Ja, voor mezelf maar ook voor de zwakkeren van deze samenleving. Ik vertrouw erop dat eventuele bijwerkingen van het vaccin minder erg zijn dan het virus zelf. Ik heb vertrouwen in de wetenschap en de controlerende organen. Zij hebben er verstand van en ik niet. En hopelijk kunnen we dan op termijn weer naar een normale samenleving. En ja, ik weet dat dat zeker niet na de eerste vaccinaties zal zijn. Dat zal nog wel even duren. Maar het zal ook nog even duren voordat ik aan de beurt ben. Ik hoop vooral dat het niet al te lang duurt voordat mijn vader en schoonouders aan de beurt zijn zodat zijzelf in ieder geval beschermd zijn. En ja, ik weet ook dat dat niet 100% is, maar nog altijd veeeel meer dan nu.
De kinderen sowieso absoluut niet. En wij zelf hoogstwaarschijnlijk ook niet, geen goed gevoel bij. Te snel klaar, niks bekend over de langere termijn effecten. Hoe lang werkt het überhaupt? De griepprik neem ik ook nooit. Werkzaam in de zorg.
Absoluut!!! Duw er maar in. De enige manier om te ontsnappen aan nog jaren van lockdowns, regels en ellende. Ben het hele geneuzel zo ongelooflijk zat aan het worden. En dan heb ik het niet over het na moeten leven van de regels. Ik heb het over dat gejammer en gemekker van al die wappies, grenzen opzoekende complotdenkers en verwende nesten die het het einde van de wereld vinden dat ze een jaartje niet kunnen skiën of met hun reet aan het strand kunnen liggen. Echt, als ik eraan mee kan werken om verlost te worden van het zien en horen van zoveel bagger, sta ik vooraan in de rij!! Zal echter helaas achteraan zijn, want geen risicogroep, maar zeker dat ik hem laat zetten.
Ik quote even uit de bijsluiter van het Pfizer-vaccin, voor uw gemak vertaalt naar het Nederlands. Zeer veel voorkomend: kan bij meer dan 1 op 10 mensen voorkomen • pijn op de prikplek • vermoeidheid • hoofdpijn • spierpijn • rillingen • gewrichtspijn • koorts Veel voorkomend: kan bij maximaal 1 op de 10 mensen voorkomen • zwelling op de plaat van injectie • roodheid op de plaats van injectie • misselijkheid Niet vaak voorkomend: kan bij maximaal 1 op de 100 mensen voorkomen • vergrote lymphenklieren • niet lekker voelen Wat ik begrijp uit diverse media, zijn deze klachten kortdurend. Dus enkele dagen, hooguit een weekje na het prikken. De angst zit natuurlijk in: wat zijn de zeldzame bijwerkingen? Degene die misschien maar bij 1 op de 1000 of 1 op de 10 000 mensen voorkomen? Die zijn misschien bij de studies nog net naar voren gekomen. In het onderzoek hebben inmiddels ongeveer 19 000 mensen het vaccin gekregen. Dus de bijwerkingen in een categorie van 1 op 1000 zouden eigenlijk wel bekend moeten zijn. De FDA noemt daarbij aangezichtsverlamming van Bell bij 4 proefpersonen. (Ongeveer 1 op 5000 dus). Het is nog niet zeker of deze verschijnselen daadwerkelijk met het vaccin te maken hebben. Een vriendin van me heeft dat trouwens ooit gehad. Het is echt wel vervelend, maar gelukkig onschuldig en tijdelijk. Dus als dat inderdaad een zeer zeldzame bijwerking blijkt te zijn, ervaar ik dat niet als een heel schokkende. Als laat ik hem natuurlijk liever aan me voorbijgaan. Even ter vergelijking: de kans dat je in het verkeer een ongeluk krijgt met ernstig lichamelijk letsel of zelfs de dood tot gevolg, is 1,3 op 1000 Toch nemen we dat risico allemaal dagelijks of wekelijks. En niet alleen maar voor 'noodzakelijke' dingen. Ook vaak voor ons plezier. Waarom zou ik wel dat risico willen nemen, maar me niet willen laten inenten? Even gechargeerd gezegd: als ik nu in de auto stap om naar het bos te rijden voor een wandeling, breng ik mezelf en anderen in gevaar voor mijn eigen plezier. Dat risico durf ik te lopen, want de kans dat er iets ernstig mis gaat is klein. Het risico op ernstige bijwerkingen van het