Vandaag ben ik met mijn dochter naar het CB geweest. Zelf heb ik nooit iets gemerkt dat er iets mis met haar was.. Mijn dochter is heel druk. Ze rent, klimt en klautert de hele dag. Met 10 maanden kon ze al lopen. Alleen qua begrijpen / praten loopt ze volgens het CB zwaar achter. Volgens het CB is het minimale wat ze moet kunnen: dierengeluiden maken, zelf haar jas/schoenen aan doen als je het vraagt, zelf iets in de prullenbak gooien als je het vraagt en zelf de kopjes wegbrengen en opruimen. Ze moet kunnen praten. Dat soort dingen doet ze niet. Voor mijn gevoel komt dat gewoon doordat wij zulke dingen nooit doen. Ze weet niet waar de prullenbak is, ze mag van ons geen kopjes vasthouden en dierengeluiden maken we nooit. Ze kan nog niet praten ze brabbelt wel heel veel. Ik denk dat ze wat later is met praten, maar met bewegen ligt het ver voor dus misschien is haar interesse daarvoor nog niet omdat te veel gefocust is op het rennen en klimmen? Maar omdat het CB het zei maak ik me ineens toch erg zorgen! Volgens het CB praat ik niet genoeg met haar. Ik doe niets anders de hele dag dan met haar spelen / hardop tegen haar praten / liedjes zingen en voorlezen. Wat denken jullie hiervan? Omdat het zo zorgelijk was moet ik volgende maand alweer met haar terugkomen anders zou dat pas over een half jaar zijn.
Wat bedoelen ze met praten? Hele volzinnen hoef je echt nog niet te verwachten maar zegt ze mama papa die of bv dat? Mijn zoon hoefde nooit te praten die had een oudere zus die voor hem vloog! Dus toen we dat stopzette en niet meer reageerde moest hij wel en met 2.5 kon hij prima praten (daarvoor dus echt drama). Daarnaast ben je wel tegenstrijdig; want je praat veel met haar maar je maakt nooit dieren geluiden? Als je naar de kinderboerderij gaat, maak je ze ook niet? Ik zou me er niet druk over maken en ik zou wel zorgen dat ze weet waar de afvalbak staat (moet ze nooit wat weggooien of mama helpen?) En waarom mag ze een beker (of kopje) vasthouden? Laat haar lekker spelen, wordt haar motoriek ook beter en dan kan jij het beter loslaten.
Is dit serieus? Afval weg gooien, schoenen en jas/schoenen pakken? Kom op zeg je kindje is 1,5 jaar oud. Waar halen ze die onzin weg. Nou ik zou jou graag op het hart willen drukken dat je je geen zorgen moet maken hoor. Nog even en ze verwachten dat je kind met twee jaar een complete maaltijd kan koken
Dat hele gedoe over jas aantrekken, kopjes weg brengen en afval weg gooien zou ik me geen zorgen maken. Mijn oudste is bijna 4 en die leert nu dat hij sommige dingen direct in de bak moet gooien. Vind het ook een beetje onzinnig om dat van een dreumes te verwachten. Het praten heb ik opgezocht, maar mijn oudste zei met 1,5 papa en mama en wat andere kleine bekende woordjes en kon dingen in boekjes aanwijzen als ik die benoemde. Het CB moet daar echter ook niet zo'n probleem van maken. Je hoort toch wel vaker dat kindjes die motorisch snel zijn wat later zijn met praten. Gewoon blijven oefenen, dan komt het volgens mij vanzelf. Of willen ze er direct logopedie o.i.d. tegenaan gooien?
Dit gevoel kreeg ik er dus ook bij.. Maar caithy zegt wel dat ze zulke dingen moet kunnen, dus ik denk dat het gewoon verschillende dingen in opvoeden zijn. Kinderboerderij zijn we een keer geweest maar mijn dochter was vooral gefocust op het klimmen in de klimrekken en schommelen en keek daarom niet naar de dieren, daarom heb ik ook geen dierengeluiden gemaakt.. Bij het voorlezen heb ik ook geen boekjes met dieren dat is gewoon toeval.. Kopjes wil ik niet dat ze die pakt omdat ik niet wil dat ze dingen van de tafel pakt.. In het begin pakte ze wel eens glazen maar die zaten vol en dan gaat alles over de grond. Ik laat haar lekker spelen en ruim zelf alles wel op. Ik ga met zulke dingen later beginnen.
Dit dacht ik dus ook.. zelf al schoenen en jas aantrekken, huh? Tenzij de reusachtige schoenen van papa meetellen zie ik dat echt niet voor me. Qua praten hebben we onszelf wel eens zorgen gemaakt, duurde hier ook best lang maar nu lijkt er elke dag wel een woord bij te komen. (Speelt misschien ook mee dat hij tweetalig opgevoed wordt.) Ik zou me inderdaad echt nog geen zorgen maken!
