Laat ogen testen

Discussie in 'Prematuur' gestart door Mystify, 30 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Ik heb even getwijfeld of ik het zou posten, maar laat bij je prematuur altijd een keer de ogen meten bij een oogarts.

Onze oudste is na geboorte onderzocht op rop, dat was allemaal prima.
    Toch blijkt hij nu slechte ogen te hebben. Een flinke + met hoge cilinder. Nooit wat gemerkt. Benoemd alles, rent en klimt. Waarschijnlijk zo aangeleerd, hij weet niet beter.

Gelukkig voor schooltijd ontdekt en kan hij straks met bril waarschijnlijk gewoon meekomen. Bij veel kinderen komt dit te laat naar voren bv pas op school als ze hoofdpijn krijgen bij lezen of concentratie niet vast kunnen houden bij leren lezen. Een oog kan tot 8 jaar leren scherp stellen, belangrijk dus die bril.

Zijn er ouders met schoolgaande kinderen die ervaring hebben met sterke bril op school? Groter dan +3 en cilinders boven -2, ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Is dat een gevolg van de prematuriteit? Hier heeft ze al een keer een rop test gehad maar ze hebben te vroeg getest dus het moet nog een keer over.

3. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Feit is dat prematuren vaker een bril nodig hebben. En dan niet door rop, maar bv vaker verziend zijn en cilinders hebben. Bij ons is er ook mogelijk een erfelijke factor.(als iemand in de familie een lui oog heeft of jong een bril moest, heb je nog hoger risico) Bij ons gaat het verder gelukkig goed hoor! We hebben een heerlijk boefje, alleen zit er geen carrière bij de luchtmacht in;)

Rop bekijken ze altijd vaker. Rond 37 wk, rond 40wk en afhankelijk van ontwikkeling soms zelfs nog een derde keer.

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Heeft dit ook te maken met aantal weken zwangerschap en hoe lang ondersteuning voor het ademhalen?

5. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Nee, ze weten alleen uit onderzoek dat het vaker voor kan komen bij prematuren. Hoeft dus niet zo te zijn bij elke prematuur en komt zeker ook voor bij niet prematuren. Maar prematuur heeft dus groter risico. Heeft te maken met ontwikkeling vh oog.

Rop heeft daar wel mee te maken, is iets anders.

Wij hebben nooit gemerkt dat ogen niet goed zouden zijn.Q Arts vertelde ook dat door accommodatie veel kinderen het zo tot schooltijd goed kunnen verbergen. Daar krijgen ze dan moeite met leren lezen, hoofdpijn etc dat accommoderen wisten we niet, anders had ik met 2 jr laten meten, zoals nu met de jongste gaat gebeuren.

Jongste is op tijd geboren, maar gezien sterkte van oudste neem ik geen risico dat zij bv een mindere vorm zou kunnen verbergen.
    Arts zei dat erfelijkheid naast prematuur zijn nog groter risico geeft, net als infectie tijdens zwangerschap.

Hou het in je achterhoofd.

6. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Hier ook een prematuur (29+4) van 2,5 jaar oud en sinds 2 weken een bril. sterkte +3,5. inderdaad erfelijk belast en prematuur. Rop geen sprake van geweest.
    Nooit het gevoel gehad dat hij slecht zag. Doordaat hij ging loensen enkele weken gelden bij de oogarts terecht gekomen. Loensen blijkt te worden veroorzaakt door het accomoderen.
    Ik weet niet of je zonder reden (alleen een vergrote kans op) een verwijzing krijgt voor de oogarts

7. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier was ook alles goed met de oogtesten op ROP maar ze begon al vrij vroeg scheel te kijken (vanaf een maand of 6 viel het steeds meer op) en heeft nu sinds vlak na haar eerste verjaardag een bril (+4 in beide glazen, zelf heeft ze +6 geloof ik maar ze moet zelf nog iets corrigeren). Dus dat prematuur geboren kindjes sneller een bril nodig hebben geloof ik wel. Als de bril niet helpt tegen het scheelzien gaan ze het opereren rond de leeftijd van 2 jaar. Dat helpt dan tegen het scheelzien maar niet tegen het slechte zien natuurlijk. Dus de bril zal altijd wel nodig zijn.

8. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Bij prematuren krijg je meestal wel doorverwijzing. Zeker onder 32 wk. Onze ha heeft niet eens meer gekeken, stuurde ons direct door.
    Ik zou het zelf niet meer af laten hangen van wel of niet doorverwijzing krijgen. Als je prematuur hebt en oogafwijkingen ergens in directe familie? Meten. Net als rop van belang voor goed zicht later.

Gaat het goed nu met bril?

Meestal bij hele hoge afwijkingen gaan kindjes idd loensen. Maar die van mij deed dat dus niet en toch dikke 6+ snap nog steeds niet hoe die dat verborgen heeft kunnen houden. Enige wat ik me bedenk is dicht op tv gaan zitten, maar doen kinderen van vrienden ook. Achteraf z'n angst voor het mobiel boven de wieg misschien toch nog. Jongste greep die popjes met 5 mnd al zo stevig vast dat het bijna af brak, waar oudste er eerder bang voor leek. Hier is de bril trouwens al helemaal ingeburgerd.
    Ging gelukkig vrij goed met ophouden.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.988
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @bril op school: Mijn broer had al jong (ook voor de kleuterklas al) een bril vanwege een flinke afwijking. Niet vanwege prematuur geboorte, maar dat zal voor de ervaringen op school niet uitmaken.
    Mijn broer heeft er nooit last van gehad. Hij wist niet beter, was het zo gewend. Nu moet ik wel zeggen dat mijn broer een vrij makkelijk kind is, dat ook wel goed op zijn spullen let.

Ook als juf zie ik zelden problemen bij kinderen die een bril hebben, zeker als het van jongs af aan is. Kinderen die later een bril krijgen, willen hem soms niet opzetten als ze buiten zijn maar alleen als ze op het bord meten kijken. Als je dan een beetje een sloddervos bent, vergeet je natuurlijk constant je bril als je naar school gaat. En die kinderen vergeten dan ook weer hun bril als ze hem afzetten bij bijvoorbeeld de gymles. Maar dat heeft dus meer met het kind te maken, dan met de bril op zich. ;)

Mijn broer had vroeger trouwens een speciale sportbril. Die was wat meer flexibel en had 'oor lussen' in plaats van de gewone haken achter de oren. Ik weet niet of die dingen er nog zijn, maar dat was wel handig.

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    ik speel al een tijdje met het idee om naar zijn ogen te laten kijken. Hij loenst niet, staart of tuurt niet, lijkt geen last te hebben en ziet dingen die ik niet zie en de rop-controle was uiteindelijk ook goed maar kinderen kunnen dat inderdaad goed "verbergen" dus misschien moet ik ook maar eens op controle. (We gaan niet meer naar het CB dus dat moet dan via een andere weg)

11. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hebben zo ie zo de ogen van mijn dochter laten testen toen ze 16 maanden was.
    dit meer vanwege de oog problemen van dr vader en dat het veel voor komt bij mijn schoonfamilie.

ze is nu 5 en sinds ze 16 maanden was is ze al bril dragend , +6 en +8 heeft ze.

12. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    @Sonja heeft jouw dochter alleen een hoge plus of ook cilinders?

Onze oudste heeft naast de hoge plus,ook een hoge cilinder. Die cilinder is ook het gene waarom ik mij afvraag hoe gaat dat op school straks. Met een hoge cilinder vertekenen letters. Zo lijken voor mensen die dat hebben bv een B,E en P,F op elkaar en een rondje is meer een ovaal ( zo is het ons uitgelegd)

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

goed dat je het zegt,
    tegen ons was dit ook niet genoemd, maar we twijfelden zelf over de ogen van de oudste. Nu heeft de kinderarts gezegd dat ook onze twee jongsten wanneer ze 3,5 jr oud zijn, even langs de optimetrist moeten voor een controle.

Deel Deze Pagina