wanneer beginnen met zindelijk maken???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sabrina1, 24 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabrina1

sabrina1 Lid

2 jan 2009
    44
    0
    0
    bergen op zoom
    Hallo,

Mijn zoon is nu 14 maanden, zou ik nu al moeten beginnen om hem zindelijk proberen te maken of zou dit te vroeg zijn?
    En zetten jullie je kind dan eerst op een potje of gelijk op de toilet op een verkleiner?

groetjes Sabrina

2. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hmmmm, ik begin daar nu nog niet aan. Vind sowieso eerst dat ze moet kunnen lopen en dat kan ze nog niet!

3. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou het is in iedergeval niet met 9 maanden dat heb ik hier ook al voorbij zien komen.... dat is echt ronduit belachelijk...

14 maanden lijkt zo vroeg maar wat is de perfecte leeftijd ik denk zelf dat ik het rond 2 jaar zou gaan proberen ..maare hij is net 1 vraag het me volgend jaar nog maar eens:)

4. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Toevallig van het weekend heeft Djayson 2x geplast op de wc op 1 dag..
    Hij zat aan zijn luier aan de voorkant, dus ik vroeg of hij moest plassen.. Hij zei ja, dus ik vragen of hij op de wc wilde plassen.. Dat wilde hij en liep dan ook naar de wc.. Daar deed hij een mini plasje :D
    Later nog een keer, en de dag later ook eens..
    Hij heeft een wcbril verkleiner..
    Ik vraag het hem gewoon zo nu en dan, maar meer niet. Ja als hij het zelf zou aangeven dan mag hij natuurlijk ook!
    Ik ga hem in ieder geval niet dwingen!

(djayson is 18 maanden)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

zindelijk zijn is zelf naar de wc kunnen gaan. Je moet daar een paar dingen voor kunnen:
    - beseffen dat je aan het plassen of poepen bent
    - je plas of poep ophouden (oftewel bewuste controle over je spieren)
    - je eigen broek uittrekken (en het liefst ook weer aantrekken)

De meeste kinderen van 14 maanden kunnen dit nog niet... en dan is het dus te vroeg. Als je kindje vaak na het slapen 's middags droog is, korte opdrachtjes uit kan voeren (bijv: pak die rode bal), interesse toont in de wc (dus als jij gaat), het verschil tussen nat en droog begrijpt dan is het vroeg genoeg om er mee te beginnen.

18 maanden is vaak een beetje de minimale leeftijd maar de meeste kinderen worden zindelijk tussen 2,5 en 3,5!

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het sowieso heel erg verschillend is per kind.
    Mijn dochtertje is nu ruim 18 maanden en absoluut niet bezig met zindelijk worden.
    Soms geven kinderen het zelf aan, dus ze zeggen dan bah als ze een volle luier hebben bv. Dan zou je eens kunnen kijken of ze op het potje willen zitten.

Het belangrijkste is dat je je kindje niet gaat dwingen om zindelijk te worden want dan duurt het alleen maar langer.

Ik denk dat we hier ook pas beginnen met 2-2,5 jaar, vind ik vroeg zat. Maar nogmaals er zullen ook kindjes zijn die het wel eerder aangeven nou als dat lukt helemaal goed natuurlijk!

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Weet je wat het ook is, ouders zijn vaak helemaal trots als hun kindje op het potje plast of poept wat natuurlijk logisch is!
    Maar zindelijk zijn betekend dus echt geen luier meer om, wat ik weleens zie is dat dat thuis heel goed gaat omdat je dan een potje bij de hand hebt en genoeg schone kleren etc. Maar als ze dan de deur uit gaan wordt er weer een luier om gedaan want dat is makkelijk. En juist dat zorgt voor verwarring bij een kind waardoor het echt zindelijk worden vaak langer duurd.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zie Julia dat nog echt een hele poos niet doen! Die kan daar echt niks mee. Ze is ook fysiek nog te klein vind ik. Kleren aan/uit doen doet/kan ze niet, luier/plassen/poepen/wc is allemaal nog totaal niet belangrijk en interessant.

Ik denk dus idd dat je nog een poosje moet wachten!

9. girl21

girl21 Niet meer actief

ik denk dat je het gewoon moet proberen!
    je voelt het zelf het beste aan..

maar jah, ik ben dan ook degene die er BELACHELIJK over denkt, ik ben degene die met 9 maand rustig aan begint.. ;););) vroeger werdt er eerder aandacgt aan besteed, toen waren veel kindjes met 1,5 al zindelijk.. en nee, dat dwingen moet je niet doen... dat werkt niet

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij heb jij een heel goede reden om zindelijk worden in ieder geval als oplossing voor een groter probleem te overwegen.
    En vroeger waren kinderen niet echt vroeger zindelijk... de ouders hadden zichzelf goed getraind om kinderen 1 x per (half) uur op het potje te zetten. Oftewel... de ouders waren zindelijk. Nu met onze 'drukke' agenda's en kinderdagverblijven etc verstaan we wat anders onder zindelijkheid.

Zelf naar de wc / het potje gaan kan een kind met 9 maanden niet. Je kan het wel proberen te conditioneren... maar dat is echt wat anders dan zindelijk zijn.

11. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Onze meid is bijna 17 maanden en ik heb toevallig vandaag een wc-verkleiner gekocht.
    Als ik naar de wc ga wil ze altijd mee, en ze snapt al dat ik na het plassen door moet spoelen en dat wil ze dan altijd doen. Ik ga dus nu een beetje proberen of het lukt om haar een plasje te laten doen op de wc (ze vind de verkleiner iig geweldig om erop te zitten).
    Wat ik ga doen is: Als ze wakker wordt of tussendoor verschoont moet worden dan zet ik haar gewoon ff op de verkleiner en dan zie ik wel of ze moet plassen of niet, ik haar haar niet dwingen, het moet wel leuk blijven.

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens!
    Dit is ook wat ik bedoel met het vorige stukje, je kunt je kind wel zindelijk proberen te maken door thuis het potje te gebruiken maar dan moet je dus geen luier aan doen als je de deur uit gaat. En dat is een groot verschil met vroeger en nu.

13. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik wacht tot ze het zelf aangeeft. Nu geeft ze niet eens aan als ze gepoept heeft, is er totaal niet mee bezig. Ik vind het heel knap hoor, als ze zindelijk wordt, maar ga er absoluut geen druk achter zetten. Ik wacht het rustig af.

Deel Deze Pagina