Laat jij je kind door anderen corrigeren?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door sennavt, 14 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Jahoor een ander mag mijn kind corrigeren als het nodig is.
    Baal er soms van dat mijn moeder het niet doet. Dan ben ik druk met de baby en speel dl met oma. Dl gooit met speelgoed en oma zegt er niets van. Kan ik voor boeman spelen:x

Mijn sfamilie lijkt er trouwens een spelletje van te maken om wel elkaars kinderen te corrigeren, maar niet hun eigen;)

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Hangt een beetje af van de situatie. Ik sta niet altijd pal naast mijn dochter. Als iemand anders (familie of goede vrienden) haar beter in het oog heeft en ongewenst gedrag signaleert, mag diegene daar van mij best wat van zeggen. Als ik het even niet zie en anderen er niets van zeggen, zou mijn dochter door het uitblijven van een correctie juist het idee kunnen krijgen dat haar gedrag wel oke is. Ik zou het dan weer niet op prijs stellen als anderen haar echt straf geven, door haar in de hoek te zetten ofzo.

Als ik er wel pal naast sta en/of al aan het corrigeren ben, en een ander "springt in", dan vind ik dat dat mijn gezag ondermijnt. Alsof ik het alleen niet af zou kunnen. Dat wil ik niet hebben. Dat geldt overigens niet alleen voor derden, maar ook voor mijn man en mij naar elkaar toe. Als mijn man haar aan het corrigeren is en ze luistert (nog) niet, ga ik me daar ook niet mee bemoeien. Andersom doet hij dat ook niet bij mij.

3. Mini en Maxi

Mini en Maxi Actief lid

22 dec 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is in mijn ogen iets anders. Hier gaat het erom; mama zegt er wat van, papa en vervolgens bemoeit bezoek zich er ook nog mee.

Idd, hier ook geen ogen in het achterhoofd, dus als kind iets doet wat niet mag, prima als bezoek kind hierop aanspreekt.

4. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nee ik vind dat niet goed. Als ik erbij ben, ben ik degene ( of de papa natuurlijk) die onze dochter corrigeer. Anderen hebben zich daar in mijn ogen niet mee te bemoeien.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#25 MMarianne, 15 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2015
    Hangt wat van de situatie en de manier waarop af maar soms vind ik het misschien zelfs juist wel prettig als iemand anders ook iets zegt, zo weet ie dat ik niet de enige ben die vindt dat iets niet mag of dat ie moet opschieten of iets. Er wordt tegenwoordig heel snel gesproken over bemoeien, ondermijnen van gezag
    ...brrrrr :)

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit dus, tenzij ik bijv in de keuken sta en het bezoek in de kamer is en de kinderen iets doen wat niet mag. Dan mogen ze daar best wat van zeggen.

Maar het ligt er ook wel aan wie het is, hoor. Als mijn moeder of vriendin er wat van zegt vind ik dat minder vervelend dan bijv de vriendin van mijn zwager....gewoon omdat ik haar niet aardig vind, dan denk ik al gauw: "waar bemoei je je mee"....vooral omdat zij zich altijd overal mee bemoeid, qua opvoeding, terwijl ze zelf geen kinderen heeft ;)
    Zo zegt zij gerust als mijn kinderen hun bord niet leegeten en toch een toetje krijgen: "ik moest vroeger altijd eerst mijn bord leegeten, anders kreeg ik geen toetje".
    Tja, dat moest ik vroeger ook, maar ik weet zelf dat ik een grote hand van opscheppen heb en als mijn kinderen een redelijke portie ophebben, en een beetje laten liggen, mogen ze dat gerust van mij. Niet als ze niet hebben gegeten natuurlijk.

Of de keer dat we gezamenlijk bij schoonouders aten met Sinterklaas. Jongste was niet zo lekker, dus at ook niet veel. Zijn knuffelbeest die hij net had gekregen lag boven en hij wilde die hebben om op de bank te liggen. Zegt mijn zwager: Nee, die mag je niet hebben. Dus ik vraag aan mijn man (mijn zwager negerend) of hij even die knuffel van boven wil pakken, zegt mijn schoonzus: "J (zwager dus) zegt toch dat ie hem niet mag hebben???". Toen heb ik haar héél duidelijk verteld dat wij zijn vader en moeder zijn en dat zwager zoveel niet goed hoefde te vinden, aangezien WIJ dat bepalen en niet zij!!

