Ons dochtertje van vijf maanden begint steeds sterkere buik- en rugspieren te krijgen en het zitten gaat dan ook steeds beter. Ik weet alleen niet wat nou wel of niet goed voor haar is wat betreft zelf zitten. Mag ik haar op schoot zetten en dan alleen laag bij haar heupjes steunen of haar handjes vasthouden, zodat ze verder zelf zit? Of is dat slecht voor haar? Ze houdt zich dan best goed overeind (en vindt het ook leuk) Het lijkt me dat ze toch ook juist door te zitten die spieren moet trainen om ze sterker te krijgen. Met mate natuurlijk, dat spreekt voor zich! (Maar hoe lang zou dan gezond zijn?) Ik vraag me dit af, omdat ik gelezen heb dat het niet goed is om ze te vroeg al gewicht op de heupjes te laten dragen door ze te laten 'staan'. Hoe zit dat nu met zitten?
Ja hoor kan prima, als ze maar niet te lang zo zit. Ik kan mij niet eens meer herinneren wanneer mijn zoontje lekker bij mij lag (mis het wel). Die wilde al heel snel zitten. Dus even zitten (10 min - 20 min) kan geen kwaad.
onze boef die kon zitten bij 6 maanden, dus ik denk dat die 4 weekjes niet veel uitmaken. ik moet er wel bij zeggen dat ik het voedingskussen altijd voor de zekerheid om hem heen legde, mocht die tijdens het spelen vallen dan viel die niet met zijn hoofd op de tegels. want tja opvangen dat was er toen nog niet bij. joyce
Hey Chantico, Ik laat Danique (precies even oud als jouw Ise ) ook wel es op schoot zitten zonder veel steun van mij. Wat je zegt, de kracht in hun spiertjes is enorm toegenomen en ze willen het ook graag. Liggen of half liggen op schoot is er echt niet meer bij, er moet gezeten worden. Soms ondersteun ik met een arm in haar rug en m'n hand op haar buik, soms hou ik even alleen de handjes vast. Alles met mate, en dan vind ik 5 minuten zonder veel ondersteuning weer lang genoeg. Dan heeft ze weer even voldoende 'gegymnastiekt'. Hieronder een foto met oud & nieuw. Mammie blij met 1 glaasje bubbels (eentje maar, bv hè ), Danique'je erg blij met het mooie glas van haar vader. Ze leunt hier zelf helemaal voorover, eigen kracht.
Eventje op schoot zitten lijkt mij geen probleem. Ik zou haar alleen niet op de grond zetten om te gaan spelen. Ook het cb raadde mij dit af. Dit omdat ze dan zelf niet hoeven te gaan zitten. Zodra ze zelf gaan zitten is natuurlijk geen probleem meer.
Lijkt me geen probleem hoor, hier wil de kleine ook alleen maar recht op dus laten we haar ook lekker recht op zitten. Denk dat het niet lang meer duurt voor ze echt helemaal alleen zit!
Het wordt afgeraden om een baby die nog niet zelfstandig tot zitten kan komen (lang) in zithouding te laten...De heupjes, maar ook het ruggetje (wervelkolom) is hier dan nog helemaal niet geschikt voor. Pas als je kindje zelfstandig tot zitten komt, is het lichaam daar klaar voor en sterk genoeg. Neemt niet weg dat je je kindje gerust even in zithouding bij je kunt nemen, maar zeker niet te lang. Op de grond zittend laten spelen zou ik nooit doen (als ze dus nog niet zelfstandig tot zit kunnen komen).
Ja, het echte zitten zal wel niet lang meer duren! Ik zal nog eens heel goed kijken of ze nou al wel zelf in zit kan komen, of dat het toch vooral is dat wij haar zo neerzetten. Natas, leuk je weer eens te spreken! Wat een heerlijke foto van je prachtige meisje! Tja, dat is dus waarom ik me er ook een beetje ongemakkelijk bij voel. Ik laat haar niet op de grond zittend spelen hoor. Het is meer dat ik haar op schoot op m'n knieën zet, en dan liedjes zingen ofzo. Maar ook dat is dus beter om niet (te lang) te doen zolang ze niet zelf in zit kan komen, begrijp ik dat goed?
Hier hebben we ook een dame die lekker wil zitten. En zelfs ook naar voor gaat om wat te pakken wat ze ziet. Gewoon niet te lang doen