Laat jij je vaccineren?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Anne2019, 18 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Laat jij je vaccineren

1. Ja

250 stem(men)
    46,9%
  2. Nee

170 stem(men)
    31,9%
  3. Ik weet het nog niet

113 stem(men)
    21,2%
  1. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Waarom zegt Hugo dan dat deze techniek die is gebruikt nieuw is en een risico vormt?

2. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Blijkbaar kan het dus gekoeld 4 dagen goed blijven zonder te bederven ;)

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.710
    27.353
    113
    Vrouw
    Het wordt niet zozeer afgeraden als in 'het is niet veilig', het is niet onderzocht en aangezien het geen levend vaccin is, is de kans dat mijn kind er last van zal hebben eigenlijk niet aanwezig. De amerikaanse borstvoedingsorganisatie raad t iig niet af .

Als ik kijk naar hoe iig pflizer werkt, zie ik geen reden tot zorg mbt borstvoeding.

Whoopy, babbel1983, Suzy85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Nee ik neem hem niet, voor zover ik weet wordt het ook afgeraden wanneer je een auto immuun ziekte hebt.

Daarbij reageerde ik ook elk jaar steeds sterker op de griepprik. Begon met een rode plek en 5 jaar verder was het een dikke rode arm en koorts waardoor de MS kans zag ook even lekker actief te worden.

5. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Ik sla voor nu ook even over.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.710
    27.353
    113
    Vrouw
    #66 GroeneBomen, 18 dec 2020
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    Je moet het hele stuk gebruiken van het adviespanel

Pfizer/BioNTechs COVID-19 vaccin BNT162b2 bestaat uit mRNA verpakt
    in een Lipid nanoparticle (LNP). Het mRNA codeert voor het hele SARS-
    CoV-2 Spike (S) eiwit.
    Er zijn op dit moment alleen beperkte preklinische en preliminaire
    klinische fase 1/2 data beschikbaar. Deze beperkte dataset laat zien dat
    het vaccin een acceptabel veiligheidsprofiel heeft en in staat is
    neutraliserende antistoffen en een gunstige T-cel respons op te wekken.
    Het feit dat gebruik gemaakt wordt van een technologie waarmee nog
    geen geregistreerde vaccines gemaakt zijn is een risico.
    Voor het vaccin is productiecapaciteit in de EU beschikbaar.
    De board ziet op dit moment geen reden voor een opt-out uit de deal van
    de EU-commissie met Pfizer aangaande levering van SARS-CoV-2 vaccin.

Oftewel, ja er is een risico (zoals met elke vaccinatie) maar het advies is dat het veilig is bevonden.

Dit is maar een extreem beknopte conclusie van een zeer uitgebreid advies rapport natuurlijk.

(Lijkt mij voor het adviespanel ook irritant dat zoveel mensen over 1 zin vallen en maar blijven delen, terwijl ze het uitgebreid onderzocht hebben en groen licht geven en dat wordt compleet genegeerd)

babbel1983, Mar76, nijn37 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.373
    28.654
    113
    Jazeker! Niet alleen om mijzelf te beschermen vooral mijn naasten: volwassenen en kinderen die vanwege hun gezondheid het vaccin niet kunnen krijgen maar voor wie deze ziekte wel heel gevaarlijk kan zijn.

En hoe meer mensen het vaccin nemen, hoe sneller we weer kunnen opbouwen. Daar draag ik graag aan bij.

8. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Tnx voor je uitleg.

9. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Denk je dat je hem zal krijgen als je nog bv geeft? In principe sta ik er ook in zoals jij, maar ik ging er eigenlijk van uit dat ze gewoon niet zouden vaccineren als je bv geeft.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Nee, sowieso ben ik nog (relatief)jong en voor zover ik weet lichamelijk kerngezond, dus zal ik pas 1 van de laatsten zijn.
    Maar niet dus. Er zijn allerlei overwegingen, maar ik laat mij niet vaccineren terwijl ik het niet vertrouw en onnodig vind omdat het sociaal wenselijk zou zijn.

11. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik meen het echt dat ik vind dat iedereen baas is over z'n eigen lichaam hé, dus iedereen moet uiteindelijk zelf beslissen wat hij doet, ik zal ook niemand egoïstisch noemen of wat dan ook.

Maar ik heb het wel moeilijk met de term 'sociaal wenselijk'. Dat klinkt alsof mensen ervoor kiezen om een vaccin te nemen onder sociale druk, omdat andere mensen het willen. Zoals je je aan bepaalde beleefdheidsregels houdt omdat die 'sociaal wenselijk' zijn.

De reden dat ik me, ondanks mijn jonge leeftijd en goede weerstand, zonder twijfel laat vaccineren, is niet omdat het sociaal wenselijk is en omdat ik bang ben dat ik er anders op aangekeken wordt oid.

Het is omdat ik oprecht geloof dat ik daarmee een bijdrage lever aan het grote maatschappelijke nut. Dat ik daarmee help zwakkeren te beschermen.

NiVa0230, Indy89, MamavanLieverd en 13 anderen vinden dit leuk.
  12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.710
    27.353
    113
    Vrouw
    Dat durf ik niet te zeggen. Had daar niet aan gedacht als ik eerlijk moet zijn... dus nu je het zegt is t wel even een: o ja dat kan natuurlijk ook-moment

Weet niet wat t standpunt zal zijn van rivm daarin tzt. Ik zit in de middengroep qua vaccineren dus zal vast begin zomer zijn dus dan zijn er vast ook al gegevens bekend.

13. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ja

Ik denk dat het krijgen van het vaccin vele malen veiliger is dan het doormaken van corona.

Ook denk ik dat het vaccin mij veel minder schade toebrengt dan in lockdown zitten.

En ik wil niet het risico lopen mijn dierbaren te besmetten.

Verder heb ik wel vertrouwen in alle veiligheidschecks die gedaan zijn voordat het vaccin is goedgekeurd.

Natuurlijk, als iedereen om mij heen het vaccin zou nemen en ik alleen niet, dan ben ik ook beschermd. Maar dat privilege is wat mij betreft voorbehouden aan hen die daar een goede medische reden voor hebben.

Syane vindt dit leuk.
  14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik wil hem niet. Ondanks dat ik in de zorg werk.
    - ik vind hem veel te snel uit de grond gestampt
    - weinig tot niks bekend over lange termijn bijwerkingen
    - ws alsnog mobdkapjes/maatregelen/ quarantaine wanneer je in aanraking komt met
    Iemand met corona
    - niet bekend hoe lang het werkzaam is
    - niet bekend of je alsnog corona door kan geven
    - ik reageer altijd al op vaccinaties. Na vaccinatie bijv hele winter kwakkelen/tegen ziek zijn aan zitten + niet lekker.
    - ik heb corona gehad , mild en heb vertrouwen in m'n immuunsysteem
    - ik wil meer onderzoek afwachten over bijv antistoffen. Ik heb het al een keer gehad en heb veel antistoffen. Dan mogelijk niet eens nodig om te vaccineren?
    - ik ben sowieso kritisch met vaccinaties.
    - ik moet eerst nog m'n Hep B vaccinatie hebben waar ik ook op reageer en vind meerdere vaccinaties binnen korte tijd gewoon niet ok.
    Zeker geen vaccinatie waar niet veel van bekend is.
    - ze hebben nog steeds alle registraties niet op orde. Bijv registratie wie welk soort gehad heeft, uit welke batch enz. Is nodig voor wanneer er evt terug roepacties zijn of ernstige bijwerkingen. Dan kunnen ze de gevaccineerden opzoeken die uit die doos het vaccin gekregen heeft.
    Laten ze al dit soort zaakjes eerst maar eens allemaal op orde hebben:thumup:

Celika, Simba1992, Riverdale87 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.383
    2.981
    113
    Ik zou wel graag willen. Maar reageer allergisch op bijv amoxicilline. Dus met de verhalen over allergische reacties op de vaccinatie twijfel ik wel een beetje.
    Maar waarschijnlijk kom als één van de laatste in aanmerking voor een vaccinatie. Dus nog tijd genoeg om te zien hoe het in de eerste tijd gaat.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.473
    113
    Ja zo sta ik er nu ook in. Heb heel veel allergieën, dus vind het spannend, maar ben in principe zeker een voorstander. Denk dat ik gewoon even afwacht. Ze laten mensen met allergieën ook langer blijven meen ik, zodat ze in kunnen grijpen als er wel wat gebeurt

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.450
    113
    Vrouw
    Heel verschillende reacties. Ik schrik wel een beetje van het lage percentage wat volmondig ja zegt. Als dat representatief zou zijn, dan hebben we voorlopig nog geen groepsimmuniteit :|

Maar dan lees is dat er veel, nee, want zwanger of kinderwens, bij zit. En die groep is hier natuurlijk wel behoorlijk oververtegenwoordigd :D.

Én die keuze kan ik dan ook helemaal begrijpen.
    Ook wanneer je bekend bent met allergieën ed snap ik dat je nog even overslaat.

Wat ik jammer vind zijn degenen die zeggen gezond te zijn, denken dat ze zelf niet heel ziek zullen worden en het niet willen "omdat dat sociaal wenselijk is".

Net alsof sociaal wenselijk gedrag iets erg is:eek:.

Waarom vind ik dat jammer? (waarbij de keus nog steeds bij jezelf ligt natuurlijk)
    Vanwege die groepsimmuniteit. Ik wil eindelijk weer eens wat rust voor de zorgsector. Wat minder zorgen over onze oudjes die ons dierbaar zijn. En last but not least. De maatregelen veilig kunnen afbouwen en echt terug naar normaal.

Dit zijn mijn redenen. Samen met een vertrouwen dat er wel degelijk goed getest is. Er zijn 40.000 proefpersonen getest. Op een enkele allergische reactie, bij personen die bekend zijn met allergieën (daarom ook het advies niet te nemen bij allergieën) zijn er geen heftige bijwerkingen.
    Hooguit een paar dagen verhoging of rode plek op je arm. Dat is ook normaal bij andere vaccins.

Voor de lange termijn is geen uitsluitsel. Maar.... er worden geen lange termijn effecten verwacht, omdat die er bij andere vaccins ook niet zijn. En omdat het vaccin maar kort in je lichaam is.

Lange tekst kort samengevat: ik geloof dat het veilig is.:D

Indy89, Whoopy, babbel1983 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier twijfel. Ik heb een auto immuun ziekte, dus wordt het al afgeraden, dan ook Factor V Leiden dus verhoogde kans op trombose.

19. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Hangt er ook vanaf of je aangeeft bv te geven of niet ;)

20. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.615
    1.747
    113
    Ik zeg, ja natuurlijk! En dit zijn precies mijn redenen hiervoor.
    Eén aanvulling; juist omdát ik gezond ben kies ik voor het vaccin.

Deel Deze Pagina