Sindsdien is het een stuk rustiger geworden met het gebemoei!

7. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jij slaat de spijker, voor mij, op z'n kop.

Ik had het in mijn post, dacht ik, ook duidelijk naar voren gebracht dat wij zelf in de kamer aanwezig waren en het ook zagen gebeuren. Wij hebben er dus ook zelf wat van gezegd, zoals ik vertelde 3 keer (wat wij altijd doen) vervolgens wilde ik opstaan om mijn dochter weg te halen en sprong zwager in de situatie om op een (zo kwam het op mij over) kribbige manier te zeggen dat ze dat toch wel gehoord had dat dat niet mocht. Om daarna haar handen vast te pakken en haar de andere kant op te draaien.

Had ik zelf, of papa, niet in de kamer geweest of hadden we het niet gezien dan had ik er ook zeker niet mee gezeten. Dan had ik het prettig gevonden dat hij op dat moment haar corrigeerde. Maar zoals iemand eerder zei: ik voelde mij in mijn gezag ondermijnt. Niet omdat ik niet wil dat een ander er iets van zegt of dat dat niet mag van mij maar als ik zelf er al mee bezig ben dan hoeft dat voor mij niet. Had ik haar weggehaald en deed ze het vervolgens weer dan had ik het beter begrepen.

Ik vind het fijn om beide kanten te horen, zowel mensen die het niet erg vinden als mensen die dit wel vinden.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.184
    113
    als ik er (zoals in jouw situatie) al mee bezig bent; nee, dat zou ik niet fijn vinden.
    in mijn huis door een ander over het algemeen; ja als ze iets doet wat die persoon bijvoorbeeld niet leul vind (bril afpakken) of wat gevaarlijk is bv.

9. adi

adi Niet meer actief

Het zal echt niet zo verwarrend zijn voor je dreumes hoor, dat projecteer je zelf op haar. Je dreumes snapt nu toch nog niks van dat 3x waarschuwen, wie het ook doet.

De manier waarop je zwager dat deed, zeggen dat het niet mag en haar meteen wegdraaien is veel duidelijker. Je kunt altijd aangeven dat ie niet mag schreeuwen tegen je kind, want dat zou ik ook niet accepteren.

Over je vraag: mijn familie en naaste vrienden mogen best mijn kinderen corrigeren. Mijn vriendin heeft op dit moment een ondeugende peuter en ik loop me suf achter hem aan op het moment, en ja, ik corrigeren hem ook.
    Raakt ie echt niet verward door hoor..

10. adi

adi Niet meer actief

Voor het kind is dit geen bezoek, het is een oom die bij hen logeert en ook voorlopig zal blijven. Dat is voor een dreumes een hele lange tijd, en het kind zal zich ook hechten aan de oom door zo veel aanwezigheid.

Allemaal prima lijkt me

11. 2jees

2jees Niet meer actief

Nou Adi mijn dreumes snapt 3x waarschuwen heel goed hoor ;) Die staat zelfs wel eens op de gang en ze weet dondersgoed waarom! (Ikke knijppe, vind zus nie leuk, is au!!) dus dat is verschillend per kind misschien. Bovendien, al 'woont' oom daar nu en maakt dat voor het kind geen verschil, ouders blijven ouders.

12. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ja mensen die dicht bij mij staan mogen Jamila best corrigeren. Want ja ik zie ook niet altijd alles en vind het wel een fijn idee dat anderen ook op Jamila letten 😊

13. adi

adi Niet meer actief

Een dreumes die 7woordige zinnen produceert EN een uitgebreid antwoord kan geven op een waarom-vraag zal het wellicht iets sneller snappen. :)
    Maar over de zin van zoveel x waarschuwen op een leeftijd dat informatie maar een tel blijft hangen, is een hele andere discussie en heel offtopic denk ik ;)

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja hoor, en ik aarzel niet om ook bij andere kinderen in te grijpen.
    Ook bij onbekende.
    Voorbeeldje, laatst waren wij in de orchideeën hoeve waar een kind erg gevaarlijk aan het spelen was en niet op andere ( ook mijn ) kinderen lette.
    De ouders waren nergens te bekennen dus dan spreek ik dat kindje zelf wel aan.
    Daarbij hoef ik ze niet aan te raken, of alleen even de arm aanraken om aandacht te krijgen.
    Als mensen daar een probleem mee hebben... Tsjah dan moeten ze hun kinderen maar opvoeden.

En natuurlijk helemaal in mijn eigen huis. Als de ouders niets zeggen, dan doe ik het wel. Bevalt het niet, dan zijn ze natuurlijk vrij om te gaan.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Hier ben ik het helemaal mee eens.

16. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Het hangt van de situatie af.
    Situaties waarbij een ander in mijn bijzijn mag corrigeren;

Als ik te ver weg sta en ik zie het niet.
    Als ik te ver weg sta en de situatie is gevaarlijk; denk aan een kopje thee oid
    Als mijn zoon een ander pijn doet, dan mag die persoon er wat van zeggen.
    Als mijn zoon alleen is met die persoon of ik nu boven ben of niet in huis ben.

Alle andere situaties niet. Dat wil ik niet, omdat ik wil dat hij naar ons luistert. Straks loop ik in de supermarkt en een vreemde zegt iets waarvan mijn zoon denkt dat hij daar naar moet luisteren. Dat kan natuurlijk niet.

Ik zou dan niks zeggen, mijn kind wegdraaien van die persoon en mijn eigen boodschap duidelijk herhalen. Daarna zou ik naar die persoon toegaan en zeggen dat ik het heel goed zelf kan oplossen.

17. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Even een oprechte vraag:
    Hoe weet een ander die bij jullie op bezoek is wat wel en niet mag van jou?

Mijn sm waarschuwt in mijn ogen voor de meest stomme dingen. Dingen die dl van ons mag. Om die reden wil ik niet dat anderen zich ermee bemoeien.

Mijn dl springt van stoelen, banken, rent in huis, zit op het aanrecht en loopt alleen naar boven en naar beneden. Wij vinden dit goed en ze kan het ook heel goed. Mijn sm en een aantal vriendinnen vinden dit doodeng en vinden het steeds nodig om hier of iets van te zeggen of te zeggen dat ze rustig/voorzichtig moet doen. Ik vind dat niet goed. Mn dl moet het vertrouwen in zichzelf hebben dat ze dit prima kan.

Dus hoe weet jouw bezoek dat jij iets wel of niet goed vindt? Dat weten ze toch niet? En maakt dit het later corrigeren door anderen niet enorm verwarrend voor een kind?

18. adi

adi Niet meer actief

Als jij bij mij op bezoek was zou ik je kind ook waarschuwen dat ze niet mag springen op stoelen, banken of het zitten op aanrecht. Of ze dat wel of niet durft.
    Daarom misschien?

19. penseel

penseel Niet meer actief

Precies.

Hier mag er echt niet van banken en stoelen gesprongen woorden.

Ze mogen mijn kinderen trouwens best berispen en zeker als het een gevaarlijke situatie is.

Zoals voorbeeld met auto en opa en dat dan iedereen zich er mee gaat bemoeien nou dankje. Zelfs zijn vader ging tegen mij in de(lafaard) terwijl het heel goed mogelijk was geweest dat zoonlief een deuk in opa zijn portier had kunnen schoppen.

Bij die opa mijn vader als ik dat als kind had gedaan had hij mij ook verteld dat ik had moeten uit kijken en de deur van de auto normaal had mogen open doen ik was te recht boos op mijn kind.

Waar bemoeien sommige zich mee haha:D:D:D wat hier helpt diep adem halen en diep zuchten pffff. Reden om er verder problemen van te maken daar heb ik totaal geen zin in.;)

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou, als jij bij mij op bezoek zou komen en je dochter zou dit doen zonder dat jij ingrijpt, dan zeg ik daar wel wat van ja. In mijn huis wordt niet van stoelen en banken gesprongen en wss zal dat bij je sm niet anders zijn. Kwestie van respect voor andermans eigendommen.

Deel Deze Pagina