Akkoord met oppositie over bijstand Akkoord met oppositie over bijstand DEN HAAG - Het kabinet is het maandag eens geworden met de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP over aanpassing van de plannen voor de bijstand. De strengere regels die het kabinet wilde invoeren, worden versoepeld. Het kabinet wilde gemeenten verplichten om aanvragers van een bijstandsuitkering vier weken te laten wachten. Dat is van de baan. Hetzelfde geldt voor de sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kinderen jonger dan 5 jaar, zoals vorige week al bekend werd. Verder krijgen gemeenten de vrijheid om zelf invulling te geven aan de tegenprestatie die het kabinet van bijstandsgerechtigden wil vragen. Ook hoeft iemand in de bijstand niet meer zelf aan te tonen dat hij serieus zijn best doet om aan het werk te komen. De bewijslast wordt omgekeerd: het is straks aan de gemeente om te bewijzen dat iemand onvoldoende zijn best doet of niet aan het werk komt door onverzorgde kleding of een onaangepast uiterlijk. De herkeuring van jonge gehandicapten blijft, maar Wajongers van wie de herkeuring uitwijst dat ze kunnen werken, gaan niet over naar de bijstand, hebben de partijen verder afgesproken. Dat betekent dat ze niet worden gedwongen hun spaargeld of eigen huis 'op te eten'. Wel gaat hun uitkering omlaag van 75 naar 70 procent van het minimumloon. Met de sociale partners is afgesproken dat er vijfduizend banen extra komen voor mensen met een beperking. Over de aanpassingen hebben staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma (PvdA) en de coalitiepartijen VVD en PvdA de afgelopen weken onderhandeld met D66, ChristenUnie en SGP. "De coalitie heeft haar plannen fors moeten bijstellen", zegt ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten. "Met deze aanpassingen ligt er straks een nieuwe bijstandswet die activerender en strenger is voor mensen die te weinig doen om aan de slag te komen", stelt D66-Kamerlid Steven van Weyenbergh. Coalitiepartij PvdA is tevreden over de versoepelingen. "De nieuwe bijstand laat niemand aan de kant staan", zegt PvdA-Kamerlid John Kerstens. Ook de VVD is 'zeer tevreden'. De liberalen wijzen erop dat de nieuwe regels nog altijd strenger zijn dan de huidige. Zo kunnen bijstandsgerechtigden worden gedwongen te verhuizen naar een ander deel van het land als zij daar werk kunnen krijgen. Volgens GroenLinks-leider Bram van Ojik is met het akkoord over de bijstand opnieuw gebleken dat sprake is van een 'vijfpartijenkabinet', terwijl slechts twee partijen ministers leveren. "Het valt me tegen dat D66 en ChristenUnie zich laten lenen voor de bezuinigingsoperatie van het kabinet op bijstand en Wajong." De nieuwe bijstandsregels moeten ingaan op 1 januari volgend jaar. De Tweede Kamer bespreekt de plannen woensdag en donderdag. (Novum)
Er veranderd zo te lezen niet echt heel veel. Wel goed. Denk ik. Zwaarder had het niet moeten worden. En wat ik belangrijk vind en andere misschien niet is dat de bijstandsmoeder een beetje nog word beschermt. vind ik een belangrijke.
Ikzelf vind het belachelijk dat mensen niet meer hoeven te laten zien dat ze proberen aan werk te komen en dat de gemeente maar moet gaan bewijzen dat ze niet goed hun best doen. Er zijn mensen die met deze regeling om de 5 jaar een kind krijgen om onder werk uit te komen.
Die is ook belangrijk. En ja met beide regels kan gekloot worden toch. Laten we gewoon uit gaan van de wel willende moeder die voor even beschermt kan worden of zoeken naar werk. Tot de kinderen rond de vijf jaar zijn. Er zullen altijd mensen zijn die er misbruik van maken. Maar moeten dan de goede leiden onder de kwade?
maar nu hebben bijstandsmoeders toch nog wel sollicitatieplicht? ik ben iig een alleenstaande bijstandsmoeder met twee kinderen onder de 5 jaar en heb een werkplicht van 20 uur
Ja dacht ik ook. Elke gemeente doet het anders. Maar nu is eigenlijk een ( oude regel weer terug) er zal vast en zeker nog wel wat aan vast zitten aan niet hoeven solliciteren. Misschien meer kans op een opleiding volgen of vrijwilligerswerk om mee te beginnen , Soms moet een moeder ook alles op de rit krijgen als het niet lekker is gegaan een scheiding of wat dan ook.
Het is maar net in welke gemeente je woont. De gemeente mag zelf de eisen invullen, een sollicitatieplicht hoef je denk ik niet te hebben, wel kunnen ze een tegenprestatie vragen zoals werk bij de gemeente of iets dergelijks.
^ Laten we maar hopen dat er iets tegenover staat tegen die regel, zoals vrijwilligerswerk. Hier in de omgeving komt het helaas echt voor mensen met kinderen om de 5 jaar die nooit uit de bijstand komen.
ik wil juist werken maar ben voor veel dingen afgekeurd vanwege een medisch mankementje. en dan is het soms solliciteren voor jan met de korte achternaam omdat je een baan toch niet aan kan nemen. maar je moet nu eenmaal aan je verplicht aantal sollicitaties komen. zonde van mijn tijd en van de potentiële werkgever. Ik ben HBO opgeleid, daar ligt het niet aan.
