Hoeveel mag je oefenen met je kindje om het te laten/leren zitten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hanna76, 31 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Hoeveel mag je oefenen met je kindje om het te laten/leren zitten? Als ik ons dochtertje nu op de grond neerzet blijft ze even zitten. Ze kukelt niet meer meteen opzij. Ze kan haar evenwicht steeds beter houden.
    Ons zoontje was heel laat met zitten. Hebben we ook niet echt mee geoefend. Hij ging pas uit zichzelf zitten toen hij 13 maanden was en pas met 14 maanden namen we hem mee op de fiets.
    Maar nu zou ik toch heeeeeeeel graag eerder willen fietsen aangezien we nu 'geen kant' op kunnen. ;)
    Dus mijn vraag: hoeveel mag je oefenen met je kind op het te leren zitten??

Groetjes,
    Hanna

2. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    ik lees even mee; ben benieuwd

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Volgens mij niet of zo weinig mogelijk, het is een belasting waar het ruggetje dan nog niet aan toe is. Wij hebben vanaf 6 mdn haar alleen laten zitten voor het eten van bijvoeding, dat kon natuurlijk haast niet anders.
    Je kunt haar wel zvm op haar buikje laten liggen, daar wordt het ruggetje nl ook sterker van dus dat "helpt" waarschijnlijk wel wat?

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, op de buik ligt ze eigenlijk al heel veel. Dus ja, dat zal waarschijnlijk wel helpen.

5. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik vroeg me dit ook af, Dennis wil namelijk heel vaak zitten, maar 't lukt 'm nog niet echt helemaal en dat vindt hij lichtelijk frustrerend! ;)
    Ik weet wel dat je het zitten eigenlijk niet mag stimuleren maar dat ze dat zelf moeten gaan doen dus het is afwachten waarschijnlijk, maar ik denk dat ie 't geweldig vindt als het uiteindelijk lukt!
    Op de buik liggen doet ie ook redelijk veel maar dat vindt ie nou niet zo geweldig dus dat duurt nooit heel lang.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Zonder specifiek advies van een fysio zou ik helemaal niks oefenen wat een kind zelf niet doet. Ze is pas 7 mnd, de meeste kinderen kunnen dan nog niet zitten. Er is dus niets abnormaals aan de hand in haar ontwikkeling, ze heeft er gewoon meer tijd voor nodig.

Een kind dat niet zelf gaat zitten is daar gewoon niet aan toe. De rug en nek kunnen die belasting niet aan. Ik snap dat het vervelend is als je weer lang moet wachten tot je kunt gaan fietsen, maar wat zijn nou die paar maanden? Je kind moet nog haar hele leven met die rug doen...
    overweeg anders een fietskar o.i.d. met babyschaal. Kun je ook een niet-zittend kindje veilig in vervoeren!

7. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Je hebt ook wel gelijk. Bij ons zoontje hadden we hier ook totaal geen haast mee. Maar ja... om nu ook nog weer een fietskar aan te schaffen... ;)

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

O ja, nog een idee, zit je oudste nog in het voorstoeltje? Leen dan of schaf aan een babymee! (Houder voor achterop voor de maxicosi) Hebben wij ook nog gedaan met 9 mdn ofzo, prima de moeite waard, ze heeft er heerlijk in gelegen met wat langere fietstochten :) :)

(En we hebben nog steeds geen voorstoeltje, komt er steeds niet van ofzo :).)

9. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Neeeee joh! Die zit hier allang achter op de fiets. Ik was zwanger van onze dochter, toen is hij al verhuist naar achteren. Ik vond het veel te zwaar om hem elke keer voor op de fiets te tillen. Is veel hoger dan achter. :)

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Niet oefenen. Het is niet een kwestie van oefenen, ze moeten er aan toe zijn. Oefenen terwijl de spieren en gewrichten er nog niet aan toe zijn, kan heel belastend zijn en het is gewoon slecht voor de rug.

11. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Maar moet je dan echt wachten totdat ze een keer uit zichzelf gaan zitten...?

12. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Wij hebben hier wel gewacht tot hij zelf ging zitten..
    Pas toen hij echt kon zitten ging hij in de kinderstoel en op de fiets mee, nu vind meneer zitten niet leuk, neeee mama staan is veel leuker..

13. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hier zat lucas na de voeding natuurlij recht op voor ene boertje enz.Maar neit bewust idd.
    Wel in de hoek gezet van de bank en op ene gegeven moment ging hij zich naar voren drukken en vallen.Vond dit o zo geweldig en gillen en kraaien dat hij deed elke keer als het lukte.

Normaal gewoon op de grond op een deken op de buik.En met 6 1/2 maand oud was hij sterk genoeg om zelf te kruipen.2 weken nadat hij kroop ging hij uit zichzelf zitten.Sinds 7 maanden oud zit hij helemaal zelf.Maar ook al zat hij, we hebben pas sinds gisteren (9 1/2 mnd oud dus) ene fietsstoeltje voor voorop gehaald.Eerder zijn ze er toch nog neit aan toe.Want het is hobbelig enz en officieel mogen ze pas in een stoeltje als ze een half uur goed zelf los kunnen zitten.Dus hier uitgesteld onddanks dat hij vanaf 7 maanden oud in de eetstoel reht op zit.

Afwachte en neit forceren idd.Komt vanzelf.Lucas ging binnen 1 maand kruipen,zitten,staan en wandelen langs tafel enz.
    Nu loopt hij achter ene loopwagentje met een behoorlijke vaart.

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, dat lijkt me wel verstandig. Oefenen terwijl het ruggetje er nog niet aan toe is is echt heel slecht. Dat zou ik nooit doen. Zodra de rug sterk genoeg gaan ze zelf zitten. Het ene kindje doet het eerder dan een ander.

15. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Net als zelf al gaan leren om te laten lopen.. Zag op vakantie een kindje met kromme o beentjes omdat ze veel te vroeg waren gaan oefenen met lopen :( zo zielig.. benen stonden echt krom

16. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Mijn jongens hebben we fysio gehad en daar heb ik het aan gevraagd... Ik mocht ze wel met een goede verkleiner even in hun kinderstoel zetten om te eten (schijnt goed voor het slikken te zijn) maar daarna moesten ze er weer uit en verder ook niet oefenen... Ze beginnen nu door te krijgen hoe ze moeten gaan zitten en ze zijn net 11 maanden

17. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ik zou het ook gewoon aan je kindje zelf overlaten, te vroeg belasten is nooit goed en elke kindje heeft gewoon zijn eigen tempo.

@corina83: ik weet niet of het in dit geval zo is, maar je moet ook wel oppassen met conclusies trekken. Sommige kinderen leren zelf al heel snel staan en lopen, ook aan deze beentjes kan je het soms wel zien.

18. mroos

mroos Niet meer actief

Volgens mij is het echt onzin dat je kindje zelf moet kunnen gaan zitten voordat je ze zelfstandig neer mag zetten.
    De meeste kindjes die ik ken kunnen toch wel iets eerder gewoon even neergezet worden dan dat ze meteen zelf gaan zitten, zo ook mijn zoon.

Zelf kunnen gaan zitten is imo een hele andere vaardigheid dan zelf kunnen zitten, je gebruikt er hele andere spieren voor.

Mijn zoon zat zelfstandig met 7 maanden en van het cb mocht ik toen al met hem op de fiets. We hebben toch zelf netjes gewacht tot 8.5 maand, toen kon hij zelf gaan zitten.

19. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Er zijn ook kindjes die zelf al héél vroeg gaan lopen, die hebben vaak ook een wat rare loop met kromme beentjes, dat is echt niet slecht, ze ontwikkelen fysiek gewoon op een iets andere manier (andere volgorde).

20. misa

misa Niet meer actief

Als je je kindje in de kinderstoel doet voor het eten, dan oefenen ze al. Ik zette simon op een gegeven moment wel eens neer of op schoot, omdat hij anders zo ontevreden kon zijn. Sinds deze week laat ik hem soms eens zo zitten te spelen. Hij valt bijna nooit meer om. Maar nog steeds laat ik hem liever kruipen.

En aangezien hij niet zomaar meer omvalt, gaan we volgende week ofzo eens een keertje fietsen. :)

Deel Deze Pagina