Mijn schoonmoeder heeft een verwaarloosde longontsteking Nu al twee weken Ze moest even in het ziekenhuis zijn vior foto's en stond met haar man op de de stoep Hij ook verkouden Mijn vriend is al een week ziek en mijn zoon is net aan de beterende hand met zijn verkoudheid net beter Hij blafte als een zeehond af en toe Nu staan zemet hun zieke hoofd boven zijn box Ik heb ze bijna het huis uitgegooid Met een longontsteking bij een ziek kind komen Ik ben zo boos en mijn vriend zegt ik kon ze moeilijk de deur wijzen Laaiend ben ik In mijn woede maar even van mij af schrijven
Hoop dat het oplucht ...volgens mij is schoonmoeder met longontsteking degene die het meeste 'gevaar' loopt, een longontsteking is in principe niet besmettelijk. En je kan ze toch ook gewoon verzoeken om niet boven de box te hangen, om ze gelijk het huis uit te willen gooien
Mijn schoonmoeder kwam met 40 graden koorts op kraambezoek toen m'n dochtertje 2 dagen oud was.... Ongelooflijk.
Misschien om je gerust te stellen, de meest voorkomende bacterie als oorzaak voor een longontsteking (pneumokok en staphylokok) bevinden zich al in bijna iedereens mond en keel! Dus je zoontje draagt die bacterie waarschijnlijk al bij zich. Het is niet alleen de blootstelling aan bacteriën en virussen die bepaalt of je ziek wordt, maar vooral de staat van je immuunsysteem. Toch kan ik het me voorstellen dat je het vervelend vind hoor, dat ze er blijkbaar niet bij stilstaan dat ze met hun bacteriën/virussen bij je zoontje dicht in de buurt komen en dat misschien niet iedereen dat een prettig idee vind. Maar nogmaals, het gaat meer om het idee, de werkelijke kans is echt heel klein dat een gezond kindje (zonder verleden van longontstekingen of zeer gevoelige luchtwegen) zomaar een longontsteking krijgt dóor een kort bezoekje van iemand met longontsteking. Als hij het zou krijgen dan had hij de bacterie waarschijnlijk al. Niet om je gevoel onder te willen doen, maar om het proberen te relativeren: - Ik weet niet of je kindje naar een kinderdagverblijf gaat, maar daar zijn nog veeeel meer ziekteverwekkers tussen al die snotneuzen! Het hoort er ook een beetje bij mijns inziens. - Als jouw zoontje verkouden is, hou je hem dan ook thuis? Bij mij is verkouden bezoek altijd gewoon welkom. En andersom ook, ik neem mijn dochter als ze verkouden is ook gewoon mee op bezoek. Laatst had ze een nare verkoudheid met hoest (die ik ook al had gehad) en ik ging bij een collega eten en die had een paar dagen later dezelfde nare verkoudheid (maar dus ook zelf dat moment een slechte weerstand, anders zou ze het niet krijgen). Dus ja, in gewoon dagelijks sociaal leven ontkom je er niet aan om virussen en bacterieen te verspreiden, anders moet iedereen zich opsluiten. Heb nu een verkoudheid die veel collega's op kantoor ook al hadden. Mijn dochter is bijna altijd verkouden, en ik ga echt niet mezelf opsluiten. Ja, bij echt gevoelige personen (85+ ers, babies onder 3 maanden etc) dan vraag ik wel van tevoren of ze het een probleem vinden als ik kom met een verkouden dochter. - Als laatste, tegen een inimini-mini-risico op longontsteking staat tegenover dat je zoontje heeft genoten om opa en oma even te zien! Persoonlijk zou ik er dus niet laaiend over worden, niet om het risico zelf. Maar het is wel vervelend als zij iets doen wat jij zelf ongewenst vind en wat je moeilijk duidelijk kan maken zonder de relatie met schoonfamilie te verstoren. Dan zou ik het toch proberen later een keer te bespreken, dat je het echt heel leuk vond dat ze langskwamen, maar dat je liever hebt dat ze uit de buurt van zoon blijven (als je dat echt liever niet hebt), of niet langskomen als ze ziek of verkouden zijn.
Longontsteking is over het algemeen een bacteriële infectie. Geen virusinfectie. Dat betekent dat het niet besmettelijk is. (Ik weet dit omdat mijn oudste dochter regelmatig longontsteking heeft. )
Je schoonouders zullen het echt niet kwaad bedoelen maar ik vind dat je zwaar overdrijft. Je kan het toch ook normaal vragen of ze niet te dicht bij je zoontje willen komen.