Pfizer-vaccin lijkt op dit moment kleiner dan het risico op ernstig letsel door een verkeersongeval. En daarbij: door mezelf in te enten breng ik sowieso geen anderen in gevaar. Mogelijk (hopelijk!) bescherm ik ze zelfs. Als ik in de auto stap, neem ik niet alleen een risico met mezelf, maar ook met anderen. Ik snap wel dat we niet meer dagelijks nadenken over risico's in het verkeer. Oud nieuws, hoort bij het leven. Deze vaccins zijn nieuw en leveren daardoor vragen op. Onbekend maakt onbemind. Maar als ik die twee naast elkaar zet, is voor mij persoonlijk de conclusie duidelijk. Zeker als ik daarbij optel wat ik om me heen hoor van en over mensen die een covid19-infectie doormaken. Veel mensen ervaren het als een lichte of zware verkoudheid, vergelijkbaar met klachten in de categorie 'meer dan 1 op 10' bijwerkingen. Wat die lichte klachten betreft maakt je laten inenten of zelf covid krijgen denk ik niet veel uit. Hooguit dat je bij een inenting weet dat je die klachten kunt verwachten en er rekening mee kunt houden, terwijl covid natuurlijk op een ongelukkig moment kan optreden. Ik hoor en lees ook veel verhalen van of over mensen, die weken en maanden later nog niet volledig hersteld zijn: benauwdheid, geen enkel uithoudingsvermogen meer, vermoeidheid, verhoogde gevoeligheid voor andere infecties etc. Dit zijn trouwens ook bekende klachten na MERS en SARS. Deze langdurige klachten komen veel vaker voor dan 1 op 1000, de categorie waarin misschien nog niet alle bijwerkingen van het vaccin volledig bekend zijn. En het zijn echt niet per se de 'oudere, zwakkere' patiënten die hiermee te maken krijgen. Dat kan mij ook overkomen. Bij de testgroepen die nu ingeënt zijn, zijn niet zulke ernstige bijwerkingen geconstateerd als bij een deel van de mensen die covid19 hebben doorlopen. Alles bij elkaar: mijn eerste gevoel was "sla mij nog maar even over". Ook ik heb last van 'onbekend maakt onbemind'. Maar toen schreef @Pinkie88 dus een keer iets over risico's in het leven, wat me aan het denken zetten. En toen ben ik wat alledaagse risico's gaan opzoeken en vergelijken met het vaccin. Die vergelijking is trouwens soms lastig. Je kunt niet alles omzetten in "een kans van 1 op ...". Bij verkeer gaat het vaak om het aantal letsels per 1000 km. Bij sportblessuren om het aantal letsels per 1000 sporturen. Maar feit blijft dat ik dagelijks van alles onderneem (bewuste keuze) of meemaak (overkomt me) waarbij ik enig risico loop. Ik denk daar vaak niet over na. Of ik weet het wel, maar neem het risico toch omdat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het nemen van het vaccin meer voordelen heeft dan nadelen. Voor mij als individu, maar ook wat betreft mijn bijdrage aan de maatschappij. Dus ja: zodra ik aan de beurt ben, laat ik me vaccineren.
@tupp Zo ontzettend mee eens! Ik reageerde in mijn reactie vooral even uit emotie, dus misschien wat rauw en niet onderbouwd, maar denk er precies zo over als jij
Even de korte samenvatting voor mensen die niet graag lange stukken lezen: De kans op lichte klachten bij het Pfizer-vaccin is vergelijkbaar met de kans dat je (ongeveer) diezelfde klachten krijgt als je corona oploopt. De kans op ernstige bijwerkingen van het Pfizer-vaccin, is kleiner dan de kans op ernstig letsel of zelfs dood als je deelneemt aan het verkeer. Er zijn bij de 19 000 mensen die tijdens het onderzoek zijn ingeënt met het Pfizer-vaccin, geen mensen geweest die weken of maanden later nog klachten hadden. Bij corona-patiënten komt het geregeld voor dat mensen maanden later nog niet hersteld zijn. Daarom laat ik me inenten.
Nee. Gelukkig gaan ze het hier niet verplichten. Mocht het zo zijn dat Nederland het wel gaat verplichten dan zal ik dus ook niet meer naar Nederland kunnen, maar dat zij dan zo.