Hoe wil de gemeente dan gaan aantonen dat je niet voldoende solliciteert? Waar baseren ze dat op? Toch alsjeblieft niet op het hebben van een andere kledingsmaak whaha.
Door deze belachelijke regel is het ook niet te controleren. Net als een aantal jaar geleden toen overheid had bedacht dat de gemeentes zelf de rechtmatigheid van uitkeringen moesten handhaven, maar hier liefst geen geld aan mochten besteden. Dus gingen gemeentes maar leunen op burgers die de fraude zouden melden. Dit soort 'versoepelingen' werken fraude alleen maar in dr hand. Fijn weer in deze tijd
Ik ben niet van NL maar wat mij opviel, was dat "wajongers" (ik neem aan dat ze mindervaliden/zieken bedoelen uit de rest van het stukje) die toch kunnen werken, gewoon een beetje minder uitkering krijgen i.p.v. uit het systeem gegooid te worden / hun gekregen uitkeringen te moeten terugbetalen. Wat dat betreft, zijn ze hier in BE wel strenger, wie op fraude betrapt wordt, krijgt daar gevolgen van, en niet alleen "oh we gaan je wat minder toestoppen waar je geen recht op hebt". In BE is het probleem enkel het "wie betrapt wordt", maar ik zou ook niet zo goed weten wat daaraan te doen zonder de goeden te straffen voor de kwaden, omdat niet alle dingen makkelijk gecontroleerd kunnen worden.
Bij sommige gemeentes moeten aanvragers al 4 weken wachten voor ze bijstand krijgen. In Tilburg bijvoorbeeld. Daar moeten bijstandsmoeders met kinderen jonger dan 5 jaar ook gewoon solliciteren. Ik heb het nu over een geval van anderhalf jaar geleden. Ik vind dat mensen in de bijstand wél moeten aantonen, dat zij hun best doen om aan de bak te komen. Dat moet iemand met een ww uitkering toch ook?
Misschien doordat ze een kopie van de sollicitatiebrieven willen hebben? Misschien via het UWV geregeld? Daar kunnen ze bijhouden, hoe vaak iemand solliciteert. En ze kunnen er ook achter komen, als iemand gekleed als een zwerver naar een sollicitatiegesprek gaat of daar een zeer ongeïnteresseerde houding aanneemt.
Ik heb die regeling nooit begrepen, dat moeders met kinderen onder de 5 jaar niet hoeven solliciteren. Veel gemeentes hadden die regel namelijk al jaren. Ik vind het echt belachelijk.
En dat snap ik ook niet. Wil ook wel gesubsidieerd thuis blijven tot mijn kinderen 5 jaar oud zijn. Waarom moeten WWers met kinderen onder de 5 jaar wel aan kunnen tonen dat ze goed hun best doen qua solliciteren en bijstandsmoeders niet? Vanwaar dat onderscheid?
Oh ik zou het niet willen hoor. Ik ben alleenstaande moeder en werk gewoon. Ik geef liever dit voorbeeld aan mijn kind dan tot zijn 5e te teren op een bijstandsuitkering Maar ik begrijp de regeling gewoon echt niet, zou niet weten waarom een gezonde moeder met kleine kinderen niet zou kunnen werken...
Hier in Almere ook, ik zit nu in de wachtweken en over 3 1/2 week kan ik bellen voor een voorschot, officieel is het 8 weken wachten. Verder moest ik eerst 4 weken solliciteren voordat ik überhaupt de aanvraag kon indienen omdat ik pas in sept 27 word... ook zou ik eigenlijk opzoek moeten naar een school maar omdat ik 3 weken na de start vh nieuwe schooljaar 27 word hoeft dat niet. Verder moet ik gewoon elke dag een x aantal sollicitaties inleveren. Ben nu straks als het echt helemaal rond is 12 weken en een heleboel sollicitaties verder, maar ook daarna verwachten ze gewoon nog elke dag een sollicitatie, anders korten ze je op je uitkering en als je helemaal 0 inlevert krijg je ook helemaal niks meer. Verder is er voor bijstandmoeders geregeld dat er tot 20 uur werken opvang word geregeld door de gemeente, meer werken betekent dat je dan ook zelf geld hebt voor opvang.
Ik kan me wel voorstellen dat als je net gescheiden bent even tijd nodig hebt om alles te regelen en op een rijtje te zetten maar daarna kun je toch gewoon aan het werk. Als ze persé die regel zo willen houden dan zouden eigenlijk aan maximum aantal jaar per gezin ontheffing moeten geven van bijv. 6 jaar ongeacht de hoeveelheid kinderen al zou ik daar persoonlijk ook al tegen zijn, en dus niet na ieder kind 5 jaar. Ik vraag mij af of dit niet al zo is, geldt er niet een maximum aantal jaar ? Vindt het zowiezo raar dat oppositiepartijen dit maar even geregeld hebben, waar stem je dan nog voor. Ik ben wel benieuwd welke regels gemeenten zelf mogen hanteren.