En je vriend heb je ook al een hele week in quarantaine gehouden? Ik vind het wat overdreven, ik weet het moedergevoelens blablabla, heb ik ook gehad, misschien nog erger als u Maar het blijft wel wat overdreven. Ziek zullen ze nog heel vaak worden. Hier werd ons zoontje nooit ziek, we gingen eens naar een binnenspeeltuin en 2 dagen later is hij verkouden, we gingen nog eens en hup 2 dagen later 40 graden koorts. Kan toeval zijn maar wel altijd toevallig na een bezoek aan een binnenspeeltuin. Ziek worden ze toch en zeker met dit weer, als je bijvoorbeeld boodschappen gaat doen en je zet je kindje in die winkelkar. Daar zitten pas ziektekiemen op die heel veel sterker zijn dan een longontsteking. Word je kleintje niet ziek van oma is het wel van iemand anders, zelf kan je ook ziektekiemen doorgeven zonder zelf ziek te worden.
Ik zou me er eerlijk gezegd niet druk om kunnen maken. Ziek worden ze af en toe toch wel en dat hoort gewoon bij het leven. Als ik ziek ben kan ik m moeilijk een week ergens dumpen tot ik weer beter ben. Bij een echt kleine baby kan ik me er nog wat bij voorstellen maar verder niet echt.
Heel herkenbaar. Ik vind het echt heel irritant dat als mensen ziek of verkouden zijn, ze geen moeite doen om besmetting van anderen te voorkomen. Iedereen vindt het vervelend om ziek te zijn, verkouden te zijn of keelpijn te hebben. Als je het kan voorkomen, voorkom je het liever. Dus waarom als het een kleine moeite is om even afstand te houden, zodat je kan voorkomen dat de ander ziek wordt doe je dat dan niet gewoon? En vooral bij zo'n kleintje. Ik begrijp je helemaal.
Mijn zoon is vatbaar voor ziektes door een slechte start na zijn geboorte. Hij heeft al eerder een longontsteking gehad en die was heftig. Ik wil het zekere voor het onzekere nemen en ze vinden dat ik mij aanstel. Ze hebben vaker van dit soort acties en dit was een beetje de druppel. Was even over de rooie, mijn kleine man hoest al twee weken de longen uit zijn lijfje en is flink verkouden. Ben als de dood dat hij weer zo ziek word en dan helpt het niet als je schoonmoeder tegen je zegt dat je je aanstelt
Nee gelukkig geen pseudo kroep. Zijn al bij de dokter geweest, hij dacht eerst ook dat het dat kon zijn. Gewoon zwaar verkouden en ja ik ben soms iets te zorgelijk. Door de slecht start ben ik iets te beschermend maar om de zoveel tijd een ziek kindje is moeilijk. Was een beetje op van alles en dan haal je soms even uit.
Als je zoontje eerder longontsteking heeft gehad en een slechte start begrijp ik het al veel beter! Misschien als je erg laaiend/boos/overtrokken reageerde vinden ze misschien de manier waarop je het bracht aanstellerig en niet de mededeling op zichzelf? Misschien kunnen zij er rekening mee houden dat jij liever hebt dat ze wat uit de buurt blijven bij ziekte, en kun jij er rekening mee houden om niet al te overtrokken te reageren, maar achteraf te zeggen dat je dat alleen deed omdat je het beste voor hebt voor je zoontje? Dat moeten ze vast begrijpen.
Ja ik was in het begin ook zo,n leeuwin, das nu minder gelukkig. Want ik maakte vooral mezelf het er moeilijk mee. Ze krijgen toch ziektes ed, moeten weerstand opbouwen. Maar vervelend is het wel. Ik hou er zelf alleen rekening mee als ik naar een baby ga onder de drie maanden en naar de overgrootouders.
Snap je probleem niet, maar lees nu net de rest van de reacties. Snap je bezorgdheid/voorzichtigheid, maar denk echt niet dat het zo'n vaart loopt. Wel jammer dat ze je niet snappen met jullie geschiedenis.
Ik zou er ook absoluut niet blij mee zijn! Waar is het voor nodig om met een longontsteking boven de box te hangen?! Toen onze dochter twee maanden was stak iemand die in het ov gereisd had ook zonder de handen te wassen de vinger in de mond van mijn dochter. Wat was ik toen boos zeg! Kindjes kunnen inderdaad ziek worden en het is ergens ook goed voor de weerstand maar inderdaad denk even aan anderen. Dat geldt ook voor volwassen personen, die wil je toch ook liever niet aansteken?
Ik herken het. Mijn zoon heeft ook alles al gehad van longontsteking tot bronchitis, oorontsteking pseudo kroep etc. Sinds wij bij een homeopaat lopen heeft hij geen klachten meer en heb ik een heel ander kind. Maar herken je gevoel wel en de machteloosheid die je kunt voelen als hij weer ziek is heel goed! Sterkte en misschien later nog eens een goed gesprek met schoonouders?
Ik zou me er niet druk om maken. Mijn zoontje geeft de beste snotterbellenkusjes aan opa en oma en die verwelkomen de kusjes met veel liefde (net als de bijbehorende verkoudheid) het besmetten gaat over en weer. Het is wat anders als je een jonge baby hebt.