Ze zegt vooral haar eigen bedachte taaltje, zoals diedieleie en nanana. Soms zegt ze ook mama en papa maar dat is meer toeval. Als iets naar haar zin is dan zegt ze JA!! Ze kan de ballon en de taart aanwijzen in het boekje wat we lezen maar daar heb ik eerst ook aardig mee geoefend. Ik denk meer dat ze het plaatje herkent dan dat ze de woorden herkent.
Ik denk dat je iemand op het cb hebt gehad die de dingen die een kind van 4, 2,5 en 1,5 moet kunnen door elkaar haald..... ja sommige kunnen dan wat dingentjes zoals iets pakken of iets weggooien op commando maar zelf de jas en schoenen aan doen moet echt nog niet hoor. Verder sprak mijn oudste heel vroeg en ook en meerdere worden met 18 maanden maar lopen had ze toen net pas onder de knie.die van jou kan al lopen rennen en klimmen.dierengeluiden maakte ze trouwens ook nooit ondanks dat we zie wel maakte,ze zei gewoonweg liever hond ipv waf. Dus als je je zorgen maakt,zoek op wat een kindje op deze leeftijd echt moet en vraag in het vervolg om een andere arts.want deze moet een ander beroep uit gaan zoeken...
Och meid, nog even en ze willen dat kinderen van die leeftijd het hele encyclopedie uit hun hoofd kennen. We hebben het over een kindje van 1,5 jaar, nog veel te jong om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Onthou dat de mensen van het CB vooral alles heel goed uit een boekje kunnen opdreunen en iets meer moeite hebben met het zich beseffen dat elk kindje anders is met een eigen tempo. De een is gewoon wat vroeger dan de andere en dat geeft helemaal niets! Zodra er echt iets aan de hand blijkt te zijn dan kom je daar gauw genoeg achter. En volg vooral je gevoel. Maar voor nu gewoon lekker genieten van je dreumesje. Ze moeten al zoveel..
Jeetje, mijn zoon is 1,5, vrij vlot met alles maar iets weggooien nee hoor. Een jas aantrekken?! Motorisch kan hij dat echt nog niet. Hij pakt wel zijn schoenen als ik het vraag. En als hij iets 'bah' op de grond vindt komt hij het brengen. Hij maakt dieren geluidencen zegt woordjes. Verder geen spannende dingen nog, maar dit vind ik al heel wat. Probeer eens te oefenen, woordjes leren, wedden dat hij/zij het zo oppakt? Geen zorgen hoor!!
Mijn oudste zoon zei met 2 jaar nauwelijks iets. Nog geen 10 woorden. Half jaar later hadden we een logopediste in huis voor de jongste. Ik vroeg toen hoe zij zijn woordenschat op het eerste oog vond. Prima gemiddeld, niets mee doen. Hij is dus in een half jaar tijd enorm gegroeid kwa praten. Terwijl ik niets extras heb gedaan en in de tijd dat ik wel oefende, voordat hij 2 werd, gebeurde er echt niets. Met 2 jaar horen ze 10 woordjes te kunnen zeggen. Met 1,5 horen ze wel een beker vast te kunnen houden, een simpele opdracht te begrijpen. Maar niet perse iets in de vuilnisbak te gooien. (Ook fijn, sommige dreumessen willen dan nl alles in de vuilnisbak gooien. Met als gevolg dat je je autosleutels of afstandbediening kwijt bent) Jas aan doen leren heel veel kinderen pas als ze op de psz zitten, dus rond 2,5 a 3 jaar. Als er wel woordbegrip is en kleine taakjes, zoals pak de bal, uitgevoerd kunnen worden is dat volgens mij prima. Google maar eens op het van wiegen schema. Hier staat bij "trekt een kledingstuk aan" en het vakje is pas wit bij 3,5 jaar. Dus dan kunnen de meeste kinderen het. Ook leuk voor @Caithy .
Nou inderdaad! Belachelijk. Die afspraak over een maand zou ik gewoon afzeggen en je belt nog wel voor een nieuwe. En dan kom je gewoon weer als ze twee is. Flauwekul.
Echt complete nonsens dit. Heb wel vaker rare dingen over het CB gehoord maar dit slaat echt alles. Jas zelf aandoen beginnen ze pas op de kleuterschool mee (hier op 2,5 jaar). Ze hebben daar een leuk trucje voor, jas op de grond, handen erin en dan zo de jas over het hoofd gooien. De meeste kindjes kunnen het dan na een tijdje, anderen doen er iets langer over. En iets weggooien en kopjes pakken? Waar slaat dat nou op? Of bedoelde ze: ze moet korte opdrachtjes kunnen begrijpen? Dan kan je het toch met iets anders oefenen? Je ziet zelf ook wel of je dochter je verstaat/begrijpt of niet? Echt... wat een nitwit heb jij getroffen op dat CB. Zou die afspraak ook lekker afzeggen.
