Hoe gedaagt jullie kleine zich met reflux en hoe dat 's nachts???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door claire1978, 25 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi mama's!!!

Ik heb een zoontje van 10 weken. Vanaf 3 weken zijn we erachter gekomen dat hij (verborgen)reflux heeft. Hij krijgt er Losec voor en we hebben het idee dat het medicijn goed de zuurte uit zn maagje haalt. Hij krijst niet meer zoals in de eerste weken, gelukkig!

We merken wel dat hij echt last heeft van zn maagje hoor.
    Als hij wakker is, is hij zo ontevreden en erg ongemakkelijk. Het meeste na een (borst)voeding. Hij strekt zn benen dan en lijkt boos. Hij zal dan misselijk zijn, denk ik. Geregeld komt er ook melk terug na een paar uur na de voeding.Ook buiten zn voeding om is hij zelden vrolijk. Het hoort erbij, maar ja, best zielig en jammer dat ik er niet voor kan zorgen dat hij zich beter voelt.
    We doen er verder alles aan om te proberen de voeding in zn maagje te laten houden. Bedje staat schuin, na de voeding minimaal een half uur rechtop houden. Ook in de nacht:). Niet te veel voeding aanbieden. Verder hebben we ook Nutrilon AR geprobeerd, maar ook dat komt terug, dus geen winst.
    Hij ligt in de box op een voedingskussen, is dan wat schuiner, maar hij houdt het maar 5 minuten vol om te 'spelen'. Dan weer huilen en huilen en huilen... Lief tegen m doen helpt ook niet meer. Lopen helpt nog wel, maar dat kan ook niet de hele dag. Zodra hij moe wordt, leggen we m toch in bed voor de regelmaat zeg maar.
    Kortom, hij voelt zich niet oke en dat is best lastig vindt ik.

Overdag's slaapt ie dus best aardig. Sinds een paar dagen dus ook hazeslaapjes, maargoed hij kan dan wel 'slapen'.

Het gaat een beetje mis na de eerste voeding in de nacht. Dan wil hij niet meer slapen en zijn we tot 06.00 met m bezig.
    Vanacht ook: 02.00 bv en toen om de 45 minuten wakker. En dan huilt hij dus ook nog wel even voor hij, daarna, voor een half uur in slaap valt...
    Zo slopend... steeds weer even de luier checken en kijken of ie niet heeft gespuugd. 1x per nacht spuugt ie sowiezo een beetje. Denk dan dat ie misschien misselijk is en daarom niet wilt slapen.
    Nou, om 06.00 ben ik er dus uitgegaan en heb m 1,5 uur beneden beziggehouden. Nou dat+ een slechte nacht van m denk je toch dat hij dan even lekker slaapt. Ja... een uurtje. En dan begint zijn dag weer met hazenslaapjes en ontevreden zijn.
    Het liefst zou ik willen dat hij doorslaapt. Hij is nu met 10 weken precies 6 kilo, dus dan mag hij best wel 1 of 2 voeding overslaan;).
    Maargoed, die hoop heb ik even opgegeven...:)
    In de avond slaapt ie trouwens prima. Vanaf een uur of 5 tot 02.00 lukt het goed. Hij krijgt dan wel intussen 2 voedingen, maar slaapt dan wel verder.

Een heel verhaal, maar hoe lopt het allemaal bij jullie???
    Ook een ontevreden kindje en een waardeloze nacht???

Ik lees het graag van de ervaren mama's......

Liefs, Claire

2. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Hier ook een baby (10 weken) met verborgen reflux...
    Ons mannetje krijgt 2 x per dag 1,2 ml zantac en heeft nutrilon AR voeding.
    De 1ste weken alleen maar geschreeuwd en sliep bijna niet, ook niet s'nachts...
    Nu is t een veel meer tevreden mannetje en doet veel hazeslaapjes overdag...
    S'nachts gaat het gelukkig wel altijd goed, al vanaf het begin!
    Wel is hij d laatste 3 dagen ineens weer onrustiger, lijkt veel krampen te hebben en poept ook niet zo goed meer...
    Waarschijnlijk door de ar voeding want daar zit jbpm in...
    Ik moet dinsdag naar t cb en ga dan vragen of ik evt weer terug kan op de standaart nutrilon, want deze voeding ging wel erg goed, maar merk dat het hem de laatste tijd niet lekker meer zit....

Maar ben je al bij een ks geweest met hem?
    Anders zou ik toch een verwijzing vragen aan je ha daarvoor en daar je verhaal doen, hun zijn ervaren en kunnen je waarschijnlijk een stuk verder helpen!
    Hij zit duidelijk niet lekker in zn vel en dit hou je zelf ook waaraschijnlijk niet lang meer vol...
    Succes meid!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Claire, je schrijft ergens dat het er allemaal bij hoort, maar dat is niet zo! Als hij de juiste medicijnen krijgt, hoort hij na een week of 2 geen last meer te hebben van de reflux! Ik zou de kinderarts waar je onder controle staat bellen, of om een doorverwijzing vragen als je nog niet bij de kinderarts bent geweest. Want zo te lezen heeft je kindje gewoon nog steeds erg veel last van reflux en werkt zijn medicijn niet goed.

Hier heeft Irem ook verborgen reflux, maar sinds ze medicijnen krijgt, komt er hooguit meteen na de voeding nog een klein beetje melk terug (wat normaal is) en dat is het, geen pijn, niet spugen lang na de voeding, geen melk die omhoog blijft komen, niks.

Sterkte!

4. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Wat ontzettend vervelend voor je zoontje, en voor jullie! Helaas wel herkenbaar. Mijn dochter is nu 17 maanden, maar ik kan me de eerste zeven maanden met het gekrijs en gespuug nog levendig voor de geest halen.. Daarna ging het langzamerhand beter, met een jaar was de reflux over.
    De medicatie hielp hier niet, althans, dochter ging zich niet beter voelen. Mogelijk hielpen al die medicijnen wel tegen het zuurbranden in de slokdarm (dat zal wel, daar zijn ze voor), maar niet tegen het spugen op zich (daar is het ook niet voor..) en dochter kreeg enorme last van haar darmen. Uiteindelijk bleken we zonder medicatie niet slechter af dan met. Enfin, je vraag was hoe refluxkindjes zich 'gedragen' overdag en 's nachts. Hier deels zoals bij jullie, met dit verschil dat mijn dochter minder sliep. Wij liepen máánden op ons tandvlees, met enorme wallen onder onze ogen..
    Maargoed, wij zijn dus wel diverse keren teruggeweest naar de kinderarts, en die heeft verschillende medicijnen voorgeschreven. Mogelijk is er voor jullie zoontje ook nog een andere oplossing qua medicatie, dus maak maar gauw weer een afspraak bij de kinderarts :)

5. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Eylem,

Bedankt voor je reactie!

Door de medicijnen heeft Mikai geen last meer van de zuurte, maar de medicijnen zorgen er helaas niet voor dat de melk niet meer terugkomt. Ik denk ook niet dat hij nog pijn heeft, maar ik denk eerder last van zn maagje, dat hij veel misselijk is en daardoor ongemakkelijk. De kinderarts heeft benadrukt dat zn verdere klachten niet weggaan door de Losec. Er is wel een medicijn dat ervoor zorgt dat de melk eerder in de darmen stroomt, maar dat wilt de kinderarts niet geven, ivm de mogelijk zware bijwerkingen.

We moeten dus maar hopen dat zn maagklepje snel goed sluit.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Jouw kinderarts bedoelt waarschijnlijk motilium. Nou, Losec is meer een 'draak van een medicijn' dan motilium hoor.. maargoed, als de KA het niet wil voorschrijven houdt dat op. Overigens hielp motilium hier ook niet.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hmmm..dat zal inderdaad Motilium zijn. Tsja, ik moet je zeggen dat Irem dat 4 keer per dag mag, ze krijgt het nu nog maar 1 keer per dag en samen met Nexium (tegen het maagzuur) werkt dat als een trein. Bijwerkingen? Nooit iets van gemerkt.

Ik zou het toch zeker nog aanhalen bij de kinderarts hoor, het is gewoon niet goed dat hij nog zoveel last heeft. En ja inderdaad hopen dat het maagklepje snel zijn werk gaat doen, maar dat duurt toch al snel tot hij 1 jaar is....te lang om met pijn en huilen te overbruggen, lijkt me. Wij hebben tenminste laatst geprobeerd af te bouwen maar toen ging het meteen weer helemaal mis, dus ik ben echt ontzettend dankbaar dat Irem die medicijnen heeft.

Nogmaals sterkte ermee!

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Overigens kan ik me haast niet voorstellen dat hij alleen zo ontevreden is puur door wat misselijkheid. Ik denk haast wel dat hij ook nog last heeft van het zuur...

Ik zou echt nogmaals contact opnemen met de kinderarts. Misschien moet je meer Losec gebruiken, of een ander medicijn. Ik heb bijvoorbeeld gehoord (geen idee of het zo is) dat Nexium vaker effectief is dan Losec. Het werkt hier in ieder geval goed en is makkelijk toe te dienen.

9. adi

adi Niet meer actief

babys die geen last hebben van zuur, hebben meestal ook geen last van het teruggeven van voeding hoor. Als het geen pijn doet, is het spugen meer een wasprobleem dan een baby-probleem.

Wat ik uit jouw verhaal hoor zijn dit toch echt nog reflux klachten. Zoals Eylem zegt, hoort hij met medicijnen geen klachten meer te hebben, dus zou ik echt teruggaan naar de KA. Misschien bevalt Losec helemaal niet? Ik had twee kindjes met heftige reflux, en ze hebben beide Nexium gehad tot 14 maanden (overigens geen klachten dankzij nexium), zolang heeft het hier geduurd totdat het maagklepje goed werkte.

Daarnaast over die nachten: Als hij doorslaapt van 17.00 tot 02.00 is dat toch een flinke slaap, 9 uur achter elkaar met alleen voedingen tussedoor! Dat is echt volgens het boekje voor die leeftijd, alleen op verkeerde tijdstippen.
    Ikdenk dat hij hierdoor zijn 'nachtslaap' al heeft gehad rond 4 uur 's ochtend. Het is ook vreselijk lang om de baby 15-16uur lang in bed te houden (bijv. van 17.00 tot 08.00 's ochtends)
    Waarom leg je hem om 17.00uur al in bed voor de nacht? Meeste babys van die leeftijd slapen om 17.00uur een dutje, maar bij de volgende voeding (rond 20,00uur?) kun je hem nog even beneden houden, en laten klusteren bij jullie en hem dan rond 21-22uur in bed leggen voor de nacht? Misschien dat dat beter werkt?

10. fafje

fafje Niet meer actief

wat Adi en eylem zeggen sluit ik me bij aan...hier ook zoontje wat met 4/5 weken verborgen reflux is geconstateerd...direct Zantac en Motilium gekregen...na 1 dag verschil van dag en nacht, sindsdien is de reflux zo goed als "verholpen" ...

wat zegt de ka over "zware bijwerkingwen" ben erg benieuwd...volgens die mij , kan het helemaaal geen kwaad...ook niet op langere termijn gebruik ed...

vanaf 7 weken lag mn zoontje 22u pas op bed...en dan tot 10u met voedingen tussendoor...pas vanaf 11/12 weken heeft ie het naar 21...en nu sinds een week naar 20 verschoven....en max 12 uur echt slapen (nachtslapen)

11. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja, mee eens, alleen is Mikai in de avond zo moe na zn voedingen door heel de dag best te huilen, dat hij echt snel in slaap valt dan. Eerlijk zijn we dan ook blij dat het dan even stil is in huis:). Maargoed, je hebt gelijk, het zou mooi zijn als hij het een paar uur kan verschuiven, maar hoe???

Deel Deze Pagina