Hallo Ik heb een vraag ik gebruik sinds de 8 e week van de zwangerschap in steeds hoger wordende dosering labetalol ivm de bloeddruk. Ik zit nu al lange tijd op 4 keer daags 300 mg. Nu vroeg ik aan de gyn of daar een speciaal beleid voor is. Hij gaf aan dat het verder niks uit maakte. Nu kwam ik vandaag in het farmacotherapeutisch kompas deze tekst tegen, en zet toch vraag tekens bij het antwoord van de gyn Over het gebruik van deze stof tijdens het eerste trimester van de zwangerschap bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Labetalol passeert de placenta, bovendien is de halfwaardetijd bij pasgeborenen en prematuren veel langer (24 uur) dan bij volwassenen; daardoor kunnen bij foetus en neonaat bradycardie, hypotensie, ademhalingsdepressie en hypoglykemie optreden. Soms treden deze symptomen pas twee dagen na de geboorte op. Hoge doses labetalol dienen daarom niet onnodig lang te worden toegediend en de zwangerschap niet onnodig gerekt. Comedicatie met hydralazine vermijden. Labetalol gaat over in de moedermelk; schadelijke gevolgen zijn niet waargenomen. Is het raar als ik vrijdag bij de controle bij (een andere) gyn dit nog eens ga voorleggen?? tevens lijken mijn bloedsuikers nu ondanks dieet (geen insuline) ook op te lopen.. Zou graag jullie ervaringen horen BVD
Hoihoi, Het is helemaal niet raar als je het nog eens voorlegd aan de gynaecoloog. Ik merk wel vaker verschil tussen het farmacotherapeutisch kompas en het boek geneesmiddelen tijdens de zwangerschap en BV (dat wij in onze praktijk betrouwbaarder vinden.) ik heb het nu niet binnen handbereik dus kan even niet voor je kijken maar maak het zeker bespreekbaar! De zwangerschaps kan je suikers enorm laten schommelen.Bespreek je suikerwaarden ook met e gyn! Imke
sinds vandaag aan de insuline, bij het ontbijt en bij de avondmaaltijd. vrijdag weer overleg met gyn maar zal nu wel rond 38 week ingeleid worden ivm insuline bedankt voor de reactie in ieder geval
ik mag verder niet klagen hoor, mijn bloeddruk bleek gewoon te hoog te zijn ws al voor de zwangerschap.. en mijn schildklier was ook niet lekker, maar heeft zich keurig gedragen al die weken... verder ook geen klachten rol er op zich mooi door. ik denk maar zo nu nog ca 1 weekje