Bedoeld het cb niet meer dat ze simpele opdrahctjes moet kunnen uitvoeren? Zoals bijvoorbeeld jas ophangen etc? Als ze helemaal niks praat vind ik dat wel laat ja. Maar motorisch was ze sneller zo te lezen. Hier was het andersom. Eerste woordjes met 9-10 mnd, maar pas lopen toen ze 17 mnd was. Verder kan ik er niet zoveel zinnigs over zeggen. Onze dochter is vrij vlot met begrip en ‘taakjes’ uitvoeren, dus niet helemaal representatief vrees ik.
Dan moet ik nog wel ff aan de bak als hij zelf zijn schoenen en jas aan moet trekken.... Kan ze nooit goed hebben gehad joh! Hier liep hij met 14 maanden ( maar ook hypermobiel ) hij kan al aardig wat woorden. Dierengeluiden nog niet. Opdrachten wel. We ruimen ook altijd samen op en dekken de tafel samen bijvoorbeeld. Hij heeft dan zijn plastic bordje, de onderzetters ect.
Mijn dochter is exact even oud als die van jou, maar zij kan ook nog niet zelfstandig haar jas en schoenen aantrekken hoor. Wel pakt ze ze als ik er om vraag en komt ze netjes bij me zitten om ze aan te trekken. Dr jas aantrekken kan ze ook nog niet zelf, al heeft ze wel door dat de rits bij elkaar moet om hem dicht te doen (maar dit kan ze uiteraard nog niet hoor!) Wel komt ze dingetjes die ze vindt (bah) naar mij brengen en als ik dan zeg; gooi maar in de prullenbak dan doet ze dat ook netjes. (Gelukkig niet op eigen houtje haha) Mijn dochter praat wel meer dan jouw dochter, maar ook nog sommige dingen op haar manier. Dierengeluiden kent ze de meeste wel (voornamelijk omdat ze gek is op de boekjes met de diertjes erin) Wel is zij nog erg klungelig met lopen en valt vaak.. (loopt vanaf 14mnd) Wat een vreemd termijn trouwens om naar cb te moeten? Ik moest met 14 maanden en nu pas weer met 2 jaar geloof ik..
Mijn zoon is van 1-1-2016. Is wel vergelijkbaar. Ik noem dat trouwens geen anderhalf meer, maar bijna twee . Schoenen en jas aandoen is echt nog te vroeg. Opdrachten uitvoeren kan hij wel. En over een kopje vasthouden, ok ze mag niets van tafel pakken, maar als het van haar is dan? Mijn zoon drinkt gewoon uit bekers of kopjes. En die brengt hij inderdaad wel eens naar de keuken. Maar om nou te zeggen dat ze dat nou moeten kunnen. Dat kan net zo goed een boek of een speelgoedje zijn. Begrijpt ze de opdracht. Daar gaat het denk ik om. Ik vraag mijn zoon mij wel te helpen met dingen. Ook om te kijken wat hij begrijpt. Zoals de deur dicht doen. De wc doortrekken, als hij sopt met drinken vraag ik of hij het zelf schoonmaakt met een doekje. Zelfstandigheid begin ik al vroeg mee. Vind ik fijn en belangrijk. Krijgen ze zelfvertrouwen van denk ik. Praten begint sinds kort te komen. Maar mijn dochters waren veel sneller en liepen weer later.
Wat ik al eerder zei denk ik gewoon dat het meer met opvoeding te maken heeft wat je haar wilt leren. Ik laat haar lekker spelen. Daarom kan ze die dingen niet die het CB noemt. Maar als ik zeg druk op het knopje dan rent ze naar haar speelgoedkeyboard en dan drukt ze op het knopje en gaat ze dansen op de muziek. Dus in die zien kan ze wel opdrachtjes uitvoeren maar niet die specifieke die het CB zegt.
Volgens mij is het vrij normaal als een kind van 1,5 wat opdrachtjes kan uitvoeren. Voorbeeld: jas en schoenen pakken als je dat vraagt, speelgoed opruimen of idd iets in een prullenbak gooien. De jongste deed hier met 1,5 al wel zelf jas en laarzen aan (ziet ie van kdv en broer), maar mijn oudste deed dat toen echt nog niet. Maar om nou direct te zeggen dat een kind ernstig achterloopt als hij/zij dat niet doet, vind ik erg overdreven. Ik zou er dus ook niks van aantrekken.