Daar is ook in Nederland -op dit moment- geen sprake van. Niemand kan in de toekomst kijken, we blijven een democratie dus er kunnen altijd andere partijen aan de macht komen. Maar het huidige kabinet is er in ieder geval tegen.
Dat is ook het mooie aan zo'n forum toch? Je komt mensen tegen met dezelfde mening en mensen met een andere mening. Alleen al het lezen van die andere meningen vind ik een verrijking voor mezelf, ook als ik het er niet mee eens ben. Maar het lezen ervan helpt me soms wel om keuzes van anderen beter te begrijpen, ook al zou ik zelf andere keuzes maken. En vaak lees je ook dingen die je helpen je eigen mening te vormen of te nuanceren. Of zelfs helemaal veranderen. Ik ben al lang niet meer bezig met kinderwens en zwanger worden. Maar toch blijf ik dit forum interessant vinden!
Maar je mag het niet als je allergisch bent. Maar is er een lijst van allergieën waar dit voor geldt?
De Amerikaanse FDA en Britse medicijnagentschap raden de vaccins af bij mensen met allergieën. De Nederlandse experts raden aan om wèl gewoon te vaccineren.... Lekker tegenstrijdig dus
Dat weet ik wel, maar in het geval van reizen (m.n van en naar andere continenten) kunnen ze wel eisen stellen (zoals nu met andere vaccinaties ook al gebeurt), zoiets bedoelde ik meer. En als ze voor reizigers vanuit Afrika bv een covid-vaccin gaan eisen... Dan laat ik mij niet vaccineren en ga ik dus ook niet naar NL.
Ik zit in de eerste groep die het vaccin gaat krijgen en ik kan niet wachten. Liever gisteren dan vandaag. Ik heb vertrouwen in de medische wetenschap, en de bijwerkingen van een vaccin kunnen nooit zo erg zijn als de ellende van een covid-19 besmetting. Ik begrijp ook niet zo goed waarom zoveel mensen die geen enkel verstand hebben van medische wetenschap, het nu beter denken te weten dan virologen, intensivisten, klinisch farmacologen en epidemiologen? Heb je dat wantrouwen ook als je op de IC ligt met een covid-besmetting?
Wat ik begrepen heb gaat het om mensen met zeer ernstige allergieën en dan met name de eiwit-allergieën. Niet om een gewone hooikoorts etc. maar alleen de categorie die normaal al een epi-pen bij zich draagt. Overigens geldt dit ook voor de griepprik. Ik vaccineer al jaren mensen tegen influenza en volgens protocol moet er altijd een epi-pen beschikbaar zijn omdat ernstige allergische reacties voor kunnen komen, al zijn ze zeer zeldzaam.
Ik zou de FDA en de Britten dan maar aanhouden. Beetje voorzichtigere kant kiezen als je allergisch bent of zwanger of gericht aan t mikken bent of in de MMM. We hebben ons al vaak genoeg aan de kant moeten scharen van "hernieuwde inzichten" en "in retrospect". Momenteel vroeg zwanger dus ik sla sowieso over. Vanaf mn 36e geen intentie meer zwanger te worden dus zodra knip van mn man erdoor is en nagecontroleerd gaat een van ons als eerste, na verloop van tijd de ander. Bij eventuele zware complicaties is 1 ouder in staat het huishouden financieel te kunnen draaien. Dochter gaat voorlopig niet. Dat virus komt op de gekste plekken en zij heeft dr hele leven nog voor zich en evt kinderwens. Is ook vermoedelijk lactose intolerant met een drempel maar geloof niet dat dat direct problematisch is. Kijk wel eerst de kat uit de boom. Ontwijken gaat momenteel nog goed maar ze gaat straks wel naar de basisschool, dus vermoedelijk krijgen we m toch wel binnen de deur. Dus inenten of niet maakt gevolgelijk weinig uit, dat virus komt toch wel in ons systeem. Schijnt alleen dat ze zo'n zelfde adjuvant (versterker) gebruiken als bij die mexicaans griep vaccinatie waar nogal wat mensen op reageerden. Heb die niet gehad dus geeeeen idee hoe ik er op reageer.
Echt héél graag, kom maar door met die prik! Ik ben een stuk banger voor de lange termijn effecten van corona dan de effecten van die vaccinatie.