Mijn dochter is nu 11 weekjes en ik ben bang dat het einde verhaal is voor de borstvoeding. Ze heeft vanaf het begin altijd bijvoeding gehad omdat ik niet genoeg had, maar naar mate ze ouder werd moest ik meer bijvoeding geven. Nu merk ik sinds een 3/4 weken dat mijn productie aanzienlijk minder is geworden. Ik heb toen nog geprobeerd om met kolven mijn productie op peil te krijgen en ik kolfde toen overdag 60cc en s'ochtends 160cc. Maar toen heb ik haar weer aan de borst gelegd en na 5 minuten merkte ik dat ze niet meer dronk en er niks meer uit kwam? Ze werd dan heel onrustig, sloeg en kneep in mijn borst. Ik heb haar altijd 2 borsten aangeboden maar aan beide kanten heeft ze het. Op het begin stond ik op met pijnlijke borsten, nu kan ik mij nog niet eens meer herinneren wanneer mijn borsten pijn deden als ik wakker werd. Ook lekte ze toen en nu helemaal niet meer. Als ik het niet meer fatsoendelijk aan de gang krijg wil ik ermee gaan stoppen. Zijn er nog tips waarmee ik de productie weer op gang krijg want heb al van alles geprobeert maar niks lukt helaas.
Hoi, Op zich kan het kloppen dat je niet meer stuwt naar een volgende voeding toe en ook dus minder in de ochtend. Hoeveel voeding geef je en op welke momenten? Drinkt je kindje bij elke voeding aan de borst en voed je dan bij of geef je een aantal vaste momenten volledig borst en andere de bijvoeding? Plast je kindje nog voldoende? Kort gezegd: ik zou starten met wisselvoeden tijdens een voeding dus effectief drinken aan een kant, als het minder wordt wisselen naar de andere kant en dit een paar keer herhalen. Ook kun je wat stimulerende middelen overwegen. En ik zou je willen aanraden een afspraak met een lactatiekundige te maken: samen kun je zien of en hoeveel je daadwerkelijk nog zou moeten stimuleren om tot (een deel) borstvoeding te komen. En dan krijg je een plan op maat aangereikt met voor jullie haalbare doelen. (of dat dan volledig, een deel of helemaal geen borstvoeding is) Veel succes!