Laat tanden krijgen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lousanne, 3 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Mijn jongste is nu ruim 13 maanden en heeft alleen nog maar 2 kleine ondertandjes, verder nog helemaal niks. Daar is hij dus een beetje laat mee. Is verder niet erg, maar vind het soms lastig wat ik moet qua eten. Het stadium van gepureerde hapjes is hij wel voorbij, hij eet eigenlijk nu alles met de pot mee. Maar doordat hij dus niet kan kauwen, slikt hij alles heel door, en vind ik dus heel veel etenswaren in stukken terug in zijn ontlasting, stukjes druif, stukken rode kool, en ga zo maar door. Ook verslikt hij zich regelmatig. Zou het beter zijn om het eten toch weer wat meer te gaan pureren? Dingen als appel bijv gaan ook gewoon nog niet, en merk dat hij dat op de opvang wel krijgt omdat de gemiddelde baby van 13 maanden dat wel kan eten, maargoed die hebben dus meer tanden. Vind het toch een beetje griezelig dat hij zich niet gaat verslikken daarin.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Appel zou ik inderdaad nog even mee wachten dan. Krijgt ze hier met 13 maanden (8 tanden en 2 kiezen) ook nog niet goed weg, dus die raspen we nog.
    Verder gaan de meeste dingen wel hoor zonder tanden, de kaken zijn sterk genoeg om te kauwen in principe. Dat je bepaalde dingen heel terug vind in de ontlasting kan volgens mij niet zoveel kwaad. Bij druiven zijn het ook vaak de velletjes die je terug ziet, ook als ze wel een beetje kauwen.
    Zie je dat hij blijft verslikken in bepaalde dingen dan kan je het proberen op een andere manier aan te bieden. Maar als hij er verder geen last van heeft zou ik denken dat het met de tijd vanzelf goed komt.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.933
    7.043
    113
    Vrouw
    Brabant
    Echt kauwen doe je met je kiezen en die komen over het algemeen pas vanaf de 14 maanden door dus daarim verschilt je kind niet met andere kinderen. De tanden zijn meer voor het afhappen. Ik zou dus gewoon doorgaan met wat je nu doet.
     
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.932
    7.873
    113
    Amsterdam
    Hier kreeg onze oudste ook pas heel laat tandjes en gewoon met de pot mee laten eten eigenlijk nooit over nagedacht. En niet goed kauwen heeft niet zoveel te maken met niet goed het eten verteerd hebben. Vooral druiven hebben vaker de neiging om bij kleintjes niet goed verteerd te zijn. Lekker eten aan blijven bieden en hun kaken zijn echt sterk genoeg.
     
  5. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.338
    1.059
    113
    Hier altijd alles gegeven, rapley methode, ze kauwen met de kaken. Met 1 jaar kwam haar 1e tandje pas door.
     

Deel Deze Pagina