Laagliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mikki, 22 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo vk,

Vandaag heb ik een echo gehad om de ligging van de placenta te controleren (morgen ben ik 32 weken), maar omdat ik mijn vk pas volgende week zie zit ik nu met heel veel vragen waar ik geen antwoord op heb.
    Bij 20 weken lag de placenta over de baarmoedermond heen, nu gelukkig niet meer, maar hij ligt er nog wel heel dicht tegen aan. Om precies te zijn 2 millimeter van de baarmoedermond vandaan. De echoscopiste zei al dat dit waarschijnlijk te weinig was om gewoon te kunnen bevallen, dat het 2 a 3 centimeter moet zijn, maar meer wilde ze er niet over kwijt. Wel krijg ik over 3 weken weer een echo, om te kijken of de placenta nog verder omhoog is gegroeid. Ook ligt de baby al heel diep ingedaald en daar maakte de echoscopiste ook nog een opmerking over: daardoor zou ik misschien wel gewoon mogen bevallen.

Weten jullie wat de regels hiervoor zijn? Wanneer wordt het een keizersnede en wanneer mag ik gewoon bevallen? En kan de placenta nog omhoog groeien met dit termijn? Bij mijn vorige 2 bevallingen kwam de placenta niet (manuele verwijdering) en heel moeilijk los (pas na 2 infusen en lang duwen en trekken) en bij beide heb ik teveel bloed verloren. Kan dat nog meespelen in de beslissing?
    Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen, want ik weet nu niet waar ik aan toe ben.
    Dank jullie wel.

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Deze afspraken verschillen per ziekenhuis, dus dit moet je echt met je eigen verloskundige bespreken. Anders maak je misschien blij of stel ik je teleur omdat het bij ons anders is.
    Er is zeker nog kans dat de placenta over 3 weken verder van de baarmoedermond af ligt, dus dat zal eerst bekeken worden voor er een definitief besluit wordt genomen. Een baarmoeder groeit namelijk van uit onderen, waardoor de placenta nog omhoog getrokken kan worden.
    Hoe de twee placenta's vorige keer zijn gekomen, kan zeker meespelen bij de beslissing want een laagliggende placenta ligt vast aan het deel van de baarmoeder waar minder spiercellen in zitten waardoor je een verhoogde kans hebt op meer bloedverlies maar ook dat de placenta niet vanzelf komt.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina