Hoi, Mijn man is altijd al sportief geweest en slank gebouwd, maar sinds hij ook nog een paar keer per week met zijn racefiets naar het werk gaat, valt hij af en veel te snel. Voor de duidelijkheid, hij moet eigenlijk niet af afvallen (ik wel, oneerlijk hoor haha). Hij is nu in 2 week tijd al 5 kilo afgevallen! En weegt nu nog maar 76 bij 1.92. Graag tips voor gezonde en calorierijke maaltijden. O ja, hij vreet als een bootwerker haha, iemand ervaring hiermee?
Is hij al eens langs de HA geweest om zijn bloedwaardes eens na te laten kijken? 5 kilo in 2 weken is veel, helemaal als je al zo slank bent. Verder zou ik hem veel koolhydraten geven.
Een half jaar geleden is hij nog bij de ha geweest en toen was alles goed, maar je hebt gelijk hoor, 5 kilo in 2 week is veel te veel, dus als het zo doorgaat stuur ik hem ook zeker even langs.
Ja, het verbaast mij niet zo hoor. Hij heeft altijd al gehad dat wanneer hij meer sportte of wat minder ging eten direct afviel, ook wel 2 kilo per week, maar dan ging hij gewoon meer eten, hij eet echter al heel veel en nu hij nog meer sport zou hij dus nog meer moeten eten of calorierijker, maar wel gezond. Zijn stofwisseling is enorm snel.
Wat eet hij dan? En wanneer eet hij? Eetmomenten voor, tijdens en na het sporten zijn ook belangrijk...en wat je eet...
Wat hij eet, give or take op een dag: Ontbijt: om brinta, banaan, appel, peer Tussendoor: 2 bruine boterhammen, granenreep Lunch: 4 boterhammen belegd of met ei Tussendoor: cup a soup oid Avondeten: 2 heel grote borden vol (groente, vlees, aardappelen of pasta of rijst).
Als hij een lange fietstocht maakt moet hij ook tussendoor pauzeren om te eten omdat hij anders van zijn stokje gaat. Hij eet dan vooral bananen, granenrepen en vooraf havermout of brinta, thuis dan pasta.
Vette dingen als roomsauzen, roomboter, volvette kaas, vette vis (haring, paling) enzo. Alle zuivel vol. Dus volle melk, yoghurt. Je hebt ook shakes om aan te komen, die heten weight gainers. Je zou haast denken dat hij een te snelle schildklier heeft. Heeft hij ook weleens last van hartkloppingen, ook in rust?
Vind het niet heel veel als je en zo lang bent, en sportief en schijnbaar een snelle stofwisseling. Mijn man is minder lang, maar verder ook sportief (alleen niet dagelijks!) en heeft ook een snelle stofwisseling. Hij eet al wel wat meer. Ontbijt: 4 boterhammen Tussendoor: granenreep, koekje (ok niet echt gezond ofzo ) en fruit Lunch: 4 boterhammen en een joghurtdrinkachtig iets Tussendoor: 2 stuk fruit Avondeten: 2 borden groente, vlees etc Erna: grote kom yoghurt met muesli Sport hij komt daar altijd nog wel wat extra's bij. Denk aan extra stuk fruit rondom het sporten, extra belegde boterham (broodje gezond, ei) etc. Kan hij geen rijkgevulde maaltijdsalade naast zijn boterham eten, of 's avonds nog als extra yoghurt met muesli etc.? Al kan ik me voorstellen dat als hij geen honger ervaart het wel lastig is extra te eten. In dat geval misschien rijkelijker beleggen: broodje gezond, roomboter erop, handje ongezouten noten eten of die dus verwerken in iets?
Van hartkloppingen geen last geloof ik. Wij eten nooit toetjes na het eten, maar dat misschien maar invoeren. Hij at eerst ook meer trouwens hoor, 8-12 boterhammen, maar daarvan krijgt hij vaak last en hij eet daarom liever wat minder brood en wat meer fruit. Het is niet dat hij geen honger heeft hoor, hij kan altijd wel eten, maar wil geen ongezonde dingen meer. De noten vind ik ook een goede en de salade, hij is gek op pastasalade met zalm bijvoorbeeld. Roomboter zal ik ook weer eens in huis halen.
Avocado bedenk ik me nog. En zalm, ja lekker! Zalmroompasta, mjam! Kan je best volle room doorheen doen hoor, daar houdt hij niks aan over. Wat eet hij op brood dan? Houdt hij van smeerbare salades?
@ TS: wij eten eigenlijk ook nauwelijks toetjes. Die yoghurt kan natuurlijk ook gewoon later op de avond. Dat doet mijn man dus hier vaak. Na twee borden avondeten is het wel even genoeg, maar dan komt er rond half 9 vaak trek bij hem en kiest hij voor zoiets of na het sporten een kom Griekse yoghurt met handje noten en stukjes fruit etc. Fijn dat je zo weer wat inspiratie op doet. Hopelijk kan het voorkomen dat hij verder afvalt!
Gezonde vetten (noten, avocado) Peulvruchten (linzen en dergelijke) Eiwitten (shakes bijv, kwark, vlees) Koolhydraten (pasta, brood, etc)
Bedankt voor de tips! Ga morgen de producten eens in huis halen, griekse yoghurt ook goede tip en de room door de salade, fijn! Nu alleen zelf er wel af weten te blijven haha, want bij moet het er juist wel af..
Hij eet vooral kaas met rucola op brood en pindakaas, maar hij lust alles, dus zal eens iets anders meenemen.