Mijn zoontje is nu 20 maand en zegt nog geen 5 woordjes. Soms zegt hij mama of dudududdududu. Ook leren we hem nederlands en frans. Misschien dat het daaraan ligt.
Leuk is dat, hier zeggen ze sinds kort haaaaaaaaaaaaaaai. Dus kom ik s'morgens hun kamer in en zeg goedemorgen liefjes. Dan is het in koor: haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai. En 1 van mijn mannen zegt doei doei. Klinkt ook zo lief
Hier is het keihard 'HEEEEEY!!' Super leuk Maar ook hier nog niet zoveel woordjes hoor. Papa, mama, ja, nee, die en bal. Dat was het Oh en hey dus Naja, het zijn er meer dan vijf Overigens maakt ie volgens mij inmiddels meer woordjes, maar hij maakt ze nooit af? Zo zei ik vanochtend 'dicht' toen hij zijn boek dicht klapte en zei hij daarna 'dih!'. Dus ik nog een keer 'nee, diCHT' en hij weer 'dih!'. Oh en lopen doet ie ook nog steeds niet En dat met 16,5 maand
Hier leren wij ze ook 2 talen. Qua snelheid van woordjes is er geen verschil volgens mij (de oudste komt in de catogorie laatbloeier en de jongste in de hele snelle jongen) maar wat de oudste wel deed tot ong. 2 maanden terug was alleen antwoorden en praten in het Nederlands, nu begint hij juist weer veel Grieks te praten. Echt periodes het een en periodes het ander dus.
Dat ze woorden niet afmaken lijkt me normaal. Dicht is ook moeilijk, dih is makkelijker en lijkt er sterk op (en mama snapt het, ook niet onbelangrijk ). Vanmorgen was het hier inderdaad hallo hallo allollololo hallo halloooooo dus ze was het nog niet vergeten
Mijn zoontje is nu 16 maanden en hij zegt (sinds vorige week) 'aaalloo'! Daar lijkt hij dan hallo mee te bedoelen he . Dat is het enige wat hij bewust zegt. Soms zegt hij ook 'papa', maar dat lijkt niet erg bewust te zijn. Soms denk ik: stimuleren we hem wel genoeg? Maar aan de andere kant lijkt dat ook niet te werken, want ik zit natuurlijk heel vaak 'mama' voor te doen, maar herhalen ho maar... Verder zit hij wel hele verhalen te vertellen, ook met mooie klank combinaties: boetie en poeta bijvoorbeeld.
Mijn zoontje zegt hier ook nog niet zoveel en hij is 21.5 maand. Hij benoemt de hond (adid = arno) en de trekker (tata) maar verder ook helemaal niets. Hij is deze week wel begonnen met proberen nee te zeggen. Aan de andere kant, hij begrijpt vrijwel alles wat je zegt dus ik neem aan dat dat nog wel komt
Maar waren jullie kindjes met staan, lopen ed misschien heel snel?! Mijn zoontje is bijna 20 maanden en praat dus echt al heel goed. Hij maakt soms al korte zinnetjes (3 woorden) en hij spreekt nu voornamelijk met 2 woorden. Maar hij was met optrekken enzo niet heel vlot misschien dat hij daarom meer interesse heeft voor praten en mijn neefje van 25 maanden praat ook al heel goed en daar pikt hij misschien een hoop van op.
nee echt heel snel niet. Hij liep wel met ongeveer 1 jaar maar dan overal langs. Toen hij 16 maand was liet hij zich pas los en begon zelf te lopen. Maar ik moet zeggen dat hij wel een uber actief kereltje is. Zit geen minuut stil, echt niet.
Volgens mij beginnen kindjes heel verschillend met praten. Sommige wachten idd tot ze goed de woordjes kunnen zeggen en andere beginnen al met klanken. Onze dochter is heel erg snel, ze kan inmiddels (16 mnd) al 2 woorden zinnetjes en zei met een maand of 10 dus wel bewust mama en papa (dus niet dadadaaddadaadmama dat deed ze met 8 mnd). Ik zou me niet te druk maken, zou het met 18 maanden ff navragen op het cb, maar ken heel veel kindjes die dan nog steeds niet veel praten. Volgens mij niks aan de hand dus, zoveel kindjes, zoveel tempo's.
Ja ik hoor dat namelijk vaak dat kinderen voor het 1 meer interesse hebben dan voor het andere. Nu was mijn zoontje niet heel laat met dingen maar ook niet heel vroeg maar met praten is hij echt heel vlot. Ik verbaas me er zelf ook elke keer over hoor wat hij al kan zeggen. Als ik hem vergelijk met kindjes van vriendinnen die toch al ouder zijn dan hem dan is hij toch wel iets verder. Maar die kindjes waren weer heel snel met lopen (rond hun 1e verjaardag) en het zoontje van mijn vriendin was 16,5 maand met lopen en die praat ook al heel goed. Maar is misschien maar gissen hoor want dat geldt natuurlijk niet voor elk kindje.
Hier ook een die nog niet veel zegt (mama, papa, da (dag), iau (miauw), ja, nee, die), maar al die dingen zegt hij alleen maar na, behalve ja en nee en die dan. Hij begrijp ons trouwens wel en antwoordt ook met ja en nee, dus hij kan wel aangeven wat hij wil. Soms vraag ik me wel af wanneer hij nou echt gaat praten, maar ik moet toch geduld hebben, ben ik bang. Bovendien merk ik dat hij zelf ook wel gefrustreerd is dat hij soms niet duidelijk kan maken wat hij bedoelt. Dus dan ga ik weer hopen dat hij snel meer gaat praten. Vlak voor het kruipen, staan en lopen was hij namelijk ook zo gefrustreerd. Maar hij is wel snel met alle fysieke dingen (kroop met 8 maanden en liep met 10 maanden), dus daar komt het natuurlijk ook door. Het is vaak of het een of het ander.