Laat jij je kind wel eens alleen in het openbaar?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door humptydumpty, 5 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.501
    36.455
    113
    Gekken heb je overal, stad of dorp.

2. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Ik ben misschien te makkelijk, maar mijn kinderen ( de oudste twee van 6 en bijna 5) mogen best voor de supermarkt spelen als ik een boodschapje doe en ze spelen ook buiten mijn zicht buiten. Ik zie ontvoering niet als een heel groot gevaar. Als je naar de cijfers kijkt, zijn bij bijna alle kinderontvoeringszaken familieleden betrokken. De 'zomaar' ontvoeringen zijn extreem zeldzaam. En ook seksueel misbruik vindt veel vaker plaats door een bekende dan door een onbekende dader.
    Ik wil niet dat mijn kinderen beperkt worden in hun vrijheid door verhalen op internet de enorm uitvergroot worden en waardoor (met name moeders) elkaar panisch zitten te maken.

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik reed met buggy en al een invalide wc in. Is misschien ook niet helemaal de bedoeling maar ik kies ervoor om mijn kindje niet alleen te laten. Ze is nu net 3 jaar.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Er is een verschil tussen panisch en onverantwoord;)

5. Islah

Islah Niet meer actief

Hier nog niet, oudste is 5...

6. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Sorry, maar ik lees hier van sommigen echt wel dingen die ik panisch vind.
    Een 5 jarige die mee moet naar de wc, die kan toch prima even buiten het hokje wachten? Mensen die aangeven dat ze hun tieners eigenlijk niet zonder toezicht laten? Ik vind dat echt niet normaal!

7. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja,

Ik heb vertrouwen in mijn kinderen ( de twee oudste) en zij mogen heerlijk buiten spelen, buiten mijn zicht. Ik ga dan regelmatig wel even kijken, maar ik zal ze ook los moeten laten, zodat ze zelfstandige meiden kunnen worden. En ja, de oudste loopt ook weleens samen met de middelste naar school en zet haar dan in haar klas af en loopt dan door naar haar eigen klas.
    Ik weiger ook mijn leven te laten leiden door angst, ik probeer vertrouwen te houden in het goede in de mens.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Nee, nooit, ik heb mijn oudste buitenshuis altijd in het zicht.

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    uhm ja best regelmatig..
    dl is 8 en doet al veel dingen zelf..
    nu zit er hier wel veel in de buurt dus ze gaat zelf naar school,bieb, vriendinnetjes van school en ze gaat ook af en toe even naar de supermarkt voor mij.
    ze gaat ook wel eens met een vriendinnetje wat iets jonger dan haar is naar het park om te spelen..
    ze vind het zelf fijn dat we zoveel vertrouwen in haar hebben en over het algemeen doet ze niet meer of minder dan andere kindjes van haar leeftijd hier..

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.501
    36.455
    113
    Ja, er zit natuurlijk ook een groot verschil in qua leeftijd. Mijn oudste is van de week voor het eerst alleen een boodschapje gaan doen en met bijna 8 jaar (en een heel verstandig jongetje) vind ik dat best kunnen. Mijn dochtertje kan best even alleen blijven als ik naar de wc zou gaan (maar durft ze niet), mijn jongste laat ik nog geen seconde alleen. Maar loslaten hoort er ook bij natuurlijk.

11. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.031
    3.287
    113
    Maar als je je kind nooit uit het ook verliest, wanneer ga je dan beginnen met loslaten? Wanneer mag je kind zelf gaan ontdekken?
    Ik ben er van overtuigd dat je vrijheden op moet bouwen, als je een kind ineens loslaat als het naar de middelbare school gaat, dan weet het net wat het daarmee aan moet.
    En wat ik al eerder zei, ik vind het risico op ontvoeringen verwaarloosbaar klein, waar komt toch die angst vandaan?

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Die angst komt er bij mij vandaan omdat ik niet zeker weet hoe mijn kinderen zouden reageren als iemand ze mee wil nemen. Loslaten kan ook beginnen met 7, 8 of 9 jaar. Ik vind 5 en 6 echt te jong.

Mijn oudste is 7 en mag buiten spelen met vriendinnetjes, niet alleen. Ze mag ook naar een vriendinnetje toe, dat is onze straat oversteken. De jongste van 5 mag nog niet zonder toezicht van een volwassene naar buiten, maar het is ook echt een dromer en sociaal typje die ik echt nog niet vertrouw.

13. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mijn kinderen zijn 5 en (bijna) 4. Dat vind ik nog te jong om alleen in de speeltuin bijvoorbeeld te spelen. Ik zie in de buurt wel dat ik daar blijkbaar alleen in sta, want kinderen van nog geen 4 spelen daar gewoon zonder toezicht buiten.

Ik vind dat niet verantwoord, maar niet omdat ik bang ben voor ontvoering oid. Met mijn zoontje kan ik best afspraken maken, maar het blijft een kind en ik heb er nog geen vertrouwen in dat hij in zijn enthousiasme niet ineens de weg op rent en vergeet om te kijken of er een auto aankomt.

En ja, ooit moet ik hem (en dochter, maar dat is een verhaal apart) loslaten, maar ik vind dat nu nog niet nodig. Overigens ben ik al begonnen met het loslaten ;), want sinds kort mag hij voor het huis buiten spelen en zelf achterom door de steeg komen als hij naar binnen wil. Maar dan maken we duidelijke afspraken tot waar hij mag gaan en positioneer ik mezelf zo dat ik hem kan zien als hij op de stoep speelt.

Deel Deze Pagina