Ik ben ook heel benieuwd of jouw huisarts dan ook gaat weigeren om eigen patienten te vaccineren als er besloten wordt dat dit een taak is voor de huisartsen.. Iedereen mag zijn eigen opvattingen hebben, maar als huisarts ben je toch wel verplicht om de basis huisartsenzorg te leveren aan je patienten. Je kunt ook niet zomaar zeggen: 'ik doe geen diabetesbehandeling met medicijnen meer, want daar sta ik niet achter..'
De afspraken komen niet stil te liggen. Hier gaan alle poli s, dagbehandeling en ingeplande operaties door. Alleen in die laatste groep gaat mogelijk iets gesneden worden, als we weer een extra afdeling moeten openen.
Maar dit zijn mensen die medisch klaar zijn, maar nog niet naar huis kunnen. De zorg is dus minder complex. Je hebt dus minder mensen daarvoor nodig. Hier is het zorghotel en geboortehotel omgebouwd tot zo n coronacentrum.
Hij zal als dit ook een taak wordt van de huisartsen gaan vaccineren. Daar kom je als huisarts dan niet onderuit. Als je in de gezondheidszorg werkt, weet je dat het voor kan komen dat er taken van je kunnen worden verwacht waar je als persoon niet achter kan staan. Hij heeft zijn mening gegeven over het vaccin na eigen vraag hierover. Hij zal er niet mee te koop lopen. En er zullen genoeg mensen zijn die wel het vaccin willen. Helemaal prima toch. Ieder zijn keuze en mening! Iedereen, ook medici of andere geschoolde experts mogen hier anders denken over zijn en kritisch over zijn.
Er zijn wel dingen die je op basis van gewetensbezwaren mag weigeren als arts. Bijvoorbeeld euthanasie, maar dat vind ik zelf wel van een andere orde als vaccineren.
Ja, precies. Er lopen meerdere initiatieven voor mensen die het thuis nog niet redden. Maar zo'n corona schip is niet dé oplossing voor het capaciteitsprobleem van de ziekenhuizen. Helaas.
Maar de doorstroom gaat daar wel minder hard dan in het ziekenhuis en naar een verpleeghuis willen veel mensen nu niet. Dus aan de uitstroom kant is er zeker nog winst te behalen, in bijvoorbeeld meer van dit soort plekken.
Ik vind het altijd een beetje jammer als er gesuggereerd wordt dat mensen die wel willen vaccineren niet kritisch zouden zijn. Ik heb veel onderzoek gelezen, veel gelezen en twijfel nog steeds, maar de weegschaal helt toch meer en meer over naar vaccineren. Ben ik daarom niet kritisch? Of bedoel je het anders?
Dat bedoeld ze volgens mij niet. Iedereen mag de keuze maken die het beste voelt. En ik maak deze keuze (na allerlei info te hebben gelezen) alsnog op gevoel. En dat is juist niet iets dat ik vaak doe. Ik ben iemand die beslist op harde feiten, cijfers etc. Nog maar 2x eerder in mn leven heeft mijn gevoel geroepen (toen ik ontslag nam en voor mijzelf begonnen ben, en de tweede keer toen ik ervan overtuigd was dat er "iets" met mijn kind was terwijl er van alle kanten geroepen werd dat ik mii dat verbeeldde. Dit is pas de derde keer dus dat mijn gevoel iets heel hard roept en gezien de 2 vorige keren vertrouw ik daar nu volledig op.
Oei, sorry, maar nu snap ik het helemaal niet meer. Heeft iets op gevoel beslissen iets te maken met niet kritisch zijn? Want dan ben ik waarschijnlijk helemaal niet kritisch. Ik overweeg dingen, maar de beslissing is meestal op gevoel: studiekeuze, trouwen, kinderen krijgen, huis kopen,.... Ik heb wel nagedacht over deze dingen, maar nooit vooraf harde bewijzen gevonden dat ik dit of dat moest beslissen. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Nee dat bedoel ik dus niet. Ik geef in de eerste zin aan dat ik denk dat zij niet vindt dat mensen die vaccineren niet kritisch zijn. En ik geef vanuit mijzelf een heel ander voorbeeld. Dat ik deze beslissing op basis van mn gevoel gemaakt heb. In tegenstelling tot een hoop anderen denk ik, want als je in dit topic en andere leest moet je elke keer cijfers en bewijzen overleggen waarom je niet vaccineert.
Ik zou eerder zeggen dat een keuze op basis van gevoel als niet kritisch beschreven zou kunnen worden. Met kritisch kijken naar een onderwerp wordt toch vaak bedoeld dat je je inleest en de feiten op een rijtje zet en op basis daarvan beslist. Komend van een vrouw die bijna al haar beslissingen maakt op gevoel.
Ik bedoel het anders. Iedereen mag kritisch zijn voor en tegen het vaccin. Alleen juist wanneer medici bijv. tegengeluiden laten horen, volgt daar direct veel (negatieve) reactie op of berichten worden zelfs verwijderd. Ook deze groep mag naar mijn mening juist kritisch zijnen delen waarom. Iedereen heeft dit recht
Ik zou een kritische mening van een huisarts ook eerder serieus nemen dan die van niet medisch geschoolde persoon.
Ligt eraan op welk vlak. De gemiddelde reizigersvaccinatie verpleegkundige in de huisartsenpraktijk, weet veel meer van vaccinaties (niet alleen die voor op reis, maar bedoel alle vaccinaties) dan de huisarts. Dit komt doordat zij veel meer specifieke nascholing volgen.
Die is dan toch ook geschoold in de specifieke kennis waar het over gaat. Misschien heb ik het in mijn post niet duidelijk genoeg verwoord. Mening van een persoon met kennis van zaken telt bij mij zwaarder dan die van de gemiddelde wappie. Disclaimer: ik maak hier niemand uit voor wappie