Ze willen het alleen wel zeker weten, want als ie wel laag blijft liggen, kan ie in de weg liggen en is normaal bevallen moeilijker of, als ie voor de baarmoedermond ligt, zelfs onmogelijk en in dat geval krijg je dan gewoon een keizersnede.

In principe zal ie wel meegroeien naar boven, er wordt al gesproken van een laagliggende placenta, hij lag dus niet voor de baarmoedermond. Omdat de placenta vast zit aan de baarmoederwand, trekt ie dus gewoon mee omhoog tijdens de groei van je kind en baarmoeder: doordat je baarmoeder gedurende de zwangerschap verder uitrekt, komt ie zeg maar automatisch verder van de baarmoedermond af te liggen.

Hier is alles goed gekomen, die echo doen ze dus echt om het ff zeker te weten tegen die tijd, zodat ze je in ieder geval niet normaal laten bevallen als ie nou straks toch in de weg ligt. Erg fijn dus dat ze dat zo goed in de gaten houden, :)
    Hier is alles netjes mee omhoog gegroeid, er is om de zoveel tijd een topic over en ik hoor eigenlijk alleen maar dat ie keurig mee omhoog gegroeid is... Bij mij is er uiteindelijk een klein puntje in de weg blijven zitten, maar als de kleine gewoon in ging dalen, was dat geen enkel probleem. Nouja, de kleine ligt inmiddels 4 weken ingedaald en zakt steeds dieper, (kan nu bijna niet meer lopen, zo diep ligt het...), dus maak je geen zorgen. Wij vonden het een leuke manier om nog een gratis naar binnen te mogen kijken, :) Hoefden we geen pretecho te doen, :-D

3. maysarah

maysarah Lid

27 mrt 2008
    36
    0
    0
    zuid-holland
    hoi,

ja, dat zeiden ze met 20 weken ook tegen mij: een stukje voorliggende placenta , dus met 32 weken weer een echo gehad, en wat blijkt, het laag er nog steeds voor de baarmoedermond! Mijn buik was wel netjes gegroeid, maar de placenta is namelijk niet mee omhoog gegroeid. Ze besloten de echo te herhalen met 34 weken in het ziekenhuis. Ja, helaas het laag er nog steeds voor, en nu moet ik dus toch een keizersnede ondergaan. Ik zag er in het begin wel tegen op. maar gelukkig krijg je nog wel genoeg tijd om eraan te wennen.
    Uiteraard gaat bij de meeste zwangeren de voorliggende placenta wel weer omhoog, dus hoef je je helemaal geen zorgen te maken hoor, bij iedereen is het weer anders.

groetjes

4. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    had ik ook, hij lang er pal naast tijdens de 20 weken echo. heb met 32 weken weer een echo gehad en hij was netjes mee omhoog gegroeid met de buik... dit gebeurt bij 80% van alle gevallen is mij verteld dus geen paniek hoor!

5. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi dames

Wat is dan het verschil tussen een voorliggende placenta en een laag liggende placenta
    Ik heb al vanaf me 7 de week zwangerschap bloedingen en heb dus al 2 echo's gehad en op de tweede kon de gyn zien dat ik een laagliggende placenta heb en daarom waarschijnlijk bloedingen heb.
    Bij mij zei ze ook dat het in de meeste gevallen omhoog gaat,dus ik heb op 4 december weer een echo afspraak om te kijken of het dan al verandert is.
    Gelukkig heb ik nu 2 dagen geen bloedingen gehad ,maar wat ik heb gehoort is dat er verder in de zwangerschap nog bloedingen kunnen voor komen als de placenta laag ligt.
    En dat vind ik dus eng.

xxx Speransa

6. marjandeparian

3 okt 2008
    13
    0
    0
    dank jullie wel voor jullie reacties! ben al wat gerustgesteld. we zien het wel bij de volgende echo!

@ Speransa
    een laagliggende placenta ligt vlakbij de baarmoedermond, en voorliggende er voor, zodat de baarmoedermond echt afgesloten wordt.

groetjes Marjan

7. Miracle08

Miracle08 VIP lid

6 mrt 2008
    6.426
    0
    0
    Verkoopster
    Noord brabant
    mijn placenta lag er ook pal langs , met de echo bij 31wk was ie ook mooi mee omhoog gegroeid.In de meeste gevallen groeit ie mee omhoog , dus geen paniek !

8. raspberry

@Marjan: dat klopt niet wat je zegt. Een laagliggende placenta ligt vlakbij of voor je baarmoedermond, een voorliggende placenta ligt aan de kant van je buikwand en daar is verder helemaal niets mis mee. Enige wat je daarmee kunt hebben, is dat je de baby minder voelt schoppen, omdat de placenta dan als buffer tussen de baby en je buikwand ligt...

9. marjandeparian

3 okt 2008
    13
    0
    0
    dan heb ik de vrouw die de echo heeft gemaakt echt helemaal verkeerd begrepen :( zij zei dat het geen voorliggende placenta (voor BBM) was maar laagliggend.

10. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik heb precies hetzelfde, een laagliggende placenta.
    Ik hoorde het vorige week.
    Met 30 weken krijg ik weer een echo.
    Ik maak me er niet druk om, omdat ze het al gezien hebben en nu juist extra in de gaten houden.
    Wat ik begreep groeit hij meestal wel weer mee omhoog.

Niet te druk om maken hoor ;)

Groetjes MB2005.

11. raspberry

@Marjan: heeft ze echt die term gebruikt? Kan me bijna niet voorstellen.... ze zal je misschien uitgelegd hebben dat jouw laagliggende placenta niet voor je BMM ligt, maar een laagliggende placenta kan dus ofwel voor, ofwel vlakbij je baarmoedermond liggen. Dat eerste is wat lastiger, omdat dan de kans wel kleiner is dat ie er nog voor weg gaat. Als je placenta nu naast/vlakbij je BMM ligt, groeit ie over het algemeen dus gewoon lekker mee omhoog, omdat ie nou eenmaal vastzit aan de baarmoederwand die dus nog uitrekt.
    Wel lekker handig dat zo'n echoscopist die beide termen gaat roepen, dan ga je ze idd door elkaar halen...
    Als ze iets heeft geroepen over een voorliggende placenta, bedoelen ze daar dus in ieder geval mee dat de placenta aan je buikkant ligt. Dat zegt verder nog niks over waar ie dan zit: kan nog steeds onder, boven, midden....

12. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Weet iemand eigenlijk hoe veel mm per week de placenta omhoog groeit of is dat bij iedereen verschillend, want de mijne is maar 2 cm gegroeid in 10 weken.

Deel Deze Pagina