Uitwendige versie na keizersnede?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Demino, 13 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik ben op zoek naar dames die ervaring hebben met een uitwendige versie na keizersnede.

Even kort mijn verhaal, voor degene die het nog niet kent:
    In november 2014 is mijn zoontje geboren middels een geplande keizersnede, vanwege stuitligging. Zijn beentjes lagen beneden. Omdat mijn zoontje de gehele zwangerschap in stuit heeft gelegen, de placenta voor lag én er een afwijking was aan de navelstreng, heb ik gevoelsmatig besloten geen versie te willen. Ook een stuitbevalling zag ik niet zitten, dus de keuze was snel gemaakt.

Inmiddels ben ik zwanger van de tweede. 1 juli hebben we de GUO gehad en alles was in orde, wat fijn! De placenta ligt nu achter en de navelstreng zag er prima uit. Echter ligt mevrouw ook in stuit..
    Natuurlijk weet ik dat ze nog ruim de tijd heeft om te draaien, maar toch ben ik vast aan het nadenken over wat ik precies zou willen, mocht ze in stuit blijven liggen.
    Ik heb bij de gyn aangekaart dat ik heel graag natuurlijk zou willen bevallen, mits ze in hoofdligging ligt. Ik kreeg de vraag of ik nu wel zou willen draaien tegen die tijd, aangezien de omstandigheden gunstig zijn deze keer.. Volgens haar was mijn eerdere keizersnede absoluut geen probleem.

Nu weet ik zelf eigenlijk niet meer wat ik nou zou willen. Ja, ik weet dat ik een vaginale bevalling wil (mits in hoofdligging), maar ik weet niet of ik wel zou willen laten draaien, mocht ze dan in stuit liggen. Mijn eerste gevoel zei van wel, maar dat komt vooral omdat ik zo ontzettend graag zelf wil bevallen.. Alleen als ik nadenk over het belang van mijn kindje, weet ik niet of dit echt de beste keuze zou zijn. In het ziekenhuis probeerden ze me destijds al over te halen en boorden ze een keizersnede min of meer de grond in, dus daar heb ik niet veel aan.

Wie van jullie heeft na een keizersnede gekozen voor een uitwendige versie? (Ik heb begrepen dat dit niet overal gedaan wordt)
    Wat zijn je ervaringen? Positief of negatief en waarom?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    In mijn zh was dat een echte no-go, een versie na een ks. Daar was geen discussie over mogelijk. Mijn eerste is ook geboren middels een ks, hij was ook een stuitligger. We hebben bij hem wel een versie laten doen, maar ik zou dit niet nog een keer willen, en zeker niet na een ks. Voor de veiligheid van mijn kind, maar ook voor die van mezelf (kans op scheuren litteken). Zelf geen ervaring, dus off topic... Maar gelukkig heb je nog even en ik hoop voor je dat deze beeb mooi in hoofdligging gaat liggen :) Ik weet nog dat ik het vanaf week 30 erg spannend vond: Ligt ze goed of ligt ze in stuit... ;)

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Dank voor je snelle reactie!
    Mijn gyn begon er eigenlijk zelf over en ik vroeg inderdaad ook gelijk of dat wel kon ivm het litteken, of dat niet kan gaan scheuren enzo.. Maar ze deed er echt heel makkelijk over! Zo van nee joh, je wordt goed in de gaten gehouden en als er ook maar enigszins het idee is dat het niet kan, wordt het niet gedaan..

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben ook in nov 14 bevallen middels sectio van een tweeling. Mei 16 is mijn derde geboren en zij lag 3e semester in stuit. Onder geen beding ging mijn gyn voor een versie vanwege de 'versheid' van de vorige sectio. Uiteindelijk draaide ze in week 34 maar heb ik in de 39e week alsnog een geplande sectio gekregen vanwege andere zaken.

5. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ik zou het draaien niet durven en ik heb ook een ks gehad wel een spoed ks wil de volgende keer een geplande bang voor van alles en nog wat als ik natuurlijk moet bevallen

6. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik neig denk ik toch ook meer naar niet draaien hoor.. Maar vind het zo apart dat zij er zo luchtig en makkelijk over deed, terwijl ik hier hele andere verhalen lees!

7. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ja is echt apart hoor hoe ze erover doet, tuurlijk zijn er wel risico's, vooral met draaien van het kindje en ook het scheuren van je litteken bahbah moet er niet aan denken dat je zo meteen ligt te persen en dan... Pff wil je niet bang maken hoor! Maar je ook de andere kant laten zien, ik mag absoluut kiezen van de gyn wat ik wil en er word niet getrokken aan me van natuurlijk bevallen is beter of iets

Deel Deze Pagina