Mijn dochter heeft exact dezelfde geboortedatum en termijn als jouw zoontje. Maar ik wilde inderdaad ook schrijven, vergeet niet dat hij eigenlijk nog 1,5 maand jonger mag zijn in ontwikkeling! En dat er zoveel gebieden van ontwikkeling zijn, je hebt al snel variatie dat sommige gebieden langzamer en andere sneller ontwikkelen (mijn dochter praat misschien wel meer, maar zwaait bijvoorbeeld amper) Mijn dochter sprak haar eerste woordje bij 13-14 maanden, en leerde toen heel snel 10 woordjes. Vervolgens is ze heel lang stil gaan staan op die 10 woordjes. Een hele lange fase van bijna de hele dag 'ja' en daarna een lange fase van bijna de hele dag 'die'. Maar ze begreep al die tijd wel bijna alles (pak de bal, gooi maar in de prullenbak, doe maar in de was, waar is je neus), dus passieve woordenschat was goed. En nu sinds 17 maanden weer ineens een sprong in. Ze praat bijna elk woord na wat ik zeg, is ook 2 en 3 lettergrepige woorden gaan zeggen (de eerste 10 waren allemaal 1 lettergreep), en benoemt de hele tijd wat ze ziet. Ik denk dat ze nu zo'n 75 woorden gebruikt, maar apart is wel dat 'mama', 'nee' en haar lievelingsknuffel waar ze niet zonder kan 'konijntje' er bijvoorbeeld nog niet tussen zitten (en dingen als 'wangetjes' weer wel, beetje raadselachtige volgorde/keus ) Maar goed, mijn dochter ging dus van 1, naar 10, naar 50-75 woordjes. Dus dat mijn dochter nu 75 woordjes zegt en jouw zoontje een paar lijkt een heel groot verschil, maar eigenlijk is het verschil slechts 2 sprongetjes. Even wachten op zo'n sprongetje en de woorden komen er ineens uit, is mijn ervaring dus. Zo te lezen hoef je je voor 2 jaar nog geen zorgen te maken, als je wel merkt dat hij begrijpt wat je zegt. Ik zou voor de zekerheid wel even naar z'n oren laten kijken, misschien dat dat toch meespeelt.
Hier een meisje dat vandaag twee is geworden maar praten ook totaal niet interessant vindt. Ze snapt wel werkelijk alles wat we vragen. Praten heel weinig woorden vooral hele dag "die" tja daar krijgt ze alles mee gedaan.......Iedereen rent meteen voor haar dus ze zal wel denken "waarom moet ik praten"
Ik ga eens opletten wat hij begrijpt en eens vragen op opvang wat zij vinden. Thanks dames! Zo te lezen zijn er wel meer kinderen wat later.
Vanmorgen zei Finley tijdens het zwaaien naar papa opeens "dada" oftewel dagdag. Zijn 3e woord na mama en papa. Overigens....waren 2 maanden geleden bij vrienden van ons. Hebben een zoontje die toen 13 maanden was. Die kroop alleen nog maar en liep ook nog niet langs. Hij kon echter al wel een fiks aantal woordjes zeggen. Was wel apart. Finley loopt, klimt, klautert al goed sinds hij 13 maanden is (inmiddels al geen buggy meer nodig), maar zegt nog bijna niks en het zoontje van vrienden kan nog niet lopen, maar praat wel al veel.
Mijn dochter heeft een vriendinnetje op de opvang, van gelijke leeftijd. Ze spelen altijd samen. Dat meisje kon al bij 10 maanden loslopen Toen mijn dochter 14 maanden was en 'nog' niet liep voelde het echt alsof ze enorm traag zou zijn, dat andere kindje rende immers al maanden rond. Dus ik zei tegen de moeder van dat meisje 'jee, wat loopt E. al goed zeg! Zou leuk zijn als B. ook eens begon met lopen' Vervolgens reageert die moeder tegen mij 'ja, maar wat praat jouw dochter al veel, E. zegt nog helemaal niks!' Toen ging er ineens een lampje branden, je ziet bij andere kindjes veel sneller wat die al wél kunnen lijkt het Het was me echt totaal niet opgevallen dat dat andere kindje nog geen woordjes zei, dus wij moeders dachten allebei over onze dochters dat ze ergens 'traag' in waren, alleen maar omdat je ziet dat een ander kindje van dezelfde leeftijd op een vlak voor loopt. Nou ja, misschien relativeert dat een beetje.
Hier 21 maanden en ze zegt ook nog niet veel, maar is in een paar maanden wel sterk toegenomen. Ik zou me geen zorgen maken, komt vanzelf.
Mijn dochter is over enkele weken 2 jaar. Het enige wat ze kan zeggen is : mama,papa,baby, ohh ohh en paar Marokkaanse woordjes. Ik wacht het een tijdje af en anders trek ik ook aan de bel bij het CB.
Mijn dochtertje van 15 mndn zegt ook niet veel, maar ze begrijpt wel alles. Soms als ik niks zeg (of ik vergeet iets) dan gaat ze opeens praten. Gisteren zei ze b.v. 'goedzo' tegen de hond omdat ik dat vergat. En tijdens de lunch vragen we altijd 10x of ze nog een slokje sinasappelsap wil. Toen het pas een keer 5 min. stil was, zei ze zelf 'sinasap' Denk dat als we daar een beetje mee gaan spelen het wel gestimuleerd gaat worden . Lijkt hier trouwens wel gelijk op te gaan met lichamelijke ontwikkeling; ze probeert ook sinds paar dagen eindelijk los te lopen.
herkenbaar, mijn zoontje is 22 maanden en zegt ook nog bijna niks...wel mama, maar vaak ook tegen anderen verder eigenlijk niks, wel een eigen brabbeltaaltje.....hij doet wel wat dierengeluidjes na, maar daar is alles mee gezegd en ook alleen maar als hij er zelf zin in heeft.....ik ga aan de bel trekken als hij 2 jaar is...en ik nog steeds geen verbetering zie...zijn oren zijn nagekeken, aangezien hij al veel oorontstekingen heeft gehad, maar die zijn prima in orde...
Misschien stomme vraag maar hoe weten jullie dat je kind je begrijpt? Ben nu dus extra aan het opletten maar vind lastig beoordelen. Zoals al aangaf als bijv bal zeg dan reageert hij daar niet op ofzo. Het stomme is dat mij totaal geen zorgen maakte totdat het stomme consultatiebureau de over begon hij is met alles laat maar dat waren mijn man en ik ook. Dus denk gewoon dat het aanleg is. Nu haal ik mij van alles in mijn hoofd, slecht horen ,autisme , ontwikkelingsachterstand ...zucht
Omdat ze reageert op wat ik zeg Het begon met als ik 'nee' zei. Dan ging ze namelijk huilen. Inmiddels reageert ze op allerlei dingen die interessant zijn voor haar. (ik vraag haar dus ook veel, juist omdat ik dacht dat dat goed was voor taalontwikkeling haha) -Als je vraagt: wil je een koekje? Dan kruipt ze naar de la waar de (suikerloze) koekjespot staat. -Bij: zullen we de hond uitlaten, of boodschappen doen, etc, dan kruipt ze zelf naar de deur en pakt haar jas. -Of: kom we gaan lunch maken dan schuift ze haar kinderstoel naar haar eigen plaats aan tafel -Bij 'kom, we gaan de was doen' dan gaat ze naar de wasmachine (want ze wil graag op het knopje drukken) Er moet dus wel een aanleiding voor zijn, als ze druk bezig is met iets dan is ze ook wel 's oostindisch doof. Denk dat je het zelf het beste kan aanvoelen of er iets aan de hand is hoor. Misschien heb je gewoon een tevreden kindje dat lekker op zn eigen tempo bezig is.
Ach laat je niet gek maken door het cb! Ik kreeg in 2 week tijd 2 totaal verschillende opmerkingen. Cb "hij moet met 3 maanden echt beter praten, hij praat niet voldoende en niet goed genoeg". Logopediste kwam langs voor de jongste. Dus ik gevraagd wat zij vond, voor zover zij kon beoordelen. "Oh maar je hoeft je er geen zorgen om te maken, hij praat gemiddeld en is duidelijk genoeg". Reageren kan in als onderstaand. Jij zegt "kom we gaan een boodschapje doen" en hij gaat richting jas/schoenen/deur. Maar ook zwaaien als jij het vraagt of gedag zegt. Als je liedjes zingt, dat hij mee doet. Denk daarbij aan klap eens in je handjes. Of als je zegt 'ik ga je kietelen' en dan vast lacht oid. Dus een reactie op een actie.