Ik heb gekozen voor anders, namelijk... omdat ik denk dat het inderdaad goed is om de rust en regelmaat te bewaren, maar je moet jezelf ook niet opsluiten. Plan van tevoren in dat je na zo'n uitstapje de kleine de rust en ruimte geeft om bij te komen en plan niet teveel op een dag of in 1 week. Ook het uitstapje kan een gewenning worden, bv vaste tijd boodschappen oid?
Helemaal mee eens!! Is het eenmalig gebeurd? Of altijd na een uitstapje... In ieder geval niet thuis blijven zitten. Voor jezelf niet goed... En voor de kleine ook niet lijkt mij. Denk dat t dan alleen maar erger word.
Ik heb voor het eerste gekozen. Onze beide kinderen waren/zijn gebaat bij rust en regelmaat. Ik ging/ga weg nadat ze hun slaapje hebben gedaan. Anders zijnze helemaal uit hun doen. Anders heb ik huilende kids in huis en dat kan ik dus voorkomen door rust en regelmaat, dus daar plaag ik mezelf dan niet mee.
Hier ben ik het mee eens. Bovendien valt de periode dat ze hier zo gevoelig voor kunnen zijn wel mee. Wij hebben beide kinderen ook ontzettend veel rust en regelmaat meegegeven en ze hebben er echt baat bij.
Nou, ik ben zelf erg van de rust en de regelmaat maar 3x in de week wil ik zelf mn oudste van de opvang halen, nu ik nog in mn verlof zit. Vaak combineer ik dat dan met een boodschapje doen. EN ik plan het altijd na dr slaapje en voeding. Maar echt ALTIJD is ze daarna van slag, slaapt ze slecht in, is ze huilerig, doet ze hazenslaapjes etc. Ze is echt van 17 tot 19 uur van slag af geweest. Ik baal er van, want ik wil mezelf ook niet opsluiten en naar mijn idee doe ik al genoeg aan rust en regelmaat. Vandaar dat ik twijfelde of ik misschien te voorzichtig ben met haar? Maar misschien heeft het ook wel ermee te maken dat het op dat tijdstip vaker wat onrustig is ( huiluurtje) en dat die combi van uitstapje IN het huiluurtje ook too much is?
Ik heb precies hetzelfde met mijn zoontje van nu 11 weken. Ik pas ook zeer strikt rust en regelmaat toe, maar na een uitstapje overdag wil hij daarna nauwelijks meer slapen, terwijl dit anders geen probleem is. Mijn oplossing tot nu toe: ik ga vrijwel elke dag na zijn laatste slaapje (wordt hij wakker ergens tussen 3 en 4) met hem weg in meestal de draagdoek. Ik plan bezoekjes ook zoveel mogelijk na dit tijdstip. Als ik thuiskom gaat hij in bad, krijgt hij zijn laatste voeding en gaat naar bed. Hij is dit nu gewend en dit gaat goed. Als ik een keertje in de ochtend weg moet is het de rest van de dag drama met slapen. Maar dit accepteer ik dan en, zoals de andere ook al zeggen, plan ik de dag daarna in ieder geval niets zodat hij kan bijkomen. Lastig, maar het is niet anders Ik hoop dat als hij ouder wordt het vanzelf gemakkelijker wordt...
Uitstapje is dus al op een vast tijdstip zodat het misschien ene gewoonte kan worden?? Zou het de leeftijd zijn, mich87????? Ik plan sowieso maar 1 dingetje per dag en eigenlijk is dat maar 3x doordeweeks, en soms in het weekend dat we weggaan, de rest van de week blijven we vaak thuis ( wat ik eigenlijk al te veel vind...) Ik hoop eigenlijk dat ze met het ouder worden meer kan hebben???
Ik heb destijds gekozen voor meer rust, maar niet meer regelmaat. Mijn kinderen (vooral één van mijn tweeling) reageerden vooral slecht op familiebezoeken waar familie de baby's moest en zou vasthouden. Tijdens en erna was het vaak huilen en krijsen. Als er een uitstapje was, waarbij ik vooral mijn prikkelgevoelige baby in de draagzak/doek hield, was hij net zo ontspannen als dat hij thuis was. Ik denk dat het vooral belangrijk is om in deze te kijken naar wat je kind nodig heeft. Wat maakt de thuisomgeving tot zoveel meer ontspannen en wat maken de uitstapjes zo stressvol? Is het het gebrek aan rust of de regelmaat? Als je de stress zo veel mogelijk hebt kunnen wegnemen, en de nieuwe situatie werkt al een tijdje goed, kun je daarna natuurlijk wel je baby langzaam gaan uitdagen om te kijken of hij/zij al meer aankan. Hier bleek dus niks meer een probleem zolang de baby's maar lekker prikkelarm en geborgen in de draagzak/doek zaten! En dat is nog steeds zo
Thuis is het vooral rustig en regelmaat... een draagdoek gebruik ik ook, maar met het ophalen van mn zoontje moet ik met de auto, dus dan gaat dat al moeilijk met draagdoek... Gisteren bijv heb ik al niet eens boodschappen gedaan en alleen stukje maxi cosi in de auto, even bij de gastouder ophalen. Ze is niet uit de maxicosi geweest, maar toch was ze eenmaal thuis niet meer in slaap te krijgen. Ze was niet eens zoveel langer wakker dan normaal?? Ik snap het echt niet hoe het nou komt??
Mijn meisje is ook van slag na een dagje anders dan anders. Ik ben inmiddels weer aan het werk en ze gaat 1 dag naar het kinderdagverblijf. De dag erna is ze niet te genieten, huilt heel snel en lijkt niet tevreden. Dan biedt ik juist de rust en regelmaat aan en ga ik niet de hort op. Ik zorg er in ieder geval voor dat ze goede slaapjes heeft. Laatst een dagje bij Oma geweest en precies hetzelfde verhaal. Toch hebben zij haar wel laten slapen maar kennelijk toch teveel prikkels... Met zo'n rust en regelmaat dagje haalt ze dan alles weer in en is het